به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت دانشجویان، فعالیت دانشگاه‌ها از حالت حضوری به حالت غیر حضوری و آنلاین تغییر پیدا کرده است.

بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشهد از کیفیت کلاس‌های مجازی راضی نبوده و درخواست بازگشت بخشی از شهریه و یا ذخیره آن برای ترم آینده را دارند.

علی رسولی، دانشجوی یک دانشگاه غیرانتفاعی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برگزاری کلاس‌های مجازی دانشگاه، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه دروس تخصصی بسیاری داریم اما تا قبل از عید برنامه آموزشی برای حفظ فضای درسی در نظر گرفته نشده بود و به تازگی از ۱۶ فروردین سال جدید دانشگاه اقدام به برگزاری کلاس‌های مجازی کرده است.

وی در خصوص کیفیت این کلاس‌ها، بیان کرد: اکثر این کلاس‌ها آفلاین برگزار می‌شود و از جهتی نیز برای بنده هیچ فایده‌ای نداشته است چون درس‌های سنگینی داشته و با کلاس‌های مجازی حتی رفع تکلیف هم نخواهد شد.

برگزاری کلاس‌های مجازی چه از لحاظ مالی و چه کیفی، توجیه مناسبی ندارد

محمدرضا تهرانی، دیگر دانشجوی مشهدی که در دانشگاه غیر انتفاعی تحصیل می‌کند در خصوص تمایلش به حذف ترم به خبرنگار مهر گفت: اگر حذف ترم از سمت دانشگاه باشد خیلی بهتر است؛ با توجه به هزینه‌های مربوط به شهریه و مصرف اینترنت، کلاس‌های مجازی چه از لحاظ مالی و چه کیفی، توجیه مناسبی ندارد.

مینا رستگار، دانشجوی دیگری که در دانشگاه‌های غیر انتفاعی تحصیل می‌کند در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص حذف ترم، اظهار کرد: با توجه به تعداد زیاد ترم‌ها و تمام شدن سنوات ترجیح می‌دهم که هر طور شده این ترم را بگذرانم، اما به توجه به نوع رشته ما و لزوم عملی درس دادن و تجربه کردن بیشتر مباحث، کلاس‌های مجازی چندان مفید فایده نخواهد بود.

وی افزود: برخی مباحث را فقط باید تجربه کرد، مثل گرما یا بوی قطعه و آموزش مجازی این امر، حتی با بهترین نرم‌افزارهای شبیه‌ساز هم ممکن نیست‌.

با توجه به اینکه شرایط متفاوت است و ما نیز دیگر در دانشگاه و کلاس درس نیستیم، انتظار می‌رود که دانشگاه، متناسب با آموزش‌های ارائه شده از ما شهریه دریافت کند

این دانشجو گفت: با توجه به اینکه شرایط متفاوت است و ما نیز دیگر در دانشگاه و کلاس درس نیستیم، انتظار می‌رود که دانشگاه متناسب با آموزش‌های ارائه شده، از ما شهریه دریافت کند.

دو هفته در خوابگاه بودیم اما شهریه کل ترم را پرداخت کردیم

سارا رستمی، دانشجوی یک دانشگاه غیرانتفاعی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص شهریه پرداختی جهت خوابگاه اظهار کرد: خیلی از ما دانشجویان خوابگاهی شهریه خوابگاه را تا پایان ترم جاری پرداخت کرده‌ایم اما فقط دو هفته از آن استفاده کردیم؛ دانشگاه نیز کماکان حرفی از برگشت شهریه خوابگاه نزده است.

زینب سروری، دانشجوی یک دانشگاه غیرانتفاعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر کلاس‌های تخصصی رشته ما عملی است، با آموزش مجازی صرفاً برخی دروس و دروس عمومی رفع تکلیف می‌شود و این در صورتی است که ما باید شهریه را برای تمام دروس پرداخت کنیم و از جهتی هم هزینه‌های دیگر مثل هزینه اینترنت برای آپلود فایل‌های درسی و کلاس‌های آنلاین را متحمل شویم.

