کمال سروی‌ها روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در آن دوره از انتخابات هیات نظارت استان تمام دلایل و مستندات قانونی رد صلاحیت‌ها را به نامزدها و با حضور بزرگان جریانات حامی آنان اعلام کرد و بزرگانی که در جلسه حضور داشتند دلایل ارائه شده توسط هیات نظارت استان را پذیرفتند.

وی اظهار داشت: اعتراضات افراد رد صلاحیت شده در انتخابات یاد شده مربوط به کسانی بود که صلاحیت آنان توسط هیات مرکزی نظارت انتخابات در تهران تایید نشده بود.

وی گفت: در انتخابات سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی بالغ بر هزار نفر ثبت نام کردند که ۱۶۰ نفر انصراف دادند، حدود ۵۰۰ نفر تایید صلاحیت شده و مابقی آنها با عدم احراز صلاحیت مواجه شدند.

سروی‌ها با اشاره به احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات در هشت حوزه انتخابیه خراسان رضوی نیز افزود: برگزای این انتخابات باید به گونه‌ای باشد که در مسیر اجرای آن شورای نگهبان به اطمینان قلبی برسد تا این روش رای گیری را تایید کند.

وی اظهار داشت: رای گیری الکترونیکی، فرایند اخذ رای را طولانی خواهد کرد چرا که هر دستگاه ثبت رای الکترونیک هر ساعت ۲۰ رای اخذ می‌کند و با توجه به اینکه در برخی شعب اخذ رای از صبح تا ساعت ۱۰ شب سه هزار نفر برای دادن رای مراجعه می‌کنند با روند الکترونیکی، رای گیری در این شعب سه روز طول می‌کشد لذا شرایط برگزاری انتخابات به این روش هنوز میسر نیست.

شبکه ۱۶ هزار نفری شورای نگهبان در خراسان رضوی

مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: هیات‌های نظارت در ۲۹ شهرستان و ۴۴ بخش این استان تشکیل شده است، اعضای هیات نظارت در هر شهرستان و بخش سه نفر می‌باشند که این تعداد ۲۱۹ نفر به همراه پنج عضو هیات مرکزی استان در مجموع ۲۲۴ نفر اعضای هیات‌های نظارت خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود حدود چهار هزار شعبه اخذ رای در استان تشکیل شود که به صورت میانگین هر شعبه چهار ناظر دارد، لذا حدود ۱۶ هزار نفر در استان شبکه نظارتی شورای نگهبان را تشکیل می‌دهند که در طول سال برنامه‌های آموزشی برای آنها برگزار شده است.

وی اظهار داشت: آگاهی به مردم در زمینه این شبکه گسترده نظارت در استان، اعتماد و دلگرمی مردم را موجب شده و مشارکت آنان را افزایش می‌دهد.

سروی‌ها به تخلفات انتخاباتی دوره‌های گذشته در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: این تخلفات بدون قصد و غرض بوده و شامل عدم اجرای مواد قانونی بوده است به عنوان مثال به علت اینکه شب قبل از انتخابات، مکان حوزه رای گیری تحویل گرفته نشده بود، به دلیل فقدان ابزار و وسایل و آماده نبودن رایانه و تاسیسات، رای گیری دیرتر انجام شده بود.

بیشترین تخلف انتخاباتی عدم بازگشایی به موقع شعبه‌های رای گیری بود

وی افزود: بیشترین موارد این تخلفات، عدم شروع به موقع رای گیری بوده است و در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوی ۲۵ درصد شعب دیرتر از موعد قانونی بازگشایی شد و برخی شعبه‌ها ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه یا حتی ۱۰ صبح رای گیری را آغاز کردند.

وی اظهار داشت: مورد دوم عدم توزیع مناسب تعرفه‌ها در شعب بود که در برخی از آنها تعرفه تمام شده و تا توزیع مجدد تعرفه مردم  معطل شدند که اینک در هر شعبه برآورد نیاز به تعرفه انجام شده و یا اینکه در ساعات پیش از پایان رای گیری نسبت به تامین به موقع تعرفه اقدام می‌شود.

سروی‌ها آغاز فرایند رای گیری را نیازمند تایید و امضای همه عوامل نظارتی و انتظامی دانست و گفت: در برخی شعبه‌ها هماهنگی مناسبی وجود نداشت و عوامل انتظامی به موقع در شعب حضور نداشتند لذا شعب با تاخیر بازگشایی شدند اما در این دوره اشکالات یاد شده با حضور مسئولان اجرایی مشهد و معاون سیاسی اجتماعی استانداری خراسان رضوی بررسی شده و مشکلات آنها رفع خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون در حال رصد تبلیغات زود هنگام انتخاباتی نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس هستیم، تبلیغات صورت گرفته به این شکل به عنوان یکی از تخلفات در نظر گرفته خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این دوره از انتخابات مجلس حد نصاب آرای صحیح فرد منتخب در مرحله نخست از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است و همچنین احراز هویت رای دهندگان که پیش از این از طریق شناسنامه و کارت ملی انجام می شد در این دوره به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

سروی‌ها با تشریح تقویم انتخابات مجلس و میاندوره ای خبرگان رهبری گفت: ثبت نام از داوطلبان نامزدی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز دهم آذر ماه و از داوطلبان نامزدی در اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۱۵ آذر ماه جاری آغاز خواهد شد.

خراسان رضوی با ۶.۴ میلیون نفر جمعیت ۱۸ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که سرنوشت آنها دوم اسفند ماه سال جاری در ۱۲ حوزه انتخابیه تعیین می‌شود. حوزه انتخابیه مشهد و کلات نیز پنج نماینده از این تعداد را به خود اختصاص داده است.

همزمان با برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و تعیین منتخبان ۲۹۰ کرسی این مجلس در کشور، انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز در پنج  استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم برگزار خواهد شد.

خراسان رضوی ۶ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد که با فوت آیت الله محمود هاشمی شاهرودی یکی از منتخبان مردم این استان در این مجلس طی برگزاری انتخابات میان‌دوره ای خبرگان رهبری در دوم اسفند ماه امسال مردم خراسان رضوی منتخب خود را جایگزین نماینده فوت شده خواهند کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.