کسانی که مشکوک به کرونا هستند قبل از ترک منزل با سامانه ۱۹۱ تماس بگیرند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: نظام ارجاع بیماران کرونایی در مشهد به ادعای متولیان سلامت در این کلانشهر به عنوان الگویی موفق در فرآیند درمان مبتلایان به کرونا در سطح کشور مطرح شده است نظامی که تماس با سامانه ۱۹۱ نخستین گام در پیاده‌سازی آن به شمار می‌رود.

طبق نظام ارجاع بیماران کرونایی در مشهد، فرآیند درمان بیماران بسته به شدت علائم و وخامت بیماری در سطح یک از مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاهها آغاز می‌شود و بیماران در صورت نیاز در سطح ۲ به کلینیک‌های تخصصی و در سطح ۳ به بیمارستانهای ویژه کرونا ارجاع داده می‌شوند.

سامانه ۱۹۱ همزمان با شیوع کرونا در مشهد و ۱۳ شهرستان دیگر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اسفندماه سال گذشته با هدف پاسخگویی به پرسشهای مردم در زمینه کرونا و پیشگیری از سردرگمی آنها فعالیت خود را آغاز کرد که با فروکش کردن مقطعی تعداد مبتلایان، فعالیت این سامانه به مدت یک ماه متوقف شد اما با آغاز موج دوم و سوم بیماری دوباره فعالیت این سامانه از سرگرفته شد.

طی هفته های اخیر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی همانند سایر مناطق کشور به بالاترین حد خود رسیده و شرایط نگران کننده ای را ایجاد کرده است به طوری که مسوولان بهداشتی از افزایش ۶۰ درصدی آمار مراجعان سرپایی به مراکز خدمات جامع سرپایی کرونا در مشهد خبر داده‌اند.

به اعتقاد مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد،  نظام ارجاع بیماران کرونایی نقش مهمی در پیشگیری از ازدحام بیماران کرونایی در بیمارستانها و کنترل فرآیند درمان این بیماری داشته است لذا افرادی که علائم مشکوک دارند قبل از هر اقدامی باید با ۱۹۱ تماس بگیرند.

به گفته مسوولان، سامانه ۱۹۱ به طور میانگین پاسخگوی حدود هزار تماس مردمی ویژه کرونا در روز است.

بیشترین تماس با ۱۹۱ در زمینه داشتن علائم مشکوک است

یکی از کارشناسان پاسخگو به پرسشهای مردم در قالب سامانه ۱۹۱ به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین سوالات مطرح شده در تماس با ۱۹۱ پیرامون نگرانی از ابتلا به کرونا و داشتن علائم مشکوک است که کارشناسان آنها را راهنمایی می‌کنند.

ثریا حسن زاده با بیان این که راهنمایی به تماس‌گیرندگان در چند بخش صورت می‌گیرد افزود: افرادی که علائم مشکوک شامل تب، سرفه، گلودرد، علائم پوستی، گوارشی، بدن درد و درد در قفسه سینه دارند، مشکوک به کرونا تلقی شده و بر اساس محل سکونتشان به نزدیکترین مرکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

وی اضافه کرد: از افرادی که علائم خفیف بیماری را دارند خواسته می‌شود که در خانه بمانند و ضمن استراحت و مراقبت از خود اگر علائمشان شدیدتر شد دوباره با سامانه ۱۹۱ تماس بگیرند.

او ادامه داد: سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماریهای زمینه‌ای و مزمن حتی اگر کوچکترین علائم خفیف از بیماری را داشته باشند، جهت انجام آزمایش به مراکز جامع خدمات سلامت ارجاع داده می‌شوند و بانوان باردار تماس گیرنده نیز تحت پیگیری و مراقبت قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از کارشناسان پاسخگو به مردم در سامانه ۱۹۱ به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از مایعات گرم مانند سوپ و دمنوش به همه افرادی که علائم مشکوک به کرونا را دارند توصیه می‌شود.

فاطمه علی پرست افزود: اگر تماس گیرنده با ۱۹۱ استرسهای ناشی از کرونا را داشته باشد برای مشاوره و مراقبت تحت بررسی قرار می‌گیرد و افرادی که نیاز به مشاوره تغذیه‌ای پیرامون کرونا دارند به سامانه ۴۰۳۰ ارجاع داده خواهند شد. 

کسانی که مشکوک به کرونا هستند قبل از ترک منزل با سامانه ۱۹۱ تماس بگیرند

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا سامانه ۱۹۱ برای پاسخگویی به پرسش‌های مردم پیرامون این ویروس در این دانشگاه راه‌اندازی شد که طی مدت حدود یک ماه با فروکش کردن این بیماری غیر فعال گردید و از اواخر تیرماه دوباره این سامانه کار خود را آغاز کرد.

دکتر محمد حسین بحرینی افزود: از تمامی هم استانی‌ها تقاضا داریم اگر علائم مشکوک به کرونا دارند قبل از ترک منزل با سامانه ۱۹۱ تماس بگیرند و کارشناسان آن سامانه برای اقدامات بعدی آنان را راهنمایی خواهند کرد.

مسئول سامانه ۱۹۱ دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این خصوص گفت: سامانه ۱۹۱ از ابتدای مهرماه تاکنون بیش از ۱۶ هزار تماس مردمی را پاسخ داده است تا بیماران مشکوک به کرونا برای دریافت خدمات درمانی سردرگم نشوند.

