دکتر حمیدرضا پوررضا روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با نگاه به شرایط کنونی که با کاهش یا توقف فعالیت‌های صنایع همراه شده است، می‌توان با ارایه دستورالعمل‌ها و راهکارهایی ضمن حفظ سلامتی کارکنان، چرخ صنعت را در چرخش حداکثری نگهداشت. 

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا باعث شده است در نحوه ارایه خدمات تغییراتی ایجاد شود و این خود می‌تواند منافع درازمدتی را برای آینده کشور به دنبال داشته باشد.
رییس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد به نگاه آینده‌نگر مراکز دانشگاهی در یاری رساندن به صنایع اشاره و بیان کرد: ارائه راهکار برای کاهش آسیب‌های وارد شده به صنعت و همچنین پیش‌بینی شرایط پساکرونا، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند که با نگاهی روشن به سوی اصلاح رویکردهای مورد نیاز برای تغییر حرکت کنند تا دچار مرگ ناگهانی صنایع نشوند.

وی گفت: فراگیری ویروس کرونا و لزوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، مراکز علمی را در مسیری گذاشت که توجه ویژه‌ای به آموزش مجازی داشته باشند.

وی افزود: سال‌هاست که دانشگاه‌های بزرگ ایران سعی در تقویت این شکل از آموزش دارند و برای آن با توجه به امکانات خود زیرساخت‌هایی را مهیا کرده‌اند. این زیرساخت‌ها تا کنون هیچوقت به صورت جدی مورد توجه و محک خوردن واقعی قرار نگرفته بود.  

پوررضا ادامه داد: بدنه آموزشی دانشگاه‌ها به آموزش مجازی به عنوان یک پدیده لوکس نگاه می‌کرد و به همین دلیل بود که رشته‌های مجازی در دانشگاه‌ها شکل گرفت.  

وی گفت: تجربه این روزها و بازخورد دانشجویان نشان می‌دهد عملکرد خوب برخی همکاران دانشگاهی در تولید محتوا باعث شده است دانشجویان حس خوبی از آموزش مجازی و موثربودن آن پیدا کنند.

وی افزود: امیدوارم این تجربه، باعث شود نگاهی مثبت به آموزش مجازی به عنوان یک مکمل و تقویت کننده آموزشی قوی داشته باشیم.  

پوررضا ادامه داد: با شکسته شدن مقاومت بخش بزرگی از استادن دانشگاه در مقابل آموزش مجازی، اطمینان دارم فراورده‌های تولید شده استادان دانشگاه در این روزها طی سال‌های آینده نیز مورد مراجعه و بهره‌برداری طالبان علم قرار گیرد و شاهد رشد کیفیت آموزش دانشگاه‌ها در آینده نزدیک باشیم.

وی همچنین ارتباطات بین‌المللی برخی دانشگاه‌ها را بسیار محدود توصیف و بیان کرد: در شرایطی که جامعه جهانی مشکل بزرگ و مشترکی همچون فراگیری ویروس کرونا را تجربه می‌کند، همکاری‌های علمی و پژوهشی مشترک بین‌المللی می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد زیرا در دنیای علم و پژوهش کنونی، انجام فعالیت‌های مستقل و ایزوله بدون مشارکت مراکز علمی معنایی ندارد.

رییس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از طرفی توجه دقیق به انجام پژوهش‌های نافع برای جامعه باید به شدت مورد توجه قرار گیرد زیرا  شبه‌علم‌ها یا علم‌نماهایی که در شرایط عادی و با سوار شدن بر عوامل مختلف، جایگاه‌هایی را برای خود در میان عامه مردم ایجاد و گاهی انحرافاتی را بوجود ‌آورده‌اند باید مورد شناسایی قرار گیرند. 

وی افزود: از آنجا که سیاست وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه‌ها به صورت ویژه بر محوریت ایفای مسوولیت‌های اجتماعی استوار است، دانشگاه‌ها باید بتوانند به صورت جدی در کاهش مشکلات مردم و کشور در این روزها نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفته بود: بر اساس بررسی از وضعیت کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کرونا، بخش خدمات در استان خراسان رضوی بیشترین خسارت ناشی از کرونا را متحمل شده است و بخش تولید و کشاورزی در رتبه‌های دوم و سوم گروه‌های مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا قرار گرفته اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.