حجت‌الاسلام احمد مروی روز دوشنبه در مراسم هشتاد و دومین سالگرد شهادت آیت الله سید حسن مدرس در کاشمر افزود: کسانی که مدرس را به خواف و سپس به کاشمر تبعید کردند هیچ وقت تصور نمی کردند روزی نام مدرس به نیکی و زیبایی بر تارک تاریخ ما بدرخشد و نام آنها که قدرت داشتند سمبل ظلم و جنایت و زشتی بماند.

وی ادامه داد: آنها فکر می کردند مدرس و مدرس‌ها را برای همیشه دفن می کنند اما امروز شاهد برپایی مراسم بزرگداشت‌ و تجلیل از این مرد بزرگ هستیم و این مراسم، تجلیل از یک شخص و روحانی عادی و معمولی نیست بلکه تجلیل از مدرس و مدرس‌ها تجلیل از فضیلت‌ها و آرمان‌ها و ارائه آن به جامعه و الگو قرار دادن او در جامعه است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: ما با تجلیل از مدرس ارزش‌هایی را ارج می گذاریم که در وجود این اسوه فضیلت تبلور داشت و تجلیل از مدرس و فضیلت‌های او ارائه الگویی به جامعه به عنوان یک انسان شجاع،  نترس،  باتقوا،  مسلمان واقعی و مردم دوست است لذا باید این مراسم و تجلیل‌ها برگزار شود.

حجت‌الاسلام مروی افزود: یکی از معدود افرادی که امام خمینی(ره) از آنها به نیکی یاد و بارها او را تکریم و تجلیل کردند مدرس بود که برای ایشان الگو بود و درس‌های زیادی از ایشان گرفته بود و در واقع تربیت شده مکتب مدرس بود و اظهار علاقه و توجه ایشان به مدرس نشان دهنده این اردات است و به گفته ایشان، مدرس الگو برای همه آزادگان و مجاهدان است زیرا او زنده است و برای همه مبارزان الگوست.

وی با اشاره به ویژگی های شخصیتی این فقیه بزرگوار و مجاهد نستوه ادامه داد: ساده زیستی ایشان چه در دوران طلبگی که به درس و بحث مشغول بود و چه زمانی که نماینده مجلس بود زبانزد بود و ایشان در یک منزل محقر از حیث ساختمان سکونت داشت و زندگی مادون عادی در پیش گرفته بود و با لباس کرباس زندگی می کرد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: مدرس، آزاده بود و آزاده سخن می گفت و برای خدا می گفت و حرف حق خود را بی پروا می زد زیرا به گفته خودش چیزی نداشت و از کسی هم چیزی نمی خواست.

مروی افزود: امروز  از آزادی بسیار می گوییم و از آزادگی تمجید می کنیم اما در عمل این گونه نیستیم اما مدرس وام‌دار کسی نبود و خود را در بند و اسیر مادیات و احترام و عناوین نکرد و این ویژگی‌ها نشان دهنده آزادگی اوست.

او ادامه داد: افرادی که برای پست و مقام به هر ذلتی تن می دهند و خود را وام‌دار دیگران می کنند آزاده نیستند بلکه اسیرند و در هر مقامی که قرار بگیرند باز هم اسیرند اما مدرس آزاده بود و حریت داشت و با مناعت طبع و صراحت سخن می گفت و در مجلس وام‌دار هیچ جناح، حزب، قبیله و قومی نبود و ملاحظه هیچ کسی را نمی کرد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: مدرس به احمد شاه نامه نوشت و گفت "خدا دو چیز را به من نداده ترس و طمع  از این رو  هرکس با مصالح ملی و امور مذهبی با من همراه باشد در کنار او هستم و الا نیستم و هیچ صاحب مقامی نیست که بگوید مدرس یک تقاضا از من کرده است" و اینها افسانه نیست.

مروی افزود: برخی از افراد شجاعند اما به دلیل وام‌دار بودن، شجاعت آنها کم می شود اما مدرس شجاع بود زیرا وام‌دار هیچ کس نبود و تنها از خدا می ترسید.

وی ادامه داد: مدرس عالم به زمان خود بود و در کنار زهد و پارسایی افق دید وسیعی داشت.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم روزی برسد که مردم خودشان تحقیق کنند و به بلوغ فکری برسند تا لازم نباشد کسی برای مردم فهرست بدهد و خودشان درست تشخیص دهند و انتخاب کنندگان بدانند چه کسی را باید انتخاب کنند و افراد هم بدانند که چه کسی لایق این مقام است زیرا بیشتر بار بر دوش خود مردم است.

زیارت مزار شهید مدرس، بازدید از کارگاه زنده خوشنویسی  و زیارت قبور شهدای گمنام مدفون در آرامگاه شهید مدرس از دیگر برنامه های این مراسم بود.

"سیدحسن طباطبایی زواره" معروف به "مدرس" متولد سال ۱۲۴۹ در زواره استان اصفهان، از مجتهدان تراز اول ناظر بر مجلس شورای ملی و نماینده مردم حوزه انتخاباتی تهران طی دوره‌های نخست تا پنجم مجلس این مجلس بود.

مدرس به خاطر مخالفت شجاعانه و سرسختانه با رضاشاه نخست به خواف و سپس به کاشمر در شرق خراسان تبعید شد و در همان دوران تبعید روز دهم آذر ماه ۱۳۱۶ توسط عمال حکومتی در کاشمر به شهادت رسید و در همان جا مدفون شد.

دهم آذر ماه مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس، در سالنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران "روز مجلس" نام‌گذاری شده است.

کاشمر در فاصله 228 کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.