دانشگاه‌ها بخشی از شهریه را برگردانند

این دانشجو در انتها عنوان کرد: درست است که دانشگاه بر اساس شهریه ما سازوکارهای مالی خود را چیده است و نمی‌توان انتظار برگشت تمام شهریه را داشت، اما حداقل بخشی از آن را به دانشجویان برگردانند و یا برای ترم بعد در نظر بگیرند.

با توجه به اظهارات دانشجویان برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشهد به سراغ معاونین آموزشی دانشگاه‌ها رفته و خواستار توضیح برای مشکلات این دانشجویان شدیم.

برای برگشت شهریه، تابع ضوابط وزارت علوم هستیم

مرتضی رجوعی، رئیس یکی از دانشگاه‌های غیر انتفاعی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برگشت شهریه به دانشجویان اظهار کرد: در این خصوص تابع ضوابط وزارت علوم هستیم؛ ممکن است تا یک هفته دیگر وزارتخانه در این خصوص تصمیم‌گیری کند و ما هم در نهایت تابع ابلاغ وزارتخانه هستیم و همان دستور را اجرا می‌کنیم.

وی در خصوص راه‌اندازی کلاس‌های مجازی بیان کرد: علی‌رغم اینکه دانشگاه‌ها از چهارم اسفند تعطیل شد و هیچ کسی از ادامه‌دار بودن این جریان خبر نداشت، اما ما سامانه مربوط به آموزش مجازی را طراحی کردیم و ۱۱ اسفند این سامانه را در اختیار دانشجویان قرار دادیم و با اساتید نیز جهت بارگزاری محتوای دروس در این سامانه هماهنگ کردیم.

این رئیس دانشگاه در پاسخ به انتقاد دانشجویان در خصوص کیفیت کلاس‌های مجازی گفت: نارضایتی از تمام سیستم‌های آموزش مجازی در کشور وجود دارد اما باید ببینیم علت نارضایتی چیست و چند درصد به دانشگاه برمی‌گردد.

دانش ناکافی اساتید و دانشجو در تعامل با سامانه‌های آموزش مجازی

وی با بیان اینکه آموزش مجازی در این شرایط یک تجربه جدید است، گفت: اینترنت ضعیف و مشکلات فنی دیگر باعث می‌شود که نارضایتی دانشجویان را افزایش دهد و همچنین بخشی از این نارضایتی به دانش ناکافی استاد و دانشجو در تعامل با سامانه‌های آموزش مجازی برمی‌گردد.

رجوعی در خصوص شرایط حذف ترم دانشجو اظهار کرد: چنانچه دانشجویی به شورای آموزشی درخواست حذف ترم کند و دلایل مستند مانند نداشتن اینترنت مناسب، عدم دسترسی به امکانات و تجهیزات و بیماری کرونا داشته باشد، شهریه پرداختی آن‌ها را در کارنامه مالی‌شان بستانکار خواهیم کرد و دانشجو از دانشگاه طلبکار خواهد شد و ترم آینده از شهریه‌اش کم می‌شود.

وی در خصوص شرایط دانشجویان ترم آخر گفت: دانشجویانی که ترم آخر دوره کارشناسی هستند، طبق بخشنامه ۲۰ بندی وزارت علوم، به جای دو عنوان درس، می‌توانند چهار عنوان درس معرفی به استاد داشته باشند.

محاسبه شهریه خوابگاه بر مبنای مدت حضور دانشجو در خوابگاه است

رجوعی در خصوص بازگشت شهریه خوابگاه به دانشجویان، پاسخ داد: محاسبه شهریه خوابگاه بر مبنای مدت حضور دانشجو در خوابگاه است و مابقی شهریه را برای دانشجو بستانکار خواهیم کرد. همچنین قسط شهریه اسفند و فروردین را سه ماه به تأخیر انداختیم و دانشجویان می‌توانند در خرداد و تیر پرداخت کنند.

