به گزارش روز یکشنبه آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام احمد مروی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش در تالار ولایت حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) گفت: باید شیب خدمات آموزشی به سوی مناطق محروم سرازیر شود و فاصله تبعیض‌های آموزشی در کشور کاهش یابد، اگر می‌خواهیم نسل آینده از تربیت صحیح برخوردار باشد باید تمام دانش‌آموزان احساس کنند که عدالت نسبی آموزشی برقرار است.

وی مهدهای کودک‌ را از حوزه‌های مورد غفلت در برقراری عدالت آموزشی دانست و افزود: این مهدها به عنوان یکی از تأثیرگذارترین محیط‌ها بر تربیت کودکان نباید مورد غفلت واقع شود، در این راستا مصوبات خوب شورای انقلاب فرهنگی که سال‌ها مسکوت مانده است باید احیا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه نظام اسلامی بی عدالتی آموزشی را برنمی‌تابد ادامه داد: صاحبان اصلی انقلاب پابرهنگان و مستضعفان هستند، آنان انقلاب کردند، جنگ را اداره کردند و در طول این چهل سال پای انقلاب ایستادند ولی از نعماتش افرادی که کمترین نقش را داشتند بهره‌مند می‌شوند، وزارت آموزش و پرورش باید تدبیری برای برقراری عدالت آموزشی بیاندیشد.

وی گفت: نباید شرایط بگونه‌ای باشد که یکسری مدارس بهترین امکانات آموزشی را داشته و قشر مرفه از آنها بهره‌مند باشند و نیازمندان و فقرا که صاحبان اصلی این انقلاب هستند از حداقل امکانات آموزشی که حق هر شهروند است، محروم بمانند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه شاکله تمدن نوین اسلامی در آموزش و پروش ریخته می‌شود افزود: اهمیت کار آموزش و پرورش بسیار زیاد است و قابل قیاس با هیچ وزارتخانه و نهاد دیگری نیست. 

وی ادامه داد: نقش، جایگاه و تاثیر مهم معلمان در ساختن آینده روشن برای جامعه بر هیچکس پوشیده نیست، اینکه قبل از انقلاب بزرگانی همچون شهیدان بهشتی و باهنر در زمینه آموزش و پرورش فعال بودند، خود گواهی بر اهمیت این مقوله است.

حجت‌الاسلام مروی گفت: وزارت آموزش و پرورش باید به قداست، منزلت، تاثیرگذاری و اهمیت کار خود واقف باشد، معلم جایگاه رفیع و شان والایی دارد و موثر بر سرنوشت یک ملت است.

وی همچنین با اشاره به نقش مهم مدارس در تعمیق باورهای دینی دانش‌آموزان افزود: با بخشنامه نمی‌شود جوانان را دین دار و نمازخوان کرد، جامعه را نمی‌توان بخشنامه‌ای دین‌دار کرد، در این عرصه معلمان هستند که می‌توانند مفاهیم والای دینی و ارزش‌های اسلامی را بر قلوب متعلمین خود حک و نسل جوان را با عمق دین آشنا کنند که کاری بسیار دشوار و مهم است.

وی ادامه داد: سازوکارهای امور دینی و پرورشی در آموزش و پرورش باید تقویت شود و افراد دانشمند در این عرصه‌ فعال باشند زیرا دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از آموزش و پرورش تغذیه می‌شوند و اگر آموزش و پرورش نتواند نقش اثرگذار خود را ایفا کند، نمی‌توانیم نتیجه را در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برداشت کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر شاکله ذهنی دانش‌آموزان در مدارس به درستی شکل نگیرد در آینده تغییر آن بسیار سخت و گاهی امکان ناپذیر خواهد بود، لذا تفکری که در سن نوجوانی در ذهن دانش‌آموز حک می‌شود برای همیشه ماندگار و همراه او خواهد بود.

وی با اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش افزود: آستان قدس وظیفه خود می‌داند به میزان امکانات و مقدورات در حوزه‌های فرهنگی، قرآنی و دینی به آموزش و پرورش کمک کند.

حجت‌الاسلام مروی ادامه داد: آستان قدس رضوی با برخورداری از مدارس امام رضا (ع) و مهدالرضا (ع) از تجارب خوبی در رویکردهای آموزشی و دینی برخوردار بوده و آماده همکاری در زمینه‌های مختلف با آموزش و پرورش است.

در این دیدار محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز گزارشی از شرایط آموزشی کشور ارایه کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.