کهن‌ترین دست‌نوشته امام خمینی (ره)، موجود در کتابخانه و موزه وزیری یزد از مراکز فرهنگی وابسته به آستان قدس رضوی همزمان با ایام رحلت بنیانگزار کبیر انقلاب اسلامی به صورت برخط در مشهد رونمایی شد.

یک کارشناس و پژوهشگر تاریخ و مدیر اشراف و ارزیابی حرم مطهر رضوی روز سه‌شنبه در این مراسم که در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم رضوی برگزار شد، گفت: این دست‌نوشته امام(ره) مربوط به ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۲۳ است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، مهدی لسانی با اشاره به آیه قیام در آغاز این دست نوشته بیان کرد: روحیه تحول خواهی امام در این دست نوشته آشکار است و ایشان در این نوشتار به تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم می‌پردازند و قیام برای خدا را تنها راه اصلاح دوجهان می‌دانند.

وی ادامه داد:  امام در ادامه به دلایل عقب‌ماندگی ایران در آن دوره و بدبختی مسلمانان و ملت ایران اشاره می‌کنند و با تشریح وضعیت سیاسی اجتماعی ایران در زمان پهلوی اول، مسوولیت سنگین علما و روحانیون و دانشمندان و وطن خواهان برای نجات مردم و کشور را برمی‌شمارند و نسبت به عواقب زیان‌بار غفلت سیاسی آن‌ها هشدار می‌دهند.

وی اظهار داشت: محور بیانات حضرت امام(ره) در این متن اتحاد در مقابل تفرقه‌زدگی در کشور، تمدن‌سازی، قیام علیه حکومت طاغوتی و نجات دین است.

تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در ارتباط تلفنی با این مراسم گفت: حجت‌الاسلام سید علی‌محمد وزیری واقف کتابخانه و موزه وزیری یزد را از روحانیون معروف این شهر برشمرد که خدمات علمی و اجتماعی زیادی را پیش از پیروزی انقلاب  انجام داده است.

حجت‌الاسلام‌ محمدحسن رحیمیان در خصوص دستخط امام(ره) نیز اظهار داشت: حجت‌الاسلام وزیری یک‌بار که به منزل شهید صدوقی در قم می‌رود، وی ورود او را به امام خمینی(ره) اطلاع می‌دهد و امام(ره) برای دیدن مرحوم وزیری به آنجا می‌آیند.

وی ادامه داد: در آن زمان هنوز شخصیت امام مشهور نبود اما مرحوم وزیری با شناختی که از امام پیدا می‌کند از ایشان درخواست می‌نماید که یادداشتی بنویسند و امام (ره) در متنی روان ۲ صفحه و نیم مطلبی با خطی زیبا می‌نویسند که این دستخط برای اولین بار در سال ۶۰ در مجله‌ای به چاپ می‌رسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.