رضا رحمانی روز چهارشنبه در حاشیه بهره‌برداری از کارخانه تولید شمش طلای"معدنکاران آسیا پی جو بینالود" در بردسکن طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: شرکت‌های بزرگ و عمده تولیدات معادن کوچک را با قیمت روز و قرارداد بلند مدت خریداری می‌کنند و این خرید هم اکنون نیز آغاز شده است. 

وی ادامه داد: گردش مالی معادن باید به همان محلی که معدن در آن قرار دارد تعلق گیرد و سود حاصل از بهره‌برداری معدن باید صرف توسعه همان شهرستان و نفع رساندن به مردم همان منطقه شود.

وی گفت: اولویت برا ی جذب نیروی انسانی در معادن باید با نیروی بومی همان منطقه باشد زیر این امر باعث می‌شود مردم ذهنیت بهتری نسبت به معدن و فعالیت معدنی داشته باشند.

رحمانی افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی و ۵۰ میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: اکتشافات جدید معدنی در کشور در حال انجام است تا به ذخیره بیشتری در حوزه مواد معدنی دست یابیم چرا که تاکنون اکتشاف معدنی بیشتر در سطح بوده و کمتر در عمق پیش رفته است.

وی با بیان اینکه خودکفایی در تولید جزو برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت است گفت: ما اکنون در حوزه فولاد خودکفا هستیم و ایران یک کشور فولادی است و موفق شده‌ایم کارخانه تولید الکترود گرافیتی را احداث و تجهیزات مورد نظر آن را وارد کشور نمائیم.

رحمانی افزود: در این راستا تفاهمنامه تولید کک اسفنجی و سوزنی را نیز با وزارت نفت به امضا رسانده‌ایم.

وی ادامه داد: اخیرا کارخانه اسید سولفوریک را که از گازهای حاصل از ذوب کنسانتره مس تولید می‌شود با سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رساندیم که در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی تاثیر به سزایی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در حوزه سنگ‌های قیمتی گفت: صنعت طلا و صنایع معدنی مرتبط با سنگ‌های قیمتی و تزئینی باید خیلی بیشتر از شرایطی که اکنون در کشور دارد توسعه یابد که در این راستا کارهای بسیار درحوزه سنگ‌های قیمتی و تزئینی در کشور آغاز شده است.

رحمانی در باره سیاست‌های ارزی کشور در حوزه صادرات و واردات نیز افزود: به هیچ وجه نمی‌توانیم ارز حاصل از صادرات را نادیده بگیریم و با بانک مرکزی برای تسهیل در امور ارز وارد مذاکره شده‌ایم که تاکنون ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشنهادات از سوی بانک مرکزی عملیاتی شده اما به هیچ وجه نمی‌توان ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگرداند.

وی ادامه داد: عمده واردات کالا به کشور از محل ارز حال از صادرات انجام می‌شود و ۸۰ درصد از ارز مورد نیاز را صنایع فولادی و مس تامین می‌کنند.

وی گفت: امسال دولت ۱۴ میلیارد دلار از درآمد خود را به تامین ارز اختصاص داد و تامین ارز برای بانک مرکزی اهمیت بسیار دارد.

رحمانی با اشاره به طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استاندار خراسان رضوی نیز افزود: این طرح وجوهی دارد که می‌تواند برای بیشتر مناطق کشور به مدلی برای توسعه و اشتغال تبدیل شود.

وی ادامه داد: صاحبان صنایع در کشور همواره تلاش کرده‌اند مسوولیت اجتماعی خود را انجام دهند از جمله شرکت تولید شمش طلای" معدنکاران آسیا پی جو بینالود" که معین اقتصادی یکی از روستاهای شهرستان بردسکن شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.