جریان سیاسی اصولگرا با عنوان "شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی" که از نمایندگان چهار ضلع شامل تشکلهای سیاسی رسمی، تشکلهای فرهنگی اجتماعی، تشکل یاران انقلاب، نخبگان، فعالان دانشگاهی و حوزوی شکل گرفته، اسامی پنج نامزد را در "حوزه انتخابیه مشهد و کلات" و ۱۲ نامزد دیگر را برای ۱۱ حوزه انتخابیه دیگر استان خراسان رضوی به عنوان افراد مورد نظر خود برای ورود به مجلس یازدهم از این استان اعلام کرده‌اند. 

نامزدهای نهایی این طیف سیاسی را در حوزه انتخابیه مشهد و کلات مجمع عمومی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان رضوی شامل بالغ بر ۳۰۰ نفر عضو فعال سیاسی، فرهنگی، اجتماعی از حوزه‌، دانشگاه، مساجد و حاشیه شهر و روستا تعیین کرده‌ است. 

"شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان رضوی" با تشکیل شوراهای ائتلاف در دیگر حوزه‌های انتخابیه این استان پس از بررسی نامزدهای حاضر در صحنه رقابت انتخاباتی، برگزاری نشستهای متعدد و نظرخواهی از نیروهای انقلابی هر حوزه، به جمع‌بندی رسید که اسامی این ۱۲ نفر اعلام شود. 

از زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نظر می‌رسد اصولگرایان می‌کوشند نظم خود را در تبلیغات نیز حفظ کرده تا فعالیتهایشان را در این عرصه به صورت متمرکز انجام دهند. 

عضو هیات رییسه جبهه پیروان امام راحل و رهبری در خراسان به خبرنگار ایرنا گفت: ستاد مرکزی ائتلاف اصولگرایان برپا شده و از طریق همین ستاد، تبلیغات نامزدهای ائتلاف اصولگریان بطور هماهنگ صورت می‌گیرد. 

جواد رضویان‌راد افزود: تشکلهایقرار گرفته در مجموعه جبهه پیروان امام راحل و رهبری خراسان رضوی ظرفیتهای مادی و معنوی خود را در ستاد مرکزی اصولگرایان متمرکز کرده‌اند.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از اسراف و هزینه‌های متفرقه نیز تلاش شده از فضاهای عمومی برای تبلیغات نامزدهای ائتلاف اصولگرایان استفاده شود تا صرفه صورت گیرد.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شورا در انتخاب نامزدهای اصولگرایان شاخص‌هایی از جمله تدین و التزام عملی به اسلام و نظام و ولایت فقیه، انقلابی و شجاع بودن، کارآمدی و تخصص، برخورداری از سلامت اخلاقی و سیاسی و اقتصادی، مردمی و به دور از اشرافیگری، عدم وابستگی به کانون‌های قدرت و ثروت، اهل مشورت و استفاده از خرد جمعی بودن، برخورداری از قدرت بیان و اقناع را در نظر گرفت و نامزدهای نهایی خود را اعلام کرد.

حمیدرضا ترقی افزود: هریک از نامزدهای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در استان ستاد مستقل دارند اما تبلیغات آنها با ستاد مرکزی ائتلاف اصولگرایان هماهنگ شده است و از بنرهای شورا استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بازرسان مربوط به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان رضوی در استان گشت‌هایی را انجام می‌دهند تا شیوه انجام تبلیغات و استفاده از منابع مالی را کنترل کنند.

اختلاف اصولگرایانه در مشهد

با وجود همه این تلاشها، خبر اختلافات اصولگرایانه در مشهد نه تنها پنهان نماند بلکه حتی رسانه‌های خارج از این شهر و مرکزنشین نیز به آن پرداختند. 

فهرست نهایی شورای ائتلاف در خراسان رضوی طی روزهای گذشته محل انتقادات زیادی از جانب اصولگرایان مشهدی بوده است. بطور مثال انتشار "لیست ائتلاف بزرگ جریان مردم" با شعار "نه به مجلس تکراری" در مشهد از جمله واکنشها به لیست شورای ائتلاف اصولگرایان برای حوزه انتخابیه مشهد تلقی شده است.