دکتر زهرا اباصلتی افزود: با فراخوانی که از دانشجویان پرستاری، بهداشت و پزشکی انجام شد ۶۰ نفر از دانشجویان در قالب کار دانشجویی آمادگی خود را اعلام کردند که پس از گذراندن دوره آموزشی به سوالات مرتبط با کرونای مردم در قالب سه شیفت سامانه ۱۹۱ پاسخ می‌دهند.

وی اضافه کرد: کارشناسان ۱۹۱ بر اساس علایم و شدت بیماری، روند درمانی مورد نظر را به مخاطب معرفی می‌کنند به طوری که بیماران با حال عمومی مناسب برای قرنطینه شدن در خانه و بیماران بدحال برای مراجعه به سطح دو و سه راهنمایی می‌شوند تا هر چه سریعتر خدمات درمانی مناسب را دریافت کنند.

او زمان فعالیت سامانه ۱۹۱ را از ساعت هشت صبح تا ۲۳ شب عنوان و اضافه کرد: پاسخگویی به سوالات مردم از ازدحام بیماران در بیمارستان ها و سردرگمی آنها جلوگیری می کند و باعث می‌شود خدمات درمانی با کیفیت بهتری به بیماران بدحال ارائه شود.

تماس با ۱۹۱ و عدم مراجعه به بیمارستان بهترین اقدام در مقابله با کرونا

دبیر کارگروه مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: افزایش مبتلایان سرپایی و بستری به کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی طی هفته‌های اخیر هشدار دهنده است.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: مردم به محض مشاهده علائم مشکوک به کرونا به بیمارستانها مراجعه نکنند چرا که با این اقدام، سلامت خود و دیگران را تهدید می کنند.

وی بیان کرد: مراجعه افراد با علائم مشکوک به بیمارستانها در مراحل اولیه، فرد را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می دهد و از سوی دیگر امکان استفاده افراد مبتلا را از خدمات تخصصی درمان کرونا سلب می کند.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تمهیدات انجام شده و تاکید بر نظام ارجاع در فرآیند درمان بیماران کرونا گفت: بهترین اقدام مردم با مشاهده علائم مشکوک به کرونا تماس با سامانه ۱۹۱ است.

انجیدنی افزود: کارشناسان سامانه ۱۹۱، ضمن ارائه مشاوره های لازم به تماس گیرندگان، آنان را برای مراجعه به نزدیکترین مرکز درمانی و یا مرکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا راهنمایی می‌کنند.

وی اضافه کرد: ۲۲ مرکز خدمات جامع سلامت سطح یک درمان کرونا در مشهد فعال است و در صورت نیاز، مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا برای برخورداری از خدمات تخصصی سطح ۲ به ۱۹ کلینیک تخصصی فعال در این زمینه ارجاع داده می شوند و بیماران نیازمند بستری هم از این طریق به بیمارستانها معرفی می شوند که این فرآیند از تجمع و مراجعه مستقیم مبتلایان به بیمارستانها جلوگیری می‌کند.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در کنار این تمهیدات به همه درمانگاهها و بیمارستانها ابلاغ شده است که ظرفیتی را به درمان بیماران کرونایی اختصاص دهند  و این گونه بیماران را به سایر بیمارستانها انتقال ندهند.

انجیدنی افزود: در این سامانه به تمامی پرسش‌های مردم در خصوص نحوه پیشگیری و درمان این بیماری پاسخ داده می‌شود.

وی ادامه داد: همزمانی موج سوم کرونا با فصل سرد سال و شیوع بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا خطر ابتلا به این بیماری را افزایش داده است و  در چنین شرایطی کار تشخیص هم برای پزشک سخت‌تر می‌شود چرا که سه بیماری مزبور علائم مشترک زیادی با هم دارند.

نظام ارجاع بیماران کرونایی از ازدحام بیماران در بیمارستانها کاسته است 

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: نظام مراقبت سرپایی بیماران کرونایی این دانشگاه به عنوان الگویی موفق در دیگر مناطق کشور اجرا می‌شود.

دکتر شاپور بدیعی افزود: ایجاد نظام مراقبت سرپایی بیماران کرونایی در این دانشگاه و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در فرآیند درمان این بیماران از اقدامات مهم در راستای کنترل ویروس کرونا به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر به رغم افزایش تعداد بیماران بستری شده و سرپایی مبتلا به کرونا در مناطق زیرپوشش این دانشگاه، با برنامه ریزی‌های انجام شده و نظام سطح بندی خدمات، بیمارستان‌ها و اورژانسهای بیمارستانی زیر پوشش در حالت ثبات به سر می‌برند و ازدحام و تمرکز بیماران در آنها وجود ندارد.

مسئول کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با تدابیر اتخاذ شده ۱۴۵ درمانگاه بخش خصوصی در کنار ۲۲ مرکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته مسوولیت خدمات‌رسانی به بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا در مشهد را بر عهده دارند.

بدیعی افزود: در صورت نیاز بیماران به خدمات تخصصی، این افراد به ۱۹ مرکز تخصصی سطح دو که به آزمایشگاه و تصویربرداری مجهز هستند ارجاع شده و در صورت نیاز به خدمات بستری از طریق این مراکز به بیمارستان‌های سطح سه انتقال می‌یابند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو هزار تخت بیمارستانی در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی در مراحل مختلف پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.