در سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) تمام خیابان‌های شهر به پارچه‌ها و پرچم‌های سیاه عزاداری مزین شده و چهره مشهد رنگ ماتم به خود گرفته است.

ایستگاه‌های صلواتی در خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی برپا شده و سوگواران به توزیع نذورات خویش برای حضرت زهرا (س) مشغول هستند و عطر یاس نبوی در کوچه پس کوچه‌های این شهر مشام جان هر عاشقی را نوازش می‌دهد.

آهنگ حزن و اندوه سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام (ص) شب گذشته همزمان با اذان مغرب و عشا در حرم مطهر رضوی نواخته شد و پس از اقامه نماز هیات‌های مذهبی حرکت خود را از خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) آغاز کردند و در حالی که همنوا با مرثیه سرایان به سینه زنی مشغول بودند در صحن جامع رضوی و صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی گرد هم آمده و عزاداری باشکوهی برپا کردند.

شب گذشته از هر صحن و سرای بارگاه قدسی نوای حزن انگیز عزا به گوش می‌رسید، هر رواق به گروه ویژه‌ای از زایران اختصاص یافته بود و از هر کدام آهنگ حزن و اندوه متفاوتی به گوش می‌رسید اما ویژه برنامه محوری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در این ویژه برنامه مرثیه سرایان و نوحه خوانان به مرثیه سرایی پرداخته و زائران و مجاوران در فراق حضرت زهرا (س) اشک ماتم ریختند، سپس امام جمعه موقت تهران به تبیین سیره فاطمی پرداخت.

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری گفت: انسان با امتحانات دنیوی وجود خود را درمی‌یابد و مانند بذری که از زمین سر باز می‌کند و گل می‌دهد او نیز در پرتو امتحانات الهی به کمال ‌می‌رسد.

وی افزود: داشتن برنامه الهی و خدایی انسان را به اوج عبودیت می‌رساند، البته برنامه باید در کنار ایمان دنبال شود و این راه را اهل بیت (ع) به خوبی به ما نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: هنگامی تحصیل رضایت الهی برای مومن محقق می‌شود که طبق نقشه الهی حرکت کند و در این راه استقامت هم داشته باشد، اگر استقامت و صبر در حفظ دین داشتیم به همان نتیجه مطلوب یعنی سعادت و کمال اخروی و دنیوی خواهیم رسید و هیچ خوف و ترسی از آخرت نخواهیم داشت.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، صبر بر مصیبت و عبادت را از اقسام صبر برشمرد و گفت: اگر ما عزاداران حضرت صدیقه طاهره (س) هستیم باید صبر ایشان را الگوی خویش قرار دهیم.

همچنین در سالروز شهادت ام ابیها (س)، حرکت عزاداران فاطمی از میدان شهدای مشهد به سوی حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به سخنرانی در بین عزاداران می‌پردازد.

علاوه بر آن همزمان با ایام سوگواری دهه فاطمیه مراسم پایانی مسابقه حفظ، ترجمه و مفاهیم خطبه فدکیه در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی برگزار شد، در این مراسم از سیزده نفر از شرکت کنندگان در این مسابقه با اهدای هدایای فرهنگی و متبرک قدردانی شد. 

به همین مناسبت ۱۰۸ بانوی مبلغ از پنجم تا نهم بهمن به مناطق محروم مشهد اعزام شدند.

این کارشناسان دینی با همکاری مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی و دفتر تبلیغات اسلامی در جلسات خانگی که بیش از ۵۰ نفر مخاطب دارند حضور پیدا کرده و با پرداختن به موضوعاتی همچون خانواده و فرزندآوری با رویکرد نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در جامعه و ایجاد گفتمان فرهنگ فاطمی میان زنان مطالبی را به حاضرین ارائه نمودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.