علیرضا حسین زاده روز دوشنبه در همایش زعفران و خرید حمایتی در گناباد افزود: با وجود قدمت و ظرفیتهای بالقوه و بالفعل این شهرستان در تولید زعفران ولی تاکنون از این ظرفیتها از جمله از ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و صنعت برای کشت و برداشت این محصول بهره گرفته نشده است و ارتباط آنها حلقه مفقوده توسعه این بخش به شمار می رود.

وی ادامه داد: هنوز هم به همان روشهای شیارزنی و سله شکنی اولیه در مزارع زعفران عمل می شود و چون بخش اعظم زمینهای زیر کشت زعفران خرده مالکی است امکان آبیاری تحت فشار و مکانیزه در آنها وجود ندارد و بخش صنعت و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باید ارتباط و تعامل بهتری با بخش کشاورزی به خصوص در تولید، کشت و برداشت زعفران گناباد داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: تغییرات اقلیمی و حوادث پیش بینی نشده مانند سیل، توفان، سرمازدگی و گرمازدگی از مشکلات مهم بخش کشاورزی گناباد است که در این میان کشت زعفران با معضلات بیشتری دست به گریبان است.

حسین زاده افزود: تغییرات شدید اقلیمی و گرمای شدید در فصل تابستان موجب تاخیر در باردهی پیاز زعفران  و سرمای زیاد و زودرس در فصل پاییز و زمستان و همزمانی آن با برداشت زعفران به طور معمول خسارتهای زیادی برای زعفرانکاران گنابادی به دنبال دارد.

وی ادامه داد: نوسانات هزینه برداشت و پَر کردن گل زعفران در مناطق اطراف از دیگر مسائل و مشکلات این بخش در گناباد است که باعث می شود زعفران این شهرستان همواره تحت تاثیر اثرات مثبت و منفی شهرهای اطراف قرار گیرد که از جمله آن می توان به افزایش هزینه های کارگری اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: با توجه به دستمزد  ۳۰۰ هزار ریالی برای برداشت و پَر کردن هر کیلوگرم گل زعفران در گناباد تنها ۳۰۰ میلیارد ریال در طول سال زراعی صرف هزینه کارگری برداشت و پَر کردن ۱۲ تن زعفران در این شهرستان می شود که  ۹۰  درصد این مبلغ نصیب مردم گناباد می شود و همین مقدار، عایدی گل زعفران ارسالی از دیگر نقاط و شهرستانهای همجوار به این شهرستان است.

فرماندار گناباد هم با اشاره ظرفیتهای صنعتی، معدنی و کشاورزی این شهرستان گفت: توسعه کمی و کیفی صنایع مرتبط و از جمله بسته بندی و صادرات زعفران با برند این شهرستان به دیگر نقاط، بسیار مهم است و باید این محصول مهم گناباد در سایر نقاط بیشتر شناسانده شود.

حامد قربانی افزود: باید با مشارکت سرمایه گذاران و صاحبان صنایع، فعالیتهای خُرد در بخش کشاورزی به صورت صنایع تجمیعی توسعه یابند و با خرید سهام کارخانه های تولیدی نظیر سیمان، واحدهای تابعه آنها در این شهرستان ایجاد شود تا علاوه بر رونق اقتصادی در افزایش اشتغال و کارآفرینی منطقه نقش به سزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: دشمنان و عوامل آنها از مساله افزایش قیمت بنزین به دنبال ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور بودند ولی با درایت رهبر معظم انقلاب و هوشیاری مردم بار دیگر متحمل شکست مفتضحانه ای شدند و درخت نظام جمهوری اسلامی همچنان تناور و مستحکم است که با این سری اقدامات خللی در آن ایجاد نمی شود.

برداشت زعفران از سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت در گناباد از دهم آبان ماه امسال آغاز شده است و پیش بینی می شود در مدت یک ماه برداشت افزون بر ۱۲ تن زعفران از این اراضی برداشت شود. از هر ۸۵ کیلوگرم گل زعفران به طور معمول یک کیلوگرم زعفران خالص برداشت می شود و حدود ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه جمع آوری و استحصال زعفران این شهرستان در سال زراعی جاری خواهد بود.

۸۶ هزار هکتار از مجموع ۱۰۵ هزار هکتار زمینهای کشت زعفران ایران مربوط به استان خراسان رضوی است و در این میان گناباد یکی از قطبهای تولید زعفران استان و منطقه است.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.