وی در خصوص دروس عملی دانشجویان بیان کرد: قرار شد که این کلاس‌ها در تابستان به طور فشرده برگزار شود. طبق تصمیم وزارت علوم، اگر دروسی ناتمام اعلام شد و به ترم پاییز رسید، می‌توانیم امتحان آن درس را در پاییز گرفته ولی نمره‌اش را در همین نیمسال اول ثبت کنیم تا در ترم‌های آینده تعداد واحد این دروس عملی به واحدهایشان اضافه نشود.

محسن قاینی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی یکی از دانشگاه‌های غیر انتفاعی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در ۱۱ اسفند بلافاصله بعد از جلسه هیئت رئیسه دانشگاه، جلسه شورای آموزشی را تشکیل دادیم و تصمیم بر آن شد که کلیه کلاس‌های دانشگاه به صورت آنلاین برگزار شود.

وی با بیان اینکه در فرایند آموزش مجازی، حدود ۵۰۰ کلاس و حدود ۲۰۰ استاد مشارکت دارند، ادامه داد: از شنبه ۱۶ فروردین کلیه کلاس‌ها و دروس نظری را به صورت مجازی و تماماً آنلاین برگزار کردیم. در هفته اول این طرح، ۹۶ درصد کلاس‌های ما به صورت آنلاین و مجازی برگزار شد.

قاینی درخصوص بهبود کیفیت کلاس‌های مجازی، عنوان کرد: در هر کلاس درس، ۳۰ نفر از کارشناسان دانشگاه را به عنوان پشتیبان در نظر گرفتیم که در هر کلاس یک پشتیبان در کنار استاد حضور دارد و مشکلات کمی و کیفی را شناسایی و حتی‌الامکان همان موقع برطرف می‌کند.

وی در خصوص مشارکت دانشجویان در این کلاس‌ها، اظهار کرد: از میان حدود ۵۰۰ کلاس، حدود ۱۸ هزار دانشجوکلاس داشتیم و از این تعداد حدود ۱۳۵۰۰ دانشجوکلاس مشارکت کردند و به طور متوسط حدود ۷۵ درصد جمعیت دانشجویان کلاس‌ها در این طرح مشارکت داشته‌اند.

این معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی در پاسخ به انتقاد دانشجویان از کیفیت کلاس‌های مجازی گفت: منکر این نیستیم که ممکن است در برخی کلاس‌ها مشکل کیفیت صدا و دیگر مسائل مربوطه را داشته باشیم، اما با توجه به اینکه شرایط فعلی یک شرایط غیرمنتظره‌ای بود، ممکن است برخی استادان هنوز سخت‌افزار و میکروفونی که به کار می‌برند در کلاس‌ها تست نشده باشد و در هفته اول برخی مشکلات صوتی داشته باشند اما هر قدر که جلوتر می‌رویم، این اشکالات نیز بهبود پیدا می‌کند.

نمی‌دانیم چند روز دیگر شرایط عادی و امکان برگزاری کلاس‌های حضوری فراهم می‌شود

وی در خصوص دروس عملی دانشجویان گفت: ما با یک عدم قطعیتی مواجه هستیم و هیچ‌کدام نمی‌دانیم که چند روز دیگر شرایط عادی و امکان برگزاری کلاس‌های حضوری فراهم می‌شود. اگر امکان برگزاری کلاس‌ها تا قبل از تابستان فراهم شد که کلاس‌های مجازی و عملی به صورت حضوری برگزار می‌شود و در غیر این صورت کلاس‌های نظری بصورت مجازی و کلاس‌های عملی از تابستان برگزار می‌شود.

قاینی افزود: اما اگر این شرایط هم فراهم نشد و این وضعیت تا تابستان نیز ادامه پیدا کرد، دروس عملی دانشجویان حذف و شهریه آن‌ها برگردانده می‌شود.

