سازمان‌های بیمه‌گر در خراسان رضوی در حالی از کاهش تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها خبر می‌دهند که داروخانه‌داران استان آنگونه که باید از آنها رضایت ندارند.
یکی از داروخانه‌داران قدیمی مشهد که خواست نامش ذکر نشود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت پرداختی‌های سازمان‌های بیمه‌گر افزود: داروخانه‌داران در شرایط کنونی برای تامین و توزیع داروی بیماران با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.
وی که در منطقه قاسم‌آباد مشهد داروخانه دارد، ادامه داد: شرکت‌های دارویی با توجه به شرایط وخیم بازار، فروش دارو را منوط به پرداخت پول نقد یا چک کوتاه مدت و حداکثر یک ماهه می‌دانند.
وی گفت: این در حالی است که مطالبات چندین ماه داروخانه‌داران از سوی سازمان‌های بیمه‌گر بویژه بیمه سلامت پرداخت نشده و آنان را در تامین داروها با مشکل مواجه ساخته است.
این داروخانه‌دار افزود: شگرد جدید بیمه سلامت این است که هنوز پرداخت مطالبات سال ۹۷ را تعیین تکلیف نکرده، مطالبات سال ۹۸ را در ماه‌های مختلف می‌پردازد که این امر فقط بار روانی داشته و مشکلی را حل نکرده است.
وی ادامه داد: بسیاری از داروخانه‌داران مشهد برای پرداخت اجاره محل و تامین دارو با مشکل مواجهند.


داروخانه هلال احمر مشهد ۱۴۰ میلیارد ریال از بیمه‌ها طلب دارد

مدیر داروخانه هلال احمر مشهد نیز گفت: این داروخانه با تاخیر هشت ماهه در پرداخت مطالباتش از سوی سازمان‌های بیمه گر ۱۲۰ تا ۱۴۰  میلیارد ریال از از این سازمان‌ها طلبکار است که دو سوم از این مبلغ مربوط به بیمه سلامت می‌باشد.
سید محسن بهشتی افزود: مسوولان سازمان‌های بیمه‌گر مدعی هستند که پرداخت مطالبات داروخانه‌داران در اولویت قرار داشته و نسبت به سال گذشته بهبود یافته است اما داروخانه‌ها بویژه در بخش دولتی با مشکل مواجهند.
وی ادامه داد: برخی داروها را باید با پرداخت پول نقد تهیه کرد و برای خرید سایر داروها نیز شرکت‌های دارویی چک‌های مدت‌دار بیش از یک تا دو ماه را قبول نمی‌کنند.

پرداخت مطالبات داروخانه‌ها بهبود یافته است 

با این حال مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پرداخت مطالبات داروخانه‌ها به دلیل ضرورت خرید دارو و گردش مالی در اولویت قرار دارد و تاخیر در پرداخت مطالبات آنان نسبت به گذشته کاهش یافته است.
دکترسید مرتضی وجدان افزود: آخرین پرداختی بیمه سلامت به داروخانه‌ها بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال بوده که بابت مانده طلب مرداد ماه و ۷۵ درصد طلب شهریور ماه پرداخت شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون حدود یک هزار داروخانه در استان خراسان رضوی با بیمه سلامت قرارداد دارد که ۶۶۰ مورد از آنها در مشهد است.
وی با بیان اینکه مطالبات امسال داروخانه‌ها از بیمه سلامت تقریبا به روز شده است گفت: در حال حاضر مطالبات شهریور ماه داروخانه‌ها پرداخت شده و حدود ۲ ماه هم برای تحویل و بررسی اسناد در نظر گرفته می‌شود که این مدت جزو تاخیر در پرداخت‌ها به شمار نمی‌رود.
وجدان افزود: مطالبات سال گذشته داروخانه‌داران خراسان رضوی نیز مربوط به سه تا چهار ماه است.
وی پرداخت مطالبات سال‌های گذشته و امسال موسسات طرف قرارداد را به موازات هم یکی از شگردهای مثبت و سیاست‌های خوب سازمان در جهت وصول اعتبارات عنوان کرد و ادامه داد: اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت مطالبات سال ۹۸ نیز در دیون قرار می‌گرفت.

تامین اجتماعی ماهانه ۱۳۰ میلیارد ریال به داروخانه‌ها پرداخت می‌کند

رییس دفتر اسناد پزشکی تامین اجتماعی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به طور میانگین ماهانه ۱۳۰ میلیارد ریال بابت مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی در این استان پرداخت می‌شود.
دکتر غلامحسین دهقانی افزود: در حال حاضر حدود یک هزار داروخانه در این استان با تامین اجتماعی قرارداد دارد که در اولویت پرداخت مطالبات است.
وی ادامه داد: پرداخت‌ مطالبات موسسات طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی از جمله داروخانه‌ها به صورت متمرکز انجام می‌شود و هم‌اکنون تمام مطالبات سال گذشته آنان پرداخت شده و تاخیر در پرداختی‌ها در سال جاری نیز به ۲ ماه و نیم کاهش یافته لذا وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها بهتر از گذشته شده است. 
وی گفت: در حال حاضر مطالبات خرداد ماه تمام داروخانه‌های طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی خراسان رضوی پرداخت شده و مطالبات تیر ماه ۲۳ داروخانه ویژه که داروهای خاص عرضه می‌کنند پرداخت گردیده است و تا چند روز آینده مطالبات تیر ماه تمام داروخانه‌های طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی در این استان نیز پرداخت خواهد شد.

تاخیر در پرداخت مطالبات، توان خرید داروخانه‌ها را کاهش می‌دهد

رییس انجمن داروسازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر پرداخت‌های بیمه‌ها به داروخانه‌ها به موقع نباشد، داروخانه‌داران  توان خرید دارو را از دست داده و مشکلات اقتصادی آنان روز به روز بیشتر می‌شود.
دکتر علیرضا شهریاری افزود: بر اساس قانون از هنگام تحویل اسناد تا ۱۵ روز باید ۶۰ درصد مطالبات داروخانه‌ها و سایر موسسات طرف قرارداد از سوی بیمه‌ها پرداخت شود و مابقی نیز طی ۲ ماه تسویه گردد که این قانون اجرا نمی‌شود.
وی ادامه داد: گرچه پرداختی‌های بیمه‌ها نسبت به سال‌های گذشته کمی بهبود یافته اما اکنون برخی بیمه‌ها از جمله بیمه سلامت سه تا چهار ماه از طلب سال گذشته داروخانه‌ها را پرداخت نکرده و این مبالغ در دیون سال گذشته قرار گرفته است. 
وی گفت: دارو در تحریم نیست اما وقتی نتوانیم پول جابه‌جا کنیم، چالش و کمبود در این زمینه رخ می‌دهد و شرکت‌های دارویی برای تامین دارو با مشکل مواجه می‌شوند و از آن طرف مجبور می‌شوند فروش دارو را به صورت پرداخت نقدی انجام دهند.
شهریاری افزود: از دولت انتظار داریم به مشکلات اقتصادی داروخانه‌ها توجه کرده و بدهی‌های خود به آنها را در اسرع وقت پرداخت کند تا در تامین داروی بیماران دچار مشکل نشوند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.