براساس این شاخص‌ها، وضعیت تولید، سرمایه‌گذاری و کسب و کار در خراسان رضوی رو به بهبود گذاشته و اجرای طرح الگویی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در این استان به عنوان یک عامل محرک نقش تشدیدکننده در ارتقای شرایط اقتصادی ایفا کرده است. 

طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی خراسان رضوی از یک سال پیش به ابتکار علیرضا رزم‌ حسینی استاندار این استان با هدف توسعه به ویژه در مناطق کم برخوردار آغاز شده است.

توسعه سرمایه‌گذاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی تاکنون هزار و ۶۱ تفاهمنامه سرمایه‌گذاری با مبلغ ۱۰۹ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۵۲ هزار و ۱۸۷ نفر در این استان امضا شده است.

علی رسولیان افزود: در این حوزه ۷۸۳ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال تسهیلات ثابت و ۳۰۷ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال آورده نقدی سرمایه‌گذار بوده که نسبت آورده به تسهیلات ۳۹ درصد است.

وی ادامه داد: مشهد با ۲۲.۵ درصد، قوچان با ۶.۲ درصد، چناران با ۵.۷ درصد، فریمان با ۵.۲ درصد و سرخس با ۵.۱ درصد بیشترین تعداد تفاهمنامه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: تا ۲۱ بهمن ماه امسال پیشرفت اجرایی ۱۰۵ پروژه مثلث توسعه اقتصادی در این استان ۱۰۰ درصد و متوسط پیشرفت فیزیکی کل پروژه‌های سرمایه‌گذاری ۴۸ درصد بوده است.

رسولیان افزود: سهم سرمایه‌گذاری بخش صنعت از کل تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری در طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی ۶۹ درصد و معادل ۴۷۴ تفاهم‌نامه با حجم سرمایه‌گذاری ۷۵۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۵۸ هزار و ۸۰۴ نفر است.

وی ادامه داد: میانگین پیشرفت طرح‌های صنعتی نیز ۵۳ درصد و میانگین پیشرفت کل تفاهم‌نامه ها ۴۸ درصد است.

وی با اشاره به موانع و مشکلات تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری گفت: ۲۰ درصد از مجموع مشکلات مربوط به مجوزها، ۶۳ درصد مربوط به تامین مالی و ۱۷ درصد مربوط به امور زیربنایی است که از این میزان ۲۲ درصد مشکلات در سطح ملی و ۷۷ درصد در حوزه استانی است.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: از مجموع کل این پروژه‌ها، ۲۰۰ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۰۳ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۹۸ هزار و ۷۰۴ نفر جزو پروژه‌های دارای اولویت این استان است.

وی ادامه داد: حجم تسهیلات پرداخت شده توسط بانک‌های خراسان رضوی تا پایان آذرماه امسال ۲۶۹ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال بود و در این مدت پنج هزار و ۷۲۴ فقره تسهیلات برای اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و مشاغل خانگی پرداخت شد.

وی گفت: طی ۹ ماه گذشته ۵۷ هزار و ۵۷ فقره تسهیلات ازدواج با مبلغ ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال توسط بانک‌های عامل در این استان پرداخت شده است.

نرخ تورم و شاخص‌های اقتصادی

رسولیان افزود: براساس گزارش مرکز آمار در دی‌ماه امسال نرخ تورم در استان سه دهم درصد بوده که این میزان در حوزه روستا یک دهم درصد و در حوزه شهری چهار دهم درصد می‌باشد.

وی ادامه داد: نرخ تورم ماهانه در آذر ماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته ۲ درصد و نرخ تورم ۱۲ ماهه در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۷ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: با اقدامات صورت گرفته در خراسان رضوی از ابتدای سال جاری تا دی ماه، نرخ تورم استان کمتر از این نرخ در کشور بوده است.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: براساس آمار، در دی ماه امسال نرخ تورم ۱۲ گروه اصلی کالاها و خدمات در استان شامل پوشاک و کفش ۵۶.۵ درصد، مبلمان و لوازم خانگی ۶۱ درصد، خوراکی و آشامیدنی ۵۱.۷ درصد، تفریح و فرهنگ ۵۵.۲ درصد، دخانیات ۴۸.۵ درصد، هتل و رستوران ۵۱ درصد، حمل و نقل ۴۰.۵ درصد، کالاها و خدمات متفرقه ۴۷.۸ درصد، آموزش ۲۲.۲ درصد، بهداشت و درمان ۲۸.۲ درصد، مسکن آب و برق ۱۴.۵ درصد و ارتباطات ۱۶.۷ درصد بوده است.

وی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی خراسان رضوی مبتنی بر آخرین آمارگیری نیروی کار در پاییز امسال ۵۲.۴ درصد و نرخ بیکاری استان ۶.۳ درصد بود که این استان از نظر نرخ مشارکت اقتصادی رتبه نخست و از نظر کاهش نرخ بیکاری رتبه دوم را در کشور به دست آورد.

