حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسینی مطلق روز چهارشنبه به مناسبت "روز وحدت حوزه و دانشگاه" در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم اگر ببینند و حس کنند نخبگان حوزه و دانشگاه اتحاد داشته و یک کلام هستند، این اتحاد باعث ایجاد آرامش در آنها می‌شود.

وی  وحدت حوزه و دانشگاه را نشات گرفته از آرمانهای انقلاب اسلامی و رهبری حکیمانه امام امت توصیف و بیان کرد: برخی انتظار دارند دانشگاه مانند حوزه و یا حوزه دانشگاه شود که این برداشت از وحدت اشتباه است. 

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: باید تمام نخبگان حوزه و دانشگاه به طرف وحدت در آرمانهای انقلاب حرکت کنند و هر تعریف دیگری غیر از این باعث می‌شود تا یک طرف این موضوع کنار گذاشته شود و اثر آن ضرر و آسیب بیشتر برای جامعه است.

وی گفت: هیچ وقت ادعا نمی‌شود حوزه معدن معنویت است و هیچ معنویتی نیز در دانشگاه پیدا نمی‌شود بلکه شاهد آن هستیم که جوانان بسیاری در دانشگاهها حضور دارند که در کنار علم به معنویت نیز می‌پردازند و در آیینهای معنوی مانند شبهای قدر، اعتکاف و نمازهای جماعت در دانشگاه حضور دارند.

حجت‌الاسلام حسینی مطلق افزود: هر دو مرکز علمی باید برای رسیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی، بدون تعصب از شیوه‌های یکدیگر بهره گیرند و نتیجه بحثهای تخصصی که در حوزه و دانشگاه مطرح می‌شود در راستای همین  اهداف و آرمانها باشد

وی ادامه داد: اگر هر سال یک یا دو موضوع از مشکلات اجتماع توسط نخبگان حوزه و دانشگاه مورد واکاوی قرار گیرد و طرحهای اجرایی مناسبی برای حل آنها ارائه شود، می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی در حل مشکلات مردم و جامعه داشته باشد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی در اشاره به یکی از مصادیق همکاری حوزه و دانشگاه گفت: حوزویان و دانشگاهیان مشهد در چارچوب تلاش برای حل مشکلات جامعه، بر موضوع "ازدواج آگاهانه و آسان" تمرکز کرده تا فعالیتهایی در این خصوص در دانشگاه فردوسی انجام داده سپس دستاوردهای آن را به دیگر استانهای کشور منعکس کنند.

وی افزود: به همین منظور، با همفکری مسوولان دانشگاه فردوسی قرار است تسهیلاتی برای اسکان دانشجویان متاهل فراهم شود.

حجت‌الاسلام حسینی مطلق به دیگر موضوع در دست اقدام در چارچوب همکاریهای حوزه و دانشگاه اشاره و بیان کرد: هدف این همکاری حل مشکلات حاشیه‌نشینان مشهد است.

وی افزود: در همین راستا اخیرا گروهی از مسوولان دانشگاه فردوسی با هدف رفع نابسامانیها به یکی از مناطق کم‌برخوردار اطراف شهر سرکشی کردند تا طرحها و اقداماتی به همین منظور ترتیب داده شود.

خراسان رضوی در مجموع ۲۶۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در ۲۸ شهرستان، ۳۳۰ هزار دانشجو و سه هزار و ۷۵۷ نفر عضو هیات علمی دارد. همچنین ۳۷ موسسه علم و فناوری و ۹۸ شرکت دانش بنیان در خراسان رضوی فعالیت دارند.

حوزه علمیه خراسان نیز ۳۵ هزار طلبه در حال تحصیل در ۱۵۲ مدرسه علمیه تحت نظر دو هزار استاد دارد. افزون بر ۴۰ جلسه درس خارج و ۴۰۰ جلسه درس سطوح عالی در حوزه علمیه خراسان برقرار است. 

۲۷ آذر ماه مصادف با سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر محمد مفتح، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران "روز وحدت حوزه و دانشگاه" نامگذاری شده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.