دکتر مجید عبدالهی روز یکشنبه در گفت وگو با  خبرنگار ایرنا افزود: گرچه طی سال‌های اخیر سهم بانوان در تامین خون یک تا ۲ درصد افزایش داشته است اما باید در این راستا فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه داد: باور غلط و ترس از کم خونی باعث شده است تعداد بانوان مراجعه کننده به پایگاه‌های اهدای خون کاهش یابد و از سوی دیگر بانوان می‌توانند به جای خون کامل، فقط پلاسما یا پلاکت اهدا کنند. 

وی گفت: طی سال گذشته بیش از ۱۸۶ هزار داوطلب اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون این استان مراجعه کردند که افزون بر ۱۴۰ هزار نفر آنان با توجه به سن، وزن و بیماری، شرایط اهدای خون را داشته و از آنان خونگیری شد.
عبدالهی افزود: حدود ۵۵ درصد اهداکنندگان خون در استان خراسان رضوی طی این مدت اهداکنندگان مستمر بودند که ۲ تا سه بار در سال خون خود را اهدا کرده‌اند.
وی با اشاره به کاهش پنج درصدی مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌های اهدای خون این استان در سال گذشته ادامه داد: امید است در سال جاری مردم توجه بیشتری به اهدای خون و فراورده‌های خونی مورد نیاز بیماران داشته باشند.

وی گفت: نیاز به خون همیشگی است و تامین گروه‌های مختلف خونی برای نجات جان بیماران منوط به ایام و مناسبت‌های خاص نیست.

اداره‌ کل انتقال خون خراسان رضوی مسوولیت تامین خون مورد نیاز ۶۰ بیمارستان را در این استان بر عهده دارد. 
خراسان رضوی سومین تولیدکننده خون و فراوردهای خونی در ایران پس از تهران و فارس است.
۱۱ پایگاه انتقال خون بطور معمول در این استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری فعال است که ۶ پایگاه از این تعداد در مشهد و پنج پایگاه دیگر در شهرهای نیشابور، گناباد، قوچان، تربت‌حیدریه و سبزوار می‌باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.