مدیر جهاد کشاورزی تایباد روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در سال زراعی جاری ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت گندم و ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار به کشت جو اختصاص یافت که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته تغییری نداشته است.
محمد میری افزود: علاوه بر عوامل طبیعی نظیر نزولات جوی و شرایط آب و هوایی، مبارزه با آفات زراعی از جمله سن غلات نیز بر کیفیت و کمیت محصول اثر مستقیم دارد و عدم توجه به مبارزه با آن می‌تواند محصول یک مزرعه را به طور کامل نابود کند.
وی ادامه داد: مراکز دولتی خرید تضمینی گندم، محصولاتی را که بیش از ۲ درصد سن زدگی داشته باشد خریداری نمی کنند و این امر مبارزه جدی کشاورزان با این آفت را می‌طلبد.
وی گفت: سال گذشته، مبارزه به آفت سن غلات در شهرستان تایباد با موفقیت صد در صدی همراه بود و هیچ گونه سن زدگی در محصول گندم و جو تولیدی مشاهده نشد.
مدیر جهاد کشاورزی تایباد افزود: در مبارزه با آفت سن تمامی کشاورزان باید مشارکت داشته باشند چرا که اگر حتی یک مزرعه نسبت به این امر مبادرت نکند ، آفت از آن مزرعه به سایر مزارع سرایت کرده و با تکثیر، به محصول دیگر کشاورزان آسیب وارد می کند.

میری ادامه داد: شهرستان تایباد سالانه با تولید افزون بر ۶۰ هزار تن گندم و جو به عنوان یکی از قطب های غلات استان خراسان رضوی محسوب می شود.

شهرستان تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد افزون بر ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی و هفت هزار بهره بردار در بخش کشاورزی دارد.

حشره سن، خرطوم خود را در هر قسمت از گیاه گندم که بیرون از خاک قرار دارد وارد می‌کند و خسارت می زند.
از محل ورود خرطوم حشره، بالای گیاه به رنگ زرد تا زرد مایل به قهوه ای در آمده و خوشه ها سفید رنگ می شوند ضمن آن که پوره های سن غلات با وارد کردن ماده ای در دانه گندم، کیفیت محصول را کاهش می‌دهند.
اگر از هر صد دانه گندم پنج دانه آلوده به سن باشد این گندم کیفیت لازم برای تهیه نان را نخواهد داشت ، آفت سن در این مرحله می تواند تا ۱۰۰ درصد به دانه های گندم حمله کرده و آنها را نابود کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.