به گزارش استانداری خراسان رضوی، در این کارگروه طرح توسعه سه شهرک صنعتی در حریم مشهد و ۲ طرح گردشگری در حریم گلبهار به تصویب رسید.
همچنین، کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمینی و محیط زیست خراسان رضوی با ۲ طرح گردشگری در شهرستان چناران موافقت کرد.
در این کارگروه با توسعه شهرک صنعتی توس و ماشین ابزار هر کدام به مساحت ۱۰۰ هکتار و توسعه پارک علم و فن‌آوری به مساحت ۵۰ هکتار موافقت شد.
احداث مجتمع ساماندهی مشاغل مزاحم شهری و ایجاد شهرک صنعتی خصوصی در حریم مشهد و ایجاد مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در خواف نیز به تایید این کارگروه رسید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در گفت و گو با ایرنا از استقرار و توسعه صنایع مشهد در مکان جدیدی در شرق این شهر که فاقد محدودیت در واگذاری زمین به واحدهای تولیدی، مشکلات زیست محیطی و مانع برای توسعه شهری باشد خبر داده بود.
علی رسولیان با اشاره به "شیوه نامه ضوابط واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح‌های کشاورزی و تولیدی و طرح‌های غیرکشاورزی" افزود: زمین دولتی با گستره زیاد به ایجاد شهرک صنعتی اختصاص می‌یابد به طوری که کارآفرینان در توسعه طرح‌های صنعتی هیچ محدودیتی نداشته و اراضی این شهرک از نظر شرایط لازم برای استقرار صنایع، مورد وثوق همه دستگاه‌های اجرایی اعم از اداره منابع طبیعی، اداره حفاظت محیط زیست، شهرداری و شرکت‌های خدمات زیربنایی می‌باشد.
شهرک‌های صنعتی توس، کاویان، ماشین سازی و فناوری‌های برتر و چرمشهر در غرب و شرق مشهد مستقر هستند.
صنایع واقع در محور غرب برای توسعه طرح‌های خود همواره با محدودیت‌هایی در تامین زمین مواجه بوده‌اند از سوی دیگر جابهجایی این صنایع به دلیل برخورداری از مشکلات زیست محیطی، مانع در مسیر توسعه شهر و قرار داشتن در مسیر آبخوان‌ها، موضوع مورد مناقشه مسوولان بوده و تاکنون تصمیم قطعی برای آنها گرفته نشده بود.
 ۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی در خراسان رضوی وجود دارد که در ۴۰ مورد از آنها زمین برای راه اندازی واحد صنعتی در حال واگذاری است. اراضی تحت اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است که عملیات اجرایی در پنج هزار و ۴۰۰ هکتار آن انجام گرفته که از این میزان ۶۰۰ هکتار به واحدهای صنعتی تعلق دارد.
دو هزار و ۵۶۹ واحد  صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی مستقر هستند که در مجموع ۴۳ درصد از واحدهای صنعتی، ۲۳ درصد از سرمایه گذاری صنعتی و ۳۹ درصد از اشتغال صنعتی استان را در اختیار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.