حسین جمشیدی روز پنجشنبه در نشستی پیرامون الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی با محوریت شهرستان جوین که در محل استانداری خراسان رضوی با حضور استاندار و مسوولان استانی به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد گزارشی درباره آخرین وضعیت و عملکرد معین‌های اقتصاد مقاومتی این شهرستان ارایه کرد.

وی اظهار داشت: بعد از گذشت ۱۴ ماه از سفر استاندار خراسان رضوی به شهرستان جوین و امضای تفاهم‌نامه اقتصاد مقاومتی ۶ معین اصلی و پنج معین فرعی کار با تقسیم‌بندی ۴۶ نقطه روستایی و ۲ نقطه شهری شروع شد.

فرماندار جوین گفت: با تلاش معین‌های اقتصاد مقاومتی و خرد جمعی ایجاد شده در شهرستان، ۱۴۲ طرح توسط معین‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان جوین اجرایی شده که در این راستا شرکت پسته‌کاران طلای خندان با چهار طرح، شرکت تعاونی استقلال با ۱۲ طرح، شرکت سالار دشت با ۱۰ طرح، شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان به عنوان معین اصلی با ۱۱۱ طرح و شرکت موسسه بنی‌هاشم با پنچ طرح مشغول فعالیت هستند.

جمشیدی افزود: از مجموع ۱۴۲ طرح با اشتغال ۷۹۸ نفر، ۷۵ طرح مصوب شده که مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در این ۷۵ طرح ۳۵۱ میلیارد ریال با اشتغال ۲۳۷ نفر است که از این طرح‌ها ۳۱ طرح به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: در کنار فعالیت‌های خوب در حوزه اشتغال که ۱۲۱ فرصت اشتغال واقعی ایجاد کرده است، ۲۳ صندوق در شهرستان تاسیس شده که از این تعداد ۱۷ صندوق خرد توسط نهاد اقتصاد مقاومتی تایید شده است.فرماندار جوین گفت: ۱۵فعالیت فرهنگی هم اجرا شده که ۱۲ طرح آن توسط نهاد اقتصاد مقاومتی استان تایید شده که در قالب آن، نزدیک به ۲۰ میلیارد و ۳۸۴ میلیون ریال سرمایه‌گذاری شده است.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت معین‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان جوین این شهرستان را مرکز سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی دانست و گفت: بستر بسیار خوبی در این شهرستان فراهم است و اضلاع مثلث در این شهرستان بسیار فعال هستند.

علی‌اکبر لبافی افزود: در شهرستان جوین ۹ معین وجود دارد که هفت معین در قالب تفاهم‌نامه استانی و ۲ معین در قالب تفاهم‌نامه شهرستانی مشغول فعالیت هستند، همه معین‌ها در این شهرستان‌ها شروع به کار کرده و در مرحله اجرای کار هستند، به این نحو که گام‌های اول تا سوم را سپری کرده و در گام‌های پنجم و ششم قرار دارند.

وی ادامه داد: سامانه رصد معین‌ها نشان می‌دهد که ۱۴۲ فعالیت اقتصادی یا پروژه کسب و کار از طرف این شهرستان ثبت شده است که در قالب این فعالیت‌ها باید در شهرستان اتفاق بیفتد.

راه‌اندازی واحد پرورش دام سبک و سنگین، جایگزین کردن کشت نشاء با کشت مستقیم، توانمندسازی صاحبان باغات پسته، راه‌اندازی کارگاه‌های تولید فرش، طرح گلخانه‌های کوچک و بزرگ مقیاس از جمله فعالیتهای معین‌های اقتصادی در شهرستان جوین بود که در این نشست به آن پرداخته شد. 

علیرضا رزم حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج 'طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا از دی ماه ۱۳۹۷ با تقسیم استان به ۱۲ منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.

در این طرح نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان "معین اقتصادی" مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شود. بر این اساس هم‌اینک ۱۰۰ معین اقتصادی در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی ۹۸ درصد از کل روستاهای این استان زیر پوشش برنامه‌های توسعه برده‌اند. افزون بر ۹۲ درصد معینهای اقتصادی خراسان رضوی از بخش خصوصی و هشت درصد از بخش دولتی و نهادهای غیردولتی هستند.

استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع 'کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی' که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به همه شهرستانهای این استان سفر و در این چارچوب ۱۰۰ فقره تفاهمنامه اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است.

بر این اساس تاکنون با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته خراسان رضوی ۷۵۴پروژه با سرمایه گذاری ۹۲۱ هزار میلیارد ریال و ۷۰۰ میلیون یورو تعریف شده است. اجرای این پروژه‌های توسعه ۱۵۷ هزار و ۳۶۳ مورد اشتغال ایجاد می‌کند.

تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی است.

در همین ارتباط نهادی با عنوان 'نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی' نیز توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که با بهره‌گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان وظایف آن فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معینهای اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.