وی در خصوص دانشجویان ترم آخری گفت: طبق ابلاغیه ۲۰ بندی وزارت علوم، مشکلات دانشجوی ترم آخری را حل خواهیم کرد و اگر دانشجویانی که دروس عملی دارند در این بازه زمانی موفق به شرکت در حضور کلاس‌ها نشدند، حتماً مشکل آن‌ها به صورت غیرحضوری حل خواهیم کرد.

نه تنهاهزینه‌های ما در شرایط فعلی کم نشده بلکه برای آماده‌سازی زیرساخت آموزش مجازی، هزینه زیادی را نیز پرداخت کرده‌ایم

قاینی در خصوص انتقاد دانشجویان نسبت به شهریه، گفت: نه تنها هزینه‌های ما در شرایط فعلی کم نشده، بلکه برای آماده‌سازی زیرساخت آموزش مجازی هزینه زیادی را نیز پرداخت کردیم.

هزینه‌های دانشگاه کم نشده است

وی در این خصوص ادامه داد: علاوه‌بر حقوق کارکنان و استادان که از شهریه دریافتی، به آن‌ها پرداخت می‌شود بحث آماده‌سازی زیرساخت و آمادگی نیروی پشتیبانی وجود دارد. در این نیم‌سال که هیچ آمادگی وجود نداشته و دانشگاه مجبور به هزینه کردن برای آماده‌سازی زیرساخت و نیروی انسانی مازاد شده، هزینه‌های دانشگاه کم نشده و اضافه نیز شده است.

قاینی عنوان کرد: اگر این ماجرا به‌گونه‌ای ادامه پیدا کند که ما از الان بدانیم دانشگاه از مهرماه سال جاری آموزش مجازی خواهد داشت، آن زمان قطعاً پایه‌ریزی دریافت شهریه‌ها و حقوق‌ها بر مبنای آموزش مجازی صورت می‌گیرد و شهریه نیز بر این مبنا دریافت خواهد شد. اما در این نیم‌سال که هیچ چیزی دست دانشجو و استاد نبوده و دانشگاه هزینه‌های سنگینی را برای بحث زیرساخت پرداخت کرده، شرایط متفاوت است.

وی با بیان اینکه دانشگاه هیچ بودجه‌ای در خصوص زیرساخت‌های مجازی از وزارت علوم دریافت نمی‌کند، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی و مشکلات مالی دانشجویان و خانواده‌ها برای وصول چک‌ها، با بحران نقدینگی ناشی از عدم وصول چک‌ها نیز مواجه هستیم.

طبق قوانین، شهریه نباید برگردانده شود

نوید ایزدخواستی، معاون اداری و مالی یکی دیگر از دانشگاه‌های غیر انتفاعی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بازگشت شهریه به دانشجویان اظهار کرد: طبق قوانین، شهریه نباید برگردانده شود اما تصمیم نهایی در جلسات بین رؤسای دانشگاه‌ها، گرفته می‌شود و این تصمیم باید یک تصمیم هماهنگ و کلی باشد.

وی افزود: هزینه کلاس‌های مجازی کمتر از حضوری نیست و اساتید بیشتر از زمان قبل وقت می‌گذارند و این‌ها همگی برای دانشجو هزینه است.

ایزدخواستی عنوان کرد: تصمیمات نهایی در خصوص مباحث مالی در جلسات رؤسای دانشگاه‌ها مشخص می‌شود و تمام این‌ها منوط به ابلاغ وزارت علوم است.

ابراهیم براتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دیگر دانشگاه غیر انتفاعی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص دروس عملی اظهار کرد: این دروس را نگه داشته‌ایم که اگر برای تابستان مجوز حضور دانشجو صادر شود، کلاس‌ها را برگزار کنیم در غیر این صورت درس این ترم دانشجو را نگه می‌داریم و در ترم مهر ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه کلاس‌های آفلاین دانشجویان در حال برگزاری است، گفت: سیستم آموزش آنلاین ما آماده شده که چندین درس ما به صورت آنلاین ارائه شود و این دروس به مرور در هفته‌های آینده بیشتر خواهد شد و با توجه به تصمیم استاد و امکان دانشجو، هم سیستم آفلاین و هم آنلاین وجود دارد.

