ماه مبارک رمضان از ایامی به شمار می‌رود که به دلیل روزه‌داری، مراجعه داوطلبان اهدای خون به پایگاه‌ها کاهش می‌یابد به همین سبب مسوولان وزارت بهداشت از مردم خواسته‌اند برای نجات جان بیماران در امر خداپسندانه اهدای خون مشارکت کنند چرا که بیمارستان‌ها به دلیل ازسرگیری عمل‌های جراحی که تاکنون به دلیل شیوع کرونا متوقف بود، نیازمند خون هستند.
خراسان رضوی هم اکنون به عنوان سومین تولید کننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و شیراز به شمار می‌رود و اداره کل انتقال خون این استان تامین خون ۶۰ بیمارستان را بر عهده دارد.
در این راستا همگام با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مسوولان تامین خون استان با همکاری سایر نهادها برای افزایش مراجعه داوطلبان به پایگاه‌های اهدای خون از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند که یکی از این اقدامات راه‌اندازی پویش اهدای خون به همت شهرداری منطقه ۱۱ مشهد از طریق  نامگذاری درختان به نام اهداکنندگان خون در این کلانشهر است.
در قالب این پویش که طی ماه مبارک رمضان برپاست، درخت‌های سبز منطقه ۱۱ شهرداری مشهد به نام اهدا کنندگان خون نامگذاری می‌شوند و عنوان و عکس تمامی اهداکنندگان خون در این ماه بر روی درختان نصب می‌شود.

پویش نامگذاری درختان به نام اهدا کنندگان خون ویژه ماه مبارک رمضان است

سرپرست شهرداری منطقه ۱۱ مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پویش اهدای خون با محور نامگذاری درختان زیرپوشش این منطقه به نام اهدا کنندگان خون و به منظور تشویق اهدا کنندگان به امر خداپسندانه اهدای خون طی ماه مبارک رمضان راه‌اندازی شده است.
مریم عرب احمدی افزود: این پویش برای نخستین بار در مشهد از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت و از شهروندان تقاضا می‌شود با مشارکت در این پویش زندگی دوباره‌ای به بیماران ببخشند.
وی ادامه داد: در پویش اهدای خون با همکاری انتقال خون خراسان رضوی، داوطلبان اهدای خون که به پایگاه‌های انتقال خون بویژه پایگاه شهید قاسم سلیمانی در میدان استقلال مشهد مراجعه می‌کنند، می‌توانند تصویر خود را هنگام اهدای خون به آدرس تلگرامی ‌parsa_pazooki @ ارسال کنند تا یکی از درختان این منطقه به نام آنها نامگذاری شود.
وی گفت: در اجرای این طرح عکس اهدا کننده خون به همراه نام و نام خانوادگی وی با در نظر گرفتن پیوست محیط زیستی که هیچ آسیبی به درخت نرسد، به صورت پلاک روی درخت نصب می‌شود.
عرب احمدی افزود: منطقه ۱۱ شهرداری مشهد به مساحت یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع از بوستان ملت تا نمایشگاه بین‌المللی این شهر را شامل می‌شود و در این پویش از درختان واقع در فضای سبز سالن ورزشی "امید زندگی" در بولوار سید رضی مشهد به عنوان بزرگترین مرکز ورزشی این منطقه استفاده شده است.
وی از شورای اجتماعی محلات منطقه و گروه مردمی دوام ثامن در راه‌اندازی پویش اهدای خون و نامگذاری درختان تشکر کرد.

