مسوول هماهنگی واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست گفت: امروزه پیوند اعضا نیاز جامعه است، چراکه هر روز بیماران بسیار در لیست انتظار پیوند عضو به علت نرسیدن اعضای پیوندی فوت می‌کنند.
دکتر ابراهیم خالقی افزود: در حال حاضر ۲۵ هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور وجود دارد که هر ۱۰ دقیقه یک نفر به این لیست افزوده می‌گردد.
وی ادامه داد: از چهار هزار بیماری که سالانه در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند، اعضای هزار نفر آنان به بیماران نیازمند پیوند می‌شود و سه هزار نفر دیگر اعضای خود را با خود به خاک می‌برند.
وی گفت: هم اکنون اهدای عضو از فرد فوت شده بر اثر عارضه قلبی فقط در چند کشور جهان مانند اسپانیا انجام می‌شود.
دکتر خالقی افزود: به محض اینکه قلب بایستد اعضایی مانند قلب، کبد، کلیه و پانکراس از بین می‌روند، بنابراین اینگونه اهدا و برداشت عضو شرایط خاصی را می‌طلبد و به دلیل طولانی بودن فرآیند رضایت در ایران این اقدام در شرایط فعلی قابل اجرا نیست.
وی ادامه داد: موضوع این نشست بررسی مسائل فقهی و شرعی پیرامون اهدای بافت از بیمار دچار مرگ قلبی است ، چراکه اهدای بافت‌های بدن مانند قرنیه، دریچه‌های قلب، تاندون، استخوان و پوست می‌تواند ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از ایست قلبی انجام شود.
وی گفت: امیدواریم با بررسی مسایل شرعی اهدای عضو از فرد دچار مرگ قلبی، بتوانیم جان بیماران بیشتری را که نیازمند پیوند عضو هستند نجات بخشیم.
واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.