حمید رضا مهدوی مقدم عصر دوشنبه در نشست خبری تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر گناباد افزود: بزرگترین دستاورد انقلاب طی ۴۱ سال گذشته ایجاد زیرساخت‌های قوی فرهنگی و هنری و تربیت نیروهای مستعد و پژوهشگران قوی در این عرصه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی فرهنگ و هنر گناباد با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و در آن زمان تعداد محدودی هنرمند به فعالیت‌های هنری می‌پرداختند ولی امروز شاهد توسعه کیفی و اثر بخش این فعالیت‌ها در بخش‌های نقاشی، موسیقی، تئاتر، فیلم سازی، هنرهای تجسمی و امثال آن هستیم و هنرمندان ما در عرصه های استانی، کشوری و بین‌المللی به مقام‌های خوبی دست می‌یابند و انجمن‌های متعدد در این بخش تشکیل شده است.

وی گفت: کتاب فرهنگ و هنر گناباد در دست تدوین است و تاکنون بیش از ۵۰ هزار برگ اسناد قبل و بعد از انقلاب جمع آوری شده که بیشتر آن مربوط به ۴۱ سال گذشته است.

مهدوی ایجاد تحول در حوزه فرهنگ و هنر و امید و نشاط در بین مردم و هنرمندان را مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید دانست و افزود: توجه خاص به اقتصادی شدن مقوله هنر برای حمایت از هنرمندان از دیگر اقدام‌های مهم در حوزه فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: بانک اطلاعات فعالان فرهنگی و هنری گناباد طی چهار سال گذشته راه‌اندازی شده و بالغ بر ۴۰۰ هنرمند در شهرستان شناسایی و اسامی آنان ثبت شده که ۴۰ نفر را هنرمندان پیشکسوت تشکیل می‌دهد.

وی گفت: از مجموع ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی که طی چهار سال گذشته به فعالان فرهنگی و هنری گناباد پرداخت شده، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال مربوط به امسال بوده و بیش از یکصد نفر طی سنوات گذشته برای بهره‌گیری از مزایای بیمه به عضویت صندوق اعتباری هنر درآمدند.

مهدوی افزود: با هدف شناخت استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی و هنری مناطق روستایی گناباد و ایجاد بستر برای فعالیت آنها کاروان فرهنگ و هنر متشکل از صاحبنظران و اساتید و پیشکسوتان این عرصه طی سه سال گذشته به تعدادی از روستاهای شهرستان اعزام شدند.

وی ادامه داد: چهارمین هفته فرهنگ و هنر گناباد پنجم لغایت پانزدهم اسفند ماه جاری برگزار می‌شود و هر سال یکی از مشاهیر این شهرستان در حاشیه این مراسم معرفی می‌شود که امسال همزمان با این هفته کنگره بزرگداشت قاسمی گنابادی شاعر مثنوی سرای قرن دهم برگزار خواهد شد. 

وی گفت: ساخت مجتمع فرهنگی و هنری گناباد از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و با اینکه در سال ۱۳۹۴ با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد، به دلیل کوتاهی اداره راه و شهرسازی در رفع ۴۰ مورد نقص در ساختمان از استقرار گروه‌ها و انجمن‌ها در آن خودداری شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد افزود: ساختمان این مجتمع حدود یک سال و نیم گذشته تحویل این اداره شده ولی به دلیل کمبود اعتبار تجهیز هنوز به بهره‌برداری نرسیده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول مساعد در زمینه تامین یک میلیارد ریال برای این منظور داده است که در صورت تحقق و تامین آن بهره برداری قطعی از این ساختمان طی چند ماه آینده انجام می‌شود.

شهرستان گناباد دارای ۲۲ موسسه، انجمن قرآن و عترت، انجمن فرهنگی و هنری، آموزشگاه آزاد هنری، سینما و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی، ۲۲ کانون آگهی و تبلیغات و نشریه محلی و چاپخانه، ۶ پایگاه اطلاع رسانی دارای مجوز و شرکت سینمایی و ۸۹ کانون فرهنگی و هنری مساجد است.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.