حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در ارتباط ویدئو کنفراسی با پارک علم و فناوری خراسان در مشهد افزود: با توجه به نیاز کشور به دستگاه ونتیلاتور و سی‌.تی.‌اسکن، تولید و ساخت در این دو بخش توسط پارک علم و فناوری خراسان مطلوب و شایسته است.

وی اظهارامیدواری کرد طرح توسعه شرکت "احیا درمان پیشرفته" به عنوان تولیدکننده این ۲ دستگاه در استان خراسان رضوی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سریعتر اجرایی شود.

صادرات پس از تامین نیاز داخل

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت تولید و ساخت ونتیلاتور در پارک علم و فناوری خراسان گفت: هم اکنون تمام دنیا به این دستگاه نیاز دارد و امکان خرید از هیج کشوری وجود ندارد لذا تولید این دستگاه در داخل کشور بسیار مهم است.

سورنا ستاری افزود: مشکلی برای تامین تجهیزات مورد نیاز ساخت ونتیلاتور در داخل نداریم و نیاز تجهیزاتی این شرکت به خوبی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: امکان ورود به حوزه صادرات ونتیلاتور را هم داریم اما با توجه به نیاز داخل در این زمینه، هنوز وارد مبحث صادرات نشده‌ایم .

تامین ۷۵ درصد نیاز روزانه کشور در خراسان رضوی

رییس پارک علم و فناوری خراسان نیز دراین ارتباط ویدئویی گفت: شرکت احیا درمان پیشرفته به عنوان یکی از شرکت‌های دانش ‌بنیان زیرپوشش این پارک هم اکنون ۷۵ درصد تولید روزانه کشور در زمینه دستگاه ونتیلاتور و سی.‌تی. اسکن را بر عهده دارد.

رضا قنبری افزود: تاکنون بیش از سه هزار تخت بخش آی.سی.یو در کشور به دستگاه ونتیلاتور مجهز شده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده مرتبط با مقابله با کرونا در پارک علم و فناوری خراسان اظهار داشت: هم اکنون توسط دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان زیر مجموعه این پارک تولید روزانه ۱۰۰ هزار لوله خونگیری برای تشخیص بیماری کرونا، تهیه و ایجاد سامانه دانش‌آموزی و پوشش ۶۵ هزار دانش آموز کشور در آموزش‌های مجازی و نیز تولید دستگاه‌های ضدعفنونی کننده محیط انجام می‌شود.

وی گفت: هم اکنون ۳۵۰ شرکت با اشتغال چهار هزار و ۵۰۰ نفر در زیر مجموعه پارک علم و فناوری خراسان در حال فعالیت هستند.

تولید یک دستگاه ونتیلاتور در هر ۴۵ دقیقه

عضو هیات مدیره شرکت احیا درمان پیشرفته نیز در این جلسه با اشاره به توانمندی‌های این شرکت گفت: حمایت بی دریغ و هوشمندانه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از این شرکت در روند تولید و ساخت دستگاه ونتیلاتور شایسته قدردانی است.

حمیدرضا بهفرمقدم افزود: این شرکت تنها تولیدکننده ونتیلاتور در ایران است که با تاسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در راستای عمل به وظایف اجتماعی خود در زمینه جهش تولید و تامین نیاز کشور فعالیت مضاعفی را از خود نشان داد.

وی با بیان اینکه هر ۴۵ دقیقه یک دستگاه ونتیلاتور در این شرکت تولید می‌شود، اظهار داشت: از ابتدای آغاز بحران کرونا در کشور تاکنون ۶۰۰ دستگاه ونتیلاتور تحویل مراکز درمانی کشور شده و طی دو هفته آینده ۴۰۰ دستگاه جدید نیز تحویل خواهد شد. 

وی گفت: نیاز اعلام شده کشور از سوی وزارت بهداشت در این زمینه چهار هزار دستگاه ونتیلاتور است که این شرکت توان تولید این تعداد را دارد و طی چهار ماه آینده تمامی این تعداد توسط این شرکت تامین می‌گردد.

مقدم با بیان اینکه قیمت تمام شده این دستگاه در داخل حدود ۱.۷ میلیارد ریال است افزود: این شرکت قبل از آغاز بحران کرونا در کشور روزانه ظرفیت تولید پنج دستگاه ونتیلاتور را داشت که با آغاز اپیدمی کرونا صادرات این دستگاه متوقف و ظرفیت تولید با ۶ برابر افزایش به ۳۰ دستگاه در روز رسید.

وی با اشاره به طرح جامع افزایش ۲ برابری تولید ونتیلاتور در این شرکت ادامه داد: در اجرای این طرح با اتمام و بهره‌برداری از کارخانه جدید شرکت در صورت حمایت دولت، امکان افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید ونتیلاتور در این مجموعه وجود دارد.

وی اظهار امیدواری کرد این کارخانه در تابستان امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد و امکان صادرات ونتیلاتور نیز فراهم شود.

مقدم با بیان اینکه تولید دستگاه سی.تی اسکن نیز در کشور بومی شده است گفت: این شرکت هم اکنون تنها تولیدکننده این دستگاه در خاورمیانه است و با توجه به اشرف مهندسان آن در تولید این دستگاه امکان تولید و تامین نیاز تمام مراکز درمانی کشور را داریم.

وی افزود: این شرکت هم اکنون امکان تولید سه دستگاه سی.‌تی.اسکن را در هر هفته دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.