به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، مدرس این دوره آموزشی مطالبی در خصوص آشنایی با هندسه و ترسیم قوس‌ها به حاضران ارائه کرد.
رضا دیشیدی در زمینه نحوه پیدایش سقف‌های منحنی، انواع پوشش سقف، انواع قوس از نظر تحمل بار، قوس‌های تزئینی، بارهای وارده بر پوشش‌ها، بارهای وارده بر قوس و طریقه ساخت قوس اطلاعات کاملی ارائه کرد.
وی با تاکید بر فناوری و نوآوری اجرای کارهای مدرن و تلفیق آن با کارهای سنتی به بیان مطالبی در زمینه طریقه ساختن قوس و نحوه اتصال قوس‌ها به پاطاق ها و طریقه رسم قوس "پنج اُ هفت تند" به روش‌های سنتی و نقطه‌یابی و طریقه رسم قوس "پنج اُ هفت کند" و قوس "پنج اُ هفت خوابیده"، طریقه رسم قوس آوگون به شیوه سنتی و طریقه ترسیم قوس با دهانه و ارتفاع متفاوت پرداخت.
دیشیدی دارای فوق لیسانس از دانشگاه فنی تهران است که طی بیش از ۵۰ سال گذشته خدمات ارزنده‌ای در خصوص ابنیه مذهبی و معماری اسلامی داشته که از جمله آنها می‌توان به اجرای طرح عظیم مجموعه حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به زیربنای ۶۳ هکتار اشاره کرد.

سابقه و قدمت فراوان اجرای معماری اسلامی در خراسان رضوی باعث شده است درصد بسیاری از آثار تاریخی و معماری این استان دارای طاق و قوس باشد.

استان خراسان رضوی هم اکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

قوس (یا چَفته یا چَفد یا چَفت) سازه‌ای منحنی‌شکل در معماری است که بر روی دهانه‌ها به منظور کاربردهای گوناگون پوششی ساخته می‌شود. این کاربردها می‌تواند طاق و گنبد یا سازه‌های دیگری همچون پل یا طاق نصرت یا زهکشی آب باشد.

چفدها همواره از نگاه ریخت‌شناسی به سه شکل کلی مازه‌دار، تیزه‌دار و چندوجهی ساخته شده‌اند. با این حال آنچه بیشتر کارایی باربری دارد قوس‌های تیزه‌دار و مازه‌دار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.