به گزارش خبرنگار مهر، این روزها شیوع و گسترش ویروس کرونا به نگرانی همگانی تبدیل شده است و همه نهادها و سازمان‌های کشور تمهیدات لازم برای مقابله با این بیماری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در استان خراسان رضوی و کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد، تاکنون هیچ مورد ابتلاء به کرونا گزارش نشده اما همه دستگاه‌های اجرایی و بهداشتی برای مقابله با این ویروس در آماده‌باش هستند و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

اقدامات شهرداری مشهد در مقابله با ویروس کرونا

شهرداری مشهد در کنار اقدامات آموزشی، ضدعفونی کردن تمامی اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی، واگن‌های قطار شهری، سرویس‌های بهداشتی و اماکن عمومی نیز از شب گذشته آغاز شده است،

هر شب ناوگان اتوبوسرانی و واگن‌های قطار شهری همچنین ایستگاه‌های خط یک و دو، صندلی‌ها، پله‌های برقی و آسانسورها نیز ضد عفونی می‌شوند.

همچنین با توجه به اهمیت اطلاع رسانی و ارائه آموزش مورد نیاز به شهروندان، پوسترهایی حاوی اطلاعات مرتبط با پیشگیری از بیماری‌های واگیردار ازجمله کرونا در ناوگان اتوبوسرانی نصب و کلیپ‌های آموزشی از طریق تلویزیون‌های واگن‌های خط یک و دو قطار شهری مشهد برای اطلاع شهروندان پخش می‌شود.

امروز در جلسه علنی شورای شهر نیز، لایحه دوفوریتی تصویب شد که در آن، مجوز تأمین تجهیزات پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با اعتبار اختصاص ۱۰ میلیارد تومانی صادر شد.

تجهیز و آماده سازی ۹ مرکز جامع خدمات سلامت برای کمک به بیماران کرونا

همچنین ۹ مرکز جامع خدمات سلامت به منظور ارائه خدمات سرپایی درمان بیماران کرونا در مشهد تعیین شده است. این مراکز همه روزه تا ساعت ۲۲ به بیمارانی که به دلیل تنگی نفس و یا تب بالا نیاز به خدمات درمانی ویژه‌تری دارند ارائه خدمت می‌کند.

نشانی و تلفن این مراکز درمانی به شرح زیر است:

«لشکر»، فلاحی ۳۰، بلوار فاطمیه، ۳۵۲۱۰۰۹۸، «آب و برق»، ویلای ۳۰، ۳۸۶۵۷۸۵۸، «پنج‌تن»، بابانظر ۴۲، چهارراه سوم سمت راست، ۳۲۱۷۱۱۱۴، «بافقی»، گلشهر، کرامت ۸، میدان جوادالائمه، ۳۲۵۹۱۵۹۱ و ۳۲۵۹۱۷۱۶، «سیلو»، رسالت ۱۶، ۳۲۷۴۲۰۶۰، «احمدی»، بلوار قره‌نی، چهارراه ابوطالب، ۳۷۲۸۵۴۰۰ و ۳۷۲۶۸۷۱۰، «امام علی (ع)»، انتهای آخوند خراسانی ۲۴، ۳۸۵۸۰۸۰۶ و ۳۸۵۹۴۰۸۶، «سیدی»، صبای غربی ۱۱، ۳۳۸۰۰۱۶۲، «ساختمان»، شهرک شهید رجایی، پورسینای ۹، ۳۳۷۳۰۰۱۶.‌

کشیک‌های خادمیاران استانی حرم رضوی تا ۲۰ اسفند لغو شد

آستان قدس نیز اعلام کرده که به منظور حفظ سلامت زائران، اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی شامل رواق‌ها و صحن‌ها و تمام مکان‌هایی که زائران در آن رفت و آمد دارند به‌طور مداوم توسط خدمه ضدعفونی می‌شود.‌

همچنین رزروهای خدمتی خادمیاران رضوی تا تاریخ ۲۰ اسفند سال جاری لغو شده است.

ضمناً، به دلیل انجام مراحل ضدعفونی و پیشگیری از شیوع بیماری‌های عفونی، کتابخانه‌های آستان قدس رضوی نیز تا پایان هفته تعطیل شدند.

اقدامات پیشگیرانه راه‌آهن مشهد در مقابله با کرونا

روابط عمومی اداره کل راه‌آهن خراسان رضوی نیز اعلام کرده که در برنامه حمل بار، انتقال و جابه‌جایی مسافر تغییری ایجاد نشده اما برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در ایستگاه‌هایی مانند ایستگاه مشهد و ایستگاه‌های اداره کل کلیه سطوح، سرویس‌های بهداشتی، آسانسورها، پله‌ها، رمپ‌ها، ای‌تی‌ام‌ها و وب کیوسک‌ها به صورت منظم و مکرر ضدعفونی انجام می‌شود

همچنین داخل تمامی قطارهای مسافربری نیز ضدعفونی می‌شوند و موادغذایی داخل قطارها نیز به صورت بسته‌بندی‌های استریل ارائه می‌شود.

تعطیلی همه مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه

همچنین با توجه به دستور ستاد ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، به ضرورت پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا به منظور حفظ سلامت آحاد شهروندان، تمامی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و مهدهای کودک تا ۸ اسفندماه تعطیل اعلام شد.

همچنین کلاس‌های حوزه علمیه خراسان نیز با ۱۰ اسفندماه تعطیل اعلام شد.

شهرستان‌های خراسان رضوی هم آماده مقابله با ویروس کرونا

همچنین در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی نیز اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا در دستور کار مسئولان و مدیران قرار گرفت.

محمد کوهگرد، مدیرکل گمرک دوغارون از بسته شدن مرز دوغارون به منظور کنترل و پیشگیری از این ویروس خبر داد.

کوهگرد افزود: شبکه بهداشت و درمان کنترل در مرز را تشدید کرده است و در حال حاضر دستگاه‌های تب سنج و دوربین‌های مخصوص در گمرک مستقر است.

همچنین داوود خوش شکن، سرپرست شبکه بهداشت و درمان قوچان گفت: با توجه به نگرانی‌ها از بیماری کرونا، مسافران در پایگاه بهداشتی مستقر در مرز باجگیران قرنطینه پزشکی خواهند شد.

خوش شکن ابراز کرد: همچنین پرسنل شبکه بهداشت و درمان آموزش‌های لازم را فرا گرفتند، به طوری که با ایجاد یک اتاق ایزوله در بیمارستان موسی بن جعفر (ع) هر فردی که مشکوک آنفولانزا یا کرونا باشد مورد معاینه و بررسی قرار می‌گیرد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قوچان با بیان اقدامات انجام گرفته در سطح مدارس قوچان، گفت: در سطح مدارس نیز از طریق رابطین بهداشت، آموزش‌های لازم نسبت به پیشگیری از بیماری کرونا به دانش آموزان داده شده است، استفاده از ماسک و رعایت بهداشت همچون شستن دست‌ها با آب و صابون از آن جمله این آموزش‌ها است

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.