برای برگشت شهریه طبق نظر و ابلاغیه وزارت علوم برخورد خواهیم کرد

این معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی در خصوص شهریه و برگشت آن بیان کرد: عدد و رقم و نوع برخورد ما با شهریه‌های دریافتی زیر نظر وزارت علوم است و تابع مقررات و قوانین مربوطه است.

وی افزود: اگر قرار باشد در خصوص برگشت شهریه اتفاقی بیفتد باید هماهنگی بین دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی صورت بگیرد که در این خصوص اتحادیه‌ای مخصوص وجود دارد و این هماهنگی در نهایت یا از طریق اتحادیه و یا وزارتخانه صورت می‌گیرد و کماکان نتیجه‌ای از وزارتخانه و اتحادیه به ما ابلاغ نشده است.

براتی در خصوص هزینه پرداختی دانشجو برای خوابگاه، گفت: این هزینه از زمانی که دانشگاه تعطیل شده تا زمانی که مجوز حضور دانشجو در دانشگاه صادر شود، به دانشجو برگردانده خواهد شد و هیچ هزینه اضافی نخواهیم گرفت.

احمد عراقی، معاون اداری و مالی یکی دیگر از دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهریه و روند دریافت و پرداخت آن را وزارت علوم تعیین می‌کند. ما تابع وزارت علوم هستیم و هر دستوری که وزارت‌خانه ابلاغ کنند اجرا می‌کنیم.

شهریه خوابگاه بر مبنای زمان حضور محاسبه می‌شود

وی درخصوص بازگشت شهریه دانشجویان خوابگاهی، افزود: نمی‌دانیم آیا واقعاً دانشگاه‌ها باز خواهد شد یا خیر؟ اما در کل شهریه خوابگاه بر مبنای زمان حضور در دانشگاه محاسبه می‌شود و در صورت ادامه‌دار بودن این شرایط، شهریه آن‌ها برای ترم بعد ذخیره خواهد شد.

مهدی خواجوی، رئیس یکی دیگر از دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص کیفیت کلاس‌های مجازی، اظهار کرد: با توجه به این سبک آموزش تجربه اولی هم برای استاد و هم دانشجو برای برقراری ارتباط با چنین سبک آموزشی است طبیعی است که نارضایتی‌هایی را به همراه داشته باشد و توقع ما درک متقابل است.

وی در خصوص دروس عملی دانشجویان گفت: برخی کلاس‌های عملی که نیازمند حضور دانشجو و کار با دستگاه و ابراز است، در فرصت تابستان و با صدور مجوز ستاد مبارزه با کرونا انشالله این کلاس‌ها را جبران خواهیم کرد.

بعد از کرونا، هزینه‌هایی صرف شد که قبلاً وجود نداشت

خواجوی در خصوص برگشت شهریه گفت: ما هزینه‌های اضافی را پرداخت کردیم که قبلاً این هزینه‌ها وجود نداشته است مانند افزایش حقوق کارکنان، اعضای هیئت علمی و هزینه راه‌اندازی سیستم آموزش مجازی.

وی افزود: ما توقعمان این است که با توجه به این شرایط دانشجویان شهریه را بپردازند و ما هم با افرادی که در پرداخت مشکل دارند مراعات و تقسیط می‌کنیم. اما اگر وزراتخانه بخشنامه‌ای صادر کند ما قطعاً طبق آن عمل خواهیم کرد در غیر این صورت شهریه مثل روال قبل از دانشجو دریافت می‌شود.

خواجوی در خصوص حذف ترم گفت: طبق صحبت‌های معاون آموزشی وزارت علوم حذف ترم بدون حسب سنوات در صورتی مجاز است که دانشگاه آموزشی را در نظر نگرفته باشد، اما وقتی که آموزش مجازی در نظر گرفته شده، حذف ترم دانشجو با حسب سنوات است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.