رییس مرکز هنرهای نمایشی کشور در این مراسم که روز پنجشنبه برگزار شد گفت: درام نویسی و نمایشنامه امری  است که خلاء آن به شدت احساس می شود و تئاتر از ابتدای پیدایش تا کنون متکی بر حوزه درام نویسی بوده به حدی که  تئاتر را با درام می شناسیم و تمام آثار برگزیده نمایشی جهان هم متکی بر درام است.

شهرام کرمی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد ظهور درام نویسانی بودیم که نقش خود را در این هنر نشان دادند اما نتوانستیم با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز مدت برای  مستمر شدن جریان نمایشنامه‌نویسی به عنوان بنیادین ترین اصل هنرهای نمایشی برنامه ریزی کنیم.
وی با اشاره به فاصله گرفتن درام نویسان از این هنر پس از مدتی فعالیت در این حوزه ادامه داد: علیرغم اینکه در تئاتر معاصر دنیا شیوه اجرایی، شیوه غالب است اما جریان درام نویسی را نمی‌توان تابع فعالیت اجرایی کرد.
رییس مرکز هنرهای نمایشی کشور گفت: جشنواره ملی "نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم" تنها جشنواره‌ای است که به شکل خاص به درام اهمیت می‌دهد و  خلاء رویدادی که مستقل به درام توجه کند احساس می‌شود از این رو امیدواریم این جشنواره با چشم‌اندازی روشن با تقویت درام نویسی کشور ادامه داشته باشد.
کرمی افزود: برگزیدگان این جشنواره نیز توجه کنند که تئاتر کشور نیاز به حضور درام‌نویسانی دارد که به موضوعات اجتماعی، انقلاب اسلامی و ضرورت‌های جامعه توجه کنند.

نویسندگان مظلومترین طیف در حوزه هنر
سید مهدی شجاعی داستان‌نویس برجسته ایرانی  نیز در این مراسم گفت: همیشه بی‌توجهی به حوزه نویسندگان وجود داشته‌است و اهالی قلم در عرصه هنر، مظلومترین طیف بوده‌اند.
سید مهدی شجاعی افزود: ادبیات و درام پایه آثار نمایشی است که باید مورد توجه باشد از این رو جشنواره ملی "نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم" قدمی مثبت در توجه به نویسندگان است و این جشنواره به هیچ مرز سیاسی، جغرافیایی محصور نشده‌است.
وی ادامه داد: در این جشنواره صرفا برندگان نباید دیده شوند بلکه زمینه رشد سایر شرکت‌کنندگان نیز که دارای استعداد هستند هم باید فراهم شود.
دبیر جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم نیز حمایت از تولید متون نمایشی ملی، اقتباس از کتب ادبیات ایران و جهان، بهره‌گیری از ابزار نمایش در راستای اشاعه فرهنگ اسلامی - ایرانی و کشف استعدادهای متعهد و جوان را از اهداف برگزاری این جشنواره دانست.
مرتضی ملتجی افزود: این جشنواره از دو بخش نمایشنامه‌خوانی و مسابقه تشکیل شد که در بخش نمایشنامه‌خوانی آن ۱۱ نمایشنامه در حضور داوران در مشهد خوانش شد.
وی ادامه داد: در بخش مسابقه این جشنواره نیز ۵۴ اثر در حوزه‌های صحنه‌ای، نوجوان و خیابانی مورد بررسی قرار گرفت و سه نمایشنامه در هر بخش به عنوان منتخب برگزیده شد.
محمد علی چمی گو ریاست شورای سیاست‌گذاری این جشنواره نیز گفت: جشنواره تئاتر در مشهد همچنان زنده است و با حرکت رو به جلو ادامه می‌یابد.
دبیر علمی این جشنواره نیز در این مراسم گفت: مشهد قطب تئاتر کشور است و با توجه به عنایت ویژه مخاطبان به تئاتر پرداختن به این موضوع ضروری است.
سعید تشکری افزود: دبیرخانه این جشنواره به دستور مقام معظم رهبری فعال شده‌ است و این حرکت و این جشنواره به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.
در پایان این مراسم، برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های مختلف معرفی شدند که در بخش موسیقی مهدی حسنی و در بخش اکت خوانی رها جعفری به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.
همچنین پرستش سلطانی به عنوان بهترین خوانشگر زن و علی ضمیری و سعید صادقی به عنوان بهترین خوانشگران مرد معرفی شدند.
امیر احسان امیر پور نیز به عنوان بهترین خوانشگردان معرفی شد و جایزه بهترین خوانش نمایش‌نامه نیز به امیر احسان امیرپور برای نمایش "یه جور دیگه یعنی همین" تعلق گرفت.

در بخش نمایشنامه نویسی نوجوانان نیز بتول پادام به عنوان برگزیده معرفی شد، در بخش نمایشنامه‌نویسی خیابانی نیز جواد اشکذری به عنوان کاندیدای دریافت جایزه برگزیده شد.

در بخش نمایش‌نامه نویسی بزرگسال نیز مریم رمضانی به عنوان نویسنده قابل تقدیر معرفی شد و مریم عاج به عنوان برگزیده و نفر اول این بخش معرفی شد ،جایزه دوم این بخش نیز به صورت مشترک به محمد اسکندرزاده و محمد عارف تعلق گرفت و همچنین محمود مرادی و سعید بادینی نیز به صورت مشترک به عنوان نفر سوم این بخش معرفی شدند.

در این مراسم از پیشکسوت اهل قلم و نویسنده مشهدی حسین زاهدی نامقی ، استاد کمال‌الدین غراب قرآن پژوه، نویسنده و کارگردان تئاتر از خطه خراسان رضوی و همچنین خانواده شهید ابراهیم هادی از شهدای جنگ تحمیلی نیز قدردانی شد.
جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم با حمایت و مشارکت نهادهای مختلف از جمله مرکز هنرهای نمایشی کشور، انجمن نمایش کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد، مؤسسه فرهنگی هنری شهرآرا، حوزه هنری خراسان رضوی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، خانه هنرمندان، انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی و گروه سرمایه‌گذاری "رز" برگزار شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.