وی گفت: نرخ بیکاری مردان خراسان رضوی در پاییز امسال ۵.۵ درصد و نرخ بیکاری زنان در این مدت ۸.۲ درصد بود همچنین نرخ بیکاری روستایی استان به ۱.۳ درصد و نرخ بیکاری حوزه شهری به ۸.۲ درصد رسید.

رسولیان افزود: در پاییز امسال خراسان رضوی در کاهش نرخ بیکاری روستایی رتبه نخست کشور و در کاهش نرخ بیکاری شهری رتبه دوم را به دست آورد، همچنین این استان طی این مدت در کاهش نرخ بیکاری مردان رتبه دوم و در کاهش نرخ بیکاری زنان رتبه نخست را در کشور کسب کرد.

وی ادامه داد: اشتغال خالص استان در سال جاری ۱۱۷ هزار و ۸۱۶ نفر است که سهم استان از کشور در این خصوص ۲۴.۹ درصد می‌باشد.

بازرگانی خارجی

وی گفت: خراسان رضوی در ارتقای شاخص‌های اقتصادی با وجود محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم به ویژه در بخش بازرگانی خارجی، کارنامه‌ موفق در عرصه واردات و صادرات دارد بطوری که تراز بازرگانی این استان در حوزه عملکرد و فعالیت‌های گمرکی نشانگر روند مثبت و قابل قبول است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تراز بازرگانی ۹ ماه امسال گمرک این استان را یک میلیارد و ۶۵ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این رقم نشانگر عملکرد مثبت است. 

وی ادامه داد: میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی ۹ ماه امسال معادل ۲ هزار و ۶۲۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۱ درصد افزایش داشت.

وی گفت: طی ۹ ماه امسال میزان واردات استان ۲۱۴ هزار تن به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۶ درصد و از نظر ارزش ۹ درصد افزایش داشت.

رسولیان افزود: امسال ۲۲ طرح در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی با مبلغ ۱۴۵.۴ میلیون دلار و اشتغالزایی برای یکهزار و ۴۳ نفر تصویب شده که میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها حدود ۴۸ درصد است.

وی ادامه داد: سهم کشورهای مختلف از سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی طی سال جاری شامل افغانستان ۶۲.۵ درصد، عراق ۱۵ درصد، ترکمنستان ۷.۵ درصد، گرجستان پنج درصد، هندوستان پنج درصد، آلمان ۲.۵ درصد و امارات متحده عربی ۲.۵ درصد می‌باشد.

وی گفت: پس از سفر استاندار خراسان رضوی به تاجیکستان همکاری خوبی بین این استان و آن کشور آغاز شد که ماحصل این سفر امضای ۱۷ قرارداد تجاری با تاجیکستان در هفته گذشته بود.

رشد تولید و وضعیت بازار

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: آمارها و دستاوردهای عملی در عرصه تولید و بازار این استان از ابتدای امسال تاکنون نیز تصویر مثبت و رو به رشد در این حوزه نشان می‌دهد.

وی به سهم ۳۲.۷ درصدی بخش صنعت و معدن خراسان رضوی از حجم کل مصرف برق این استان و رشد ۱۱ درصدی آن نسبت به پارسال اشاره کرد و اظهار داشت: در همین مدت حجم مصرف گاز واحدهای صنعتی و معدنی استان نیز ۲۵.۶ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است.

وی گفت: این میزان که افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد بیانگر رشد و رونق تولید در خراسان رضوی است. 

رسولیان افزود: کلینیک صنعت و معدن خراسان رضوی برای عارضه یابی واحدهای تولیدی و کمک به احیای آن از ابتدای امسال تاکنون با بهره‌گیری از ۷۰ مشاور ۵۰۰ واحد تولیدی را بررسی کرده که نتیجه فعالیت‌های آن منجر به راه‌اندازی مجدد ۱۰۰ واحد و اجرای ۸۵ پروژه شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۶۸ هزار و ۷۳۰ بازرسی از بازار استان انجام گرفته که در این راستا هفت هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال پرونده تخلف تشکیل شده و ۲۶ هزار و ۵۶۵ نفر متخلف شناسایی شده است.

خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع معادل هفت درصد مساحت کل کشور شامل ۲۸ شهرستان، ۷۰ بخش و ۲ هزار و ۵۴۰ روستا است.

این استان همچنین با ۸.۱ درصد جمعیت کشور ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفر جمعیت در قالب ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۱۶ خانوار دارد. یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند.

این استان با دو کشور ترکمنستان و افغانستان هم مرز است و کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب در این استان قرار داشته و به ۸۷ کشور صادرات دارد.

پنج هزار و ۷۲۸ پروانه بهره‌برداری از واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار و ۳۳۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و اشتغالزایی برای ۱۹۹ هزار و ۲۸۰ نفر در خراسان رضوی صادر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.