شورایی به نام تشکلهای فرهنگی اجتماعی نیز در نقد لیست ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای دلایل خود را در مخالفت با لیست شورای ائتلاف اصولگرایان برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات مطرح کرد. 

همچنین جامعه جوانان متحد اسلامی خراسان عصر جمعه گذشته لیست مستقل خود را برای کل این استان منتشر کرد. به این ترتیب اصولگرایان در مشهد تا اینجای کار حداقل سه فهرست انتخاباتی دارند و این جدای از ائتلافهای دو یا سه نفره‌ای است که برخی از شخصیتهای اصولگرا در شهر مشهد شکل داده‌اند. 

هم‌اینک ۶۷۴ نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تصاحب ۱۸ کرسی نمایندگی جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در خانه ملت، در حال تبلیغات و رقابت هستند. 

از این میان ۳۰۰ نامزد در حوزه انتخابیه مشهد و کلات که بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی است، فعالیت تبلیغاتی دارند.

بر این اساس برای تصاحب هر کرسی نمایندگی مردم خراسان رضوی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۳۷ نامزد و در حوزه انتخابیه مشهد و کلات ۶۰ نامزد رقابت می‌کنند.

چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت واجد شرایط رای دادن در خراسان رضوی روز جمعه آتی آرا خود را با حضور در چهار هزار و ۲۳ شعبه رای‌گیری، به صندوقهای انتخابات مجلس یازدهم خواهند سپرد.

همچنین برای دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت سه و نیم میلیون نفری حوزه انتخابیه مشهد و کلات که واجد شرایط رای داده هستند هزار و ۵۰۷ شعبه رای‌گیری برپا می‌شود.

ستاد انتخابات یازدهمنی دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی ۷۵ هزار نفر را به عنوان عوامل اجرایی این انتخابات در سطح استان بسیج کرده و بکار گرفته است.

پیش از این ۶۶ درصد از مجموع هزار و ۵۴ داوطلب نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی تایید صلاحیت شده‌اند. 
حوزه انتخابیه مشهد شامل بخش مرکزی این شهرستان و شهرستان کلات با پنج نماینده، حوزه نیشابور شامل شهرستانهای فیروزه و نیشابور با دو نماینده، حوزه انتخاباتی سبزوار شامل شهرستانهای جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار با دو نماینده، حوزه انتخاباتی درگز منحصر به همین شهرستان با یک نماینده، حوزه قوچان شامل شهرستانهای فاروج و قوچان با یک نماینده، حوزه فریمان شامل شهرستانهای سرخس و فریمان و بخشهای احمدآباد و رضویه شهرستان مشهد با یک نماینده، حوزه کاشمر شامل شهرستانهای بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر با یک نماینده، حوزه تربت‌حیدریه شامل شهرستانهای زاوه، مه‌ولات و تربت‌حیدریه با یک نماینده، حوزه انتخاباتی گناباد شامل شهرستانهای بجستان و گناباد با یک نماینده، حوزه خواف شامل شهرستانهای رشتخوار و خواف با یک نماینده، حوزه تربت‌جام شامل شهرستانهای تایباد، باخرز، صالح‌آباد و تربت‌جام با یک نماینده و بالاخره حوزه انتخاباتی چناران شامل شهرستانهای بینالود (طرقبه‌شاندیر) و چناران با یک نماینده در مجلس شورای اسلامی، ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز با حضور و رقابت ... نامزد برای انتخاب یک نماینده خراسان رضوی در آن مجلس، روز دوم اسفند ماه آتی در این استان برگزار می‌شود. مرحوم آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی نماینده مردم خراسان رضوی در خبرگان رهبری پارسال درگذشت. شش نفر از ۸۸ نماینده مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در جمع خبرگان هستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.