سید جواد حسینی روز چهارشنبه در نشست با معاونان ابتدایی و روسای آموزش استثنایی استانهای کشور در مشهد ضمن گرامیداشت یاد سردار شهید قاسم سلیمانی افزود: توسعه انسان محور موجب دگرگونی می‌شود و با توجه به اینکه توسعه، همه آرمان‌های انسان را درون خود دارد همه انسانها باید در شکل‌گیری و ایجاد آن نقش ایفا کنند ضمن اینکه توسعه باید تمام انسان ها را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه جامعه‌پذیری عامل اصلی توسعه است ادامه داد: موتور محرک پیش‌رونده توسعه و جامعه‌پذیری متکی بر آموزش پایدار در دوره ابتدایی محقق می‌شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سرمایه‌گذاری در این دوره بسیار ضروری است و ‏در سند تحول بنیادین هم بر تخصیص منابع ویژه به دوره ابتدایی تاکید شده است.

حسینی طرح سنجش سلامت را راه شناسایی ویژگی دانش‌آموزان و انتخاب نوع تعلیم و تربیت دانست و افزود: مداخله طلایی ‌و به هنگام در سه و چهار سالگی ما را به عدالت و استانداردسازی آموزشی نزدیک می‌کند ضمن آن که مداخله در سنین پایین هم بهره‌ورانه و هم موجب جلوگیری از بسیاری عوارض قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه همه انسان‌ها با یکدیگر تفاوتهایی دارند و تعلیم و تربیت بر پذیرش اصل تفاوت تاکید دارد ادامه داد: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استعدادهایی دارند که باید آنها را رشد دهیم و این رشد در همراهی دانش‌آموزان عادی با آنان اتفاق می‌افتد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور ارتقای کیفیت، عدالت، هویت ترکیبی و نه تقلیلی و تعلیم و تربیت تمام ساحتی را از اهداف سند تحول بنیادین دانست و گفت: از الزامات رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین، توسعه مشارکت‌های درون و برون سازمانی است.
حسینی افزود: یکی از اهداف برگزاری این نشست استفاده از ظرفیت‌های آموزش ابتدایی در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

وی سیاست اصلی این سازمان برای آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را حرکت از تفکیک به سمت تلفیق و از تلفیق به سمت فراگیری دانست و ادامه داد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۷۳ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه فراگیر شده‌اند که‌ رشد ۸۲ برابری را نشان می‌دهد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در راستای سیاست فراگیرسازی۱۲ هزار مدرسه عادی در کشور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار داده‌اند.

حسینی فراگیرسازی تعلیم و تربیت را از اصول قابل پیگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: پوشش تحصیلی باید فراگیر باشد و همه افراد را تحت پوشش قرار دهد و برای رسیدن به این امر باید همه اجزای تعلیم و تربیت را به کار برد.

معاون وزیر آموزش و پرورش مناسب سازی جامعه، معلمان، والدین و کتابهای درسی را رویکرد اصلی تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و گفت: مناسب‌سازی مدارس عادی پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه یکی از اصلی ترین فعالیت‌هایی است که باید انجام شود.

حسینی با بیان اینکه در تمام مناطق آموزشی کشور، مرکز توانبخشی راه اندازی خواهد شد افزود: مراکز توانبخشی در کنار واحدهای آموزشی و مکمل آموزش هستند.
در آموزش و پرورش تلفیقی دانش‌آموزان‌ استثنایی در مدارس‌ عادی و همراه‌ با دانش‌آموزان‌ عادی و با همکاری معلمان‌ رابط‌ که‌ از سوی اداره‌ آموزش‌ و پرورش‌ استثنایی تعیین‌ میگردند، به‌ تحصیل‌ میپردازند اما رویکرد آموزش فراگیر به دنبال آن است که تمامی کودکان و دانش آموزان را صرف نظر از تفاوت ها و سطح توانمندی ها تحت پوشش آموزش مناسب و موثر قرار دهد.

آموزش فراگیر بدان معناست که همه کودکان و دانش آموزان به مدارس مشابه بروند و در واقع مدارس فراگیر به منظور تامین نیازهای همه دانش آموزان در کنار هم سازمان دهی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.