احسان زهره وندی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به اعتبارات در سال ۹۹ حدود ۱۰۰ پروژه در حوزه پژوهش و اکتشاف که شامل ثبت و تهیه طرح‌های مرمت، در حوزه مرمت ابنیه و در حوزه احداث، راه اندازی و نگهداری از موزه‌ها پیش بینی شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس افزود: اعتبار مصوبی که برای این ۱۰۰ پروژه برنامه ریزی شده بالغ بر ۶ و نیم میلیارد تومان است که در صورت تخصیص کامل از سمت وزارت میراث فرهنگی کشور، در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در پروژه‌های مختلف، مشارکت‌های خوبی با دیگر نهادها از جمله شهرداری انجام شده است. به عنوان مثال؛ سال گذشته پروژه جلو خان آرامگاه فردوسی با مشارکت شهرداری پس از سال‌ها به انجام رسید، خانه چهاربرج در توس نیز با متراژ حدود پنج هزار متر با مشارکت شهرداری نتیجه بخش بود. همچنین در سال ۹۹ مرمت ارگ تاریخی توس با همکاری شهرداری مشهد صورت خواهد گرفت.

هم اکنون ۲۰ پروژه در سطح استان آماده واگذاری به سرمایه گذار است

زهره وندی عنوان کرد: هم‌اکنون در سطح استان حدود ۲۰ پروژه با کاربری‌های تعریف شده که تحت تملک سازمان میراث فرهنگی هستند از جمله تعدادی حمام مانند حاج رئیس، کاروانسرا و چند ابنیه دیگر، مطابق ماده ۲۷ قانون واگذاری، آمادگی واگذاری به سرمایه گذار را دارند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس گفت: سرمایه‌گذار نیز ضمن بررسی و آماده سازی طرح‌های مرمتی آن را به تصویب ما می‌رساند تا طی مدت زمانی که در پیش بینی‌های سرمایه گذاری انجام شده بنا در اختیارشان قرار گیرد و بتوانند بهره برداری کنند.

زهره‌وندی افزود: ملاک و شاخص تخصیص اعتبارات به مرمت آثار تاریخی و فرهنگی درجه اهمیت و میزان در معرض خطر بودن آن‌ها است. بر این اساس برای حفظ و نگهداری آن‌ها هزینه می‌شود.

وی در انتها ابراز کرد: بارندگی‌های اخیر باعث آسیب جزئی تعدادی از بناها در سطح استان شد. البته این آسیب‌ها کلی نبودند تا ما را دچار چالش اساسی کنند. در هرصورت، فهرست این بناها تهیه و به وزارت میراث فرهنگی کشور برای اخذ اعتبارات اضطراری ارسال می‌شود تا بتوانیم مرمت اضطراری بناهایی که دچار آسیب شده‌اند را انجام دهیم و رفع خطر آن‌ها صورت پذیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.