حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی روز چهارشنبه در همایش "بررسی جایگاه علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب" در مشهد افزود: هر مجموعه‌ای در حوزه فعالیت خود باید از این بیانیه راهبرد اجرایی و عملیاتی کسب کند و در مسیر آن حرکت نماید.
وی ادامه داد: در بخش اول بیانیه رهبر معظم انقلاب، بر ضرورت ایجاد یک انقلاب و خیزش علمی در کشور تاکید شده و توجه به ارزش‌های اسلامی مورد نیاز برای حرکت در مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی در چهل ساله دوم انقلاب از اهداف اصلی این بیانیه بوده است.

وی گفت: حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی با در نظر گرفتن اخلاق، معنویت و اقتصاد، نیازمند یک برنامه پژوهشی مبتنی بر مبانی و مدل‌های ایرانی اسلامی است و حرکت بدون داشتن زیرساخت‌های پژوهش محور جز دوری از اصل بیانیه حاصلی ندارد.
مدیر میز توسعه و توانمندسازی حوزه علمیه قم افزود: باید بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های درست در زمینه اقتصاد و آموزش اسلامی بر پایه توسعه پایدار و همه‌جانبه، از هدر رفت امکانات جلوگیری کرد.
استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این همایش گفت: رهبر معظم انقلاب در طلیعه چهل سال دوم انقلاب بیانیه‌ای صادر و در آن امیدها و آرمان‌ها را بیان کردند.
محمدرضا داورپناه افزود: اولین توصیه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، توصیه به علم و پژوهش است که در این خصوص برداشت‌های متفاوت می‌توان ارائه کرد.
وی ادامه داد: نقش‌آفرینی اساسی علم، توسعه همه‌جانبه و پایدار، توسعه علم و فناوری و پیشرانی علم در توسعه کشور از جمله مباحثی است که می‌توان در جایگاه علم و پژوهش به عنوان اولین بحث در مباحث هفتگانه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به آنها اشاره نمود.
داورپناه با اشاره به شعار "ما می‌توانیم" گفت: دانایی شامل دانستن دقیق همه فرصت‌ها، تهدیدات داخلی و خارجی، چالش‌ها، داشته‌ها و آورده‌ها و تمام مولفه‌های قدرت است که در سایه علم و پژوهش حاصل می‌شود.
وی افزود: اتحاد و همسویی تمام نهادهای علمی و پژوهشی، تقسیم کار در حوزه پژوهش و حرکت شتابان و جهت‌دار در جهت حل مشکلات و معضلات، نظارت بر نظام تحقیقاتی و پژوهشی در کشور به دور از تسامح، حاکمیت رویکرد سیستماتیک، دسترسی به داده‌ها و اطلاعات صحیح در پژوهش از جمله موارد مورد نیاز در جهت گام نهادن عملی برای اجرایی شدن مبانی گام دوم انقلاب است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر مفتح گفت: سالروز  شهادت این عالم و اندیشمند انقلاب اسلامی به تدبیر والای رهبر کبیر انقلاب اسلامی روز پیوند حوزه و دانشگاه نام گرفته‌ است.
حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان اظهار امیدواری ‌کرد با برگزاری این جلسات و تبیین منویات رهبر معظم انقلاب با حضور جمعی از علاقه‌مندان به حوزه تحقیق و پژوهش گامی موثر در جهت اجرایی شدن بیانیه گام دوم در جهت پیشبرد اهداف انقلاب برداشته‌ شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.