محمدرضا حسین‌نژاد روز یکشنبه در حاشیه بازدید از منطقه ثامن و اقدامات انجام شده در بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) افزود: توافقات در خصوص طرح تفصیلی نهایی بافت پیرامونی حرم مطهر انجام و از سوی وزارت راه وشهرسازی به دانشگاه تهران برای تدوین طرح ماموریت داده شده است.

وی ادامه داد: برای تدوین طرح تفصیلی نهایی ٦ ماه زمان درنظر گرفته شده است و در این مدت پاسخگویی به شهروندان با توجه به تصمیمات شورای عالی شهرسازی و معماری و طرح‌های تفصیلی قبلی و در حال تدوین انجام خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: در راستای اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده پیرامونی حرم مطهر پلاک‌هایی تملک، تخریب شده و به حال خود رها شده و این موضوع سیما و منظراین منطقه را مخدوش کرده بود که شهرداری منطقه ثامن این زمین‌ها را تبدیل به فضاهای سبز شهری کرده است.

حسین‌نژاد افزود: برای بلند مرتبه‌سازی نیز طرح مستقلی وجود ندارد و بلند مرتبه سازی در قالب طرح‌های تفصیلی هفتگانه انجام خواهد شد که در دست تهیه است.

طرح نوسازی و بازسازی بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد با ۱۳ هزار پلاک از سال ۷۱ در دستور کار است و هنگام آغاز طرح ۷۰ درصد ساختمان های مسکونی این بافت بیش از ۲۰ سال قدمت داشت که با گذشت دو دهه از آغاز اجرای نوسازی این بافت، این طرح هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طبق مصوبه ۱۹ تیر ماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش های ملموس و ناملموس بافت تاریخی - فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی، از آن تاریخ طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ لغو و اجرای آن متوقف شد اما آبان ماه امسال استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ و وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان امسال نسبت به تهیه طرح تفصیلی جدید با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اقدام و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب می‌رسانند.

اجرای ۵۰ درصد طرح نوسازی و بهسازی این بافت بر عهده شهرداری مشهد و اجرای ۵۰ درصد دیگر از طریق شرکت بازآفرینی بافت های فرسوده بر عهده دولت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.