رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز دوشنبه در جمع اصحاب رسانه در مشهد گفت: انتقال و ماندگاری ویروس کرونا به وسیله قطره های ناشی از عطسه و سرفه میسر است.
دکتر محمد حسین بحرینی افزود: میزان مرگ و میر بیماری کرونای جدید که در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین کشف شد، نسبت به نمونه ویروس های سال‌های گذشته از دسته کرونا مانند "سارس" و "مرس" کمتر است، اما قدرت انتشار و سرایت این ویروس بسیار است لذا رعایت بهداشت فردی و پیشگیری، نقش اول را در کنترل این بیماری دارد.
وی ادامه داد: اولویت اول شستن دست‌ها با آب و صابون و بدون نیاز به محلول ضد عفونی است، همچنین پرهیز از دست دادن، بغل کردن و روبوسی کردن، پرهیز از تردد در مکان‌های شلوغ و اجتماعات، نگه نداشتن حیوانات خانگی و رعایت بهداشت فردی هنگام عطسه و سرفه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی گفت: دوره کمون بیماری کرونا بین ۱۴ تا ۲۰ روز است، لذا برخی از بیماران ممکن است علائم نداشته اما ناقل بیماری باشند و درصد اندکی از افراد مبتلا به این بیماری نیز فوت می‌کنند. 

مرگ ومیر کرونا در مردان بیشتر از زنان است

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: خطر مرگ و میر بیماری کرونا در مردان بیشتر از زنان است به طوریکه در مردان ۲.۸ و در زنان ۱.۷ درصد می‌باشد.  
وی ادامه داد: این در حالی است که با افزایش سن و ابتلا به بیماری‌های زمینه ای خطر مرگ و میر بیماری کرونا افزایش می یابد و در کودکان تا سنین زیر ۹ سال مرگ و میر ناشی از این بیماری صفر گزارش شده است.
وی گفت: طبق تحقیقات انجام شده میزان مرگ و میر این بیماری در سنین  ۲۰ تا ۴۹ سال بین ۲ دهم تا چهار دهم درصد و میزان مرگ و میر در سنین ۵۰ تا ۵۹ سال بین ۱.۳ تا ۳.۶ درصد می‌باشد.
دکتر بحرینی افزود: میزان مرگ ومیر کرونا در سنین ۷۰ تا ۷۹ سال هشت درصد و در سنین  ۸۰ سال به بالا ۱۴.۸ درصد است.
وی با اشاره به افزایش خطر مرگ و میر کرونا در افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای اظهار داشت: میزان مرگ و میر بیماری کرونا در افراد مبتلا به بیماران قلبی و عروقی ۱۰ درصد، در بیماران دیابتی ۷.۳ درصد، در افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی ۶.۳ درصد، در بیماران مبتلا به پرفشاری خون ۶ درصد و در بیماران سرطانی ۵.۶ درصد بوده است.
وی گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی تاکنون از بین ۲ هزار و ۶۱۹ مورد مرگ و میر بیماری کرونا در جهان، ۲ هزار و ۵۹۲ مورد در چین بوده و ایران رتبه دوم مرگ و میر این بیماری را بعد از چین دارد و کشورهای  کره جنوبی، ایتالیا، هنگ کنگ، ژاپن، تایوان، فرانسه و فیلیپین در رده‌های بعدی قرار دارند.
دکتر بحرینی افزود: باید توجه داشت از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون بیش از ۷۲ هزار نفر در جهان بر اثر بیماری آنفلوآنزا فوت کرده‌اند.

۱۰ مرکز و بیمارستان در مشهد برای درمان کرونا اختصاص یافته است

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: به جای هیجانی شدن در مقابله با کرونا باید برخورد علمی و منطقی مطابق با پروتکل‌های بهداشتی را در تمام سطوح دنبال کرد.
وی گفت: به اذعان مسوولان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه پیشگیری از کرونا برنامه ریزی مدون و منطقی داشته است.  
وی افزود: هم اکنون ۱۰ مرکز و بیمارستان در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای درمان بیماری کرونا اختصاص یافته و سامانه پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات در زمینه کرونا نیز راه اندازی شده است.
دکتر بحرینی ادامه داد: ابتلا به ویروس کرونا در حال حاضر درمان مشخصی ندارد و درمان آن استراحت، مصرف مسکن و مایعات و حفظ بهداشت فردی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.