کرونا ذخایر خونی را کاهش داده است

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: هر سال در ایامی از قبیل روزهای خیلی گرم و سرد مراجعه داوطلبان به پایگاه‌های اهدای خون کاهش قابل توجهی می‌یابد اما در ماه‌های اخیر بحران کرونا نقش مهمی در کاهش ذخایر خونی در کشور و این استان داشته است.
دکتر مجید عبدالهی افزود: در شرایط عادی روزانه به طور متوسط ۳۵۰ تا ۴۰۰ داوطلب اهدای خون به پایگاه‌های خراسان رضوی مراجعه می‌کنند.
وی ادامه داد: با وجود شرایط کرونایی با مشارکت داوطلبان اهدای خون از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ هزار و ۲۰۴ واحد خون از اهداکنندگان در خراسان رضوی دریافت شده که نسبت به مدت مشابه  سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشته است.
وی گفت: به همین سبب انتقال خون خراسان رضوی با همکاری نهادهای مختلف در راستای افزایش مشارکت داوطلبان اهدای خون در این امر خداپسندانه برنامه‌های مختلف داشته که پویش اهدای خون و نامگذاری درختان به نام اهدا کنندگان خون یکی از این طرح‌هاست که در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.
عبدالهی افزود: این طرح با مشارکت شهرداری منطقه ۱۱ برای نخستین بار در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود که در این راستا نام و تصویر اهدا کننده خون در ماه مبارک رمضان در صورت تمایل بر روی درختان نصب می‌شود و درخت به نام وی نامگذاری می‌گردد. 

پایگاه‌های اهدای خون پس از افطار پذیرای مراجعان هستند

وی با بیان اینکه ذخایر خونی تمامی گروه‌های خونی در این استان رو به کاهش است از مردم خواست برای حفظ ذخایر خونی و تامین نیاز حیاتی بیماران به این فراورده‌ها در طول ماه مبارک رمضان نیز به پایگاه‌ها مراجعه و با اهدای خون خویش از زیباترین انفاق در ماه انفاق و عبادت بهره‌مندگردند.
وی ادامه داد: انتقال خون خراسان رضوی با ۱۱ پایگاه فعال در مشهد و دیگر شهرستان‌های استان، تامین خون ۶۰ بیمارستان این استان را بر عهده دارد.
عبدالهی گفت: در ماه مبارک رمضان چهار پایگاه اهدای خون در مشهد و پنج پایگاه در شهرستان‌های قوچان، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و سبزوار پس از افطار آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون هستند.
وی افزود: پایگاه‌های اهدای خون در مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی از ساعت ۲۱ هرشب تا یک بامداد فعال هستند و پایگاه امام رضا (ع) در میدان شریعتی مشهد طی این ایام در نوبت صبح از ساعت هشت تا ۱۳ نیز آماده پذیرش داوطلبان است و سه پایگاه دیگر به نام‌های شهید سلیمانی در خیابان استقلال، پایگاه‌های شهید کریمی و مهر به ترتیب در قاسم‌آباد و بولوار ابوطالب مشهد فقط بعد از افطار فعال می‌باشند.

وی به روزداران توصیه کرد ساعتی پس از افطار برای اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه نموده و پس از اهدای خون تا سحر، تغذیه مناسبتری همراه با مصرف بیشتر مایعات داشته و در طول روز از فعالیت‌های سنگین پرهیز نمایند و در معرض مستقیم نور خورشید و گرما قرار نگیرند.
عبدالهی اظهار داشت: داوطلبان اهدای خون نگرانی از نظر ابتلا به کرونا نداشته باشند چرا که تمهیدات بهداشتی مانند ماسک و دستکش برای داوطلبان و همچنین رعایت بهداشت فردی از سوی کارکنان اندیشیده شده و همچنین با تدابیر اخذ شده از تجمع در این مکان‌ها جلوگیری می‌شود.
وی همچنین با اشاره به رزمایش همدلی با مجاهدان سلامت که طی چند روز اخیر در مشهد برگزار شد گفت: با توجه به انتشار ویروس کرونا و در آستانه ماه مبارک رمضان، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به همراه جمعی از مدیران و اعضای شورای کانون‌های فرهنگی استان در یک حرکت هماهنگ برای اهدای خون خود به پایگاه اهدای خون امام رضا (ع) مشهد مراجعه کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.