شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه ۲۴ آبان بنزین را برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی کرد و براساس این تصمیم قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و ۵۰۰ و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای هر لیتر سه هزار تومان شد همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

بخش مهمی از نگرانی‌های حاصل از این افزایش نرخ مربوط به افزایش کرایه حمل بار و مسافر است و از آنجایی که عمده ناوگان حمل و نقل مسافر و کالا در کشور از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند لذا هزینه جابه‌جایی کالا مانند مواد غذایی، تجهیزات صنعتی، لوازم مصرفی و دیگر اقلام که هزینه حمل و نقل، بخشی از قیمت تمام شده آن‌ها را تشکیل می‌دهد نباید با افزایش قیمت بنزین، گران شود.

رضا تیموری، رییس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش قیمت‌ها باید با هماهنگی ادارات متولی حمل و نقل کشور صورت گیرد اما با توجه به اینکه سوخت ناوگان حمل و نقل بار در کشور گازوئیل است لذا افزایش قیمت بنزین تاثیری بر کرایه حمل کالا توسط این ناوگان ندارد.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز گفت: سوخت ناوگان حمل بار ترانزیت جادهای گازوئیل است لذا افزایش نرخ بنزین بر قیمت تمام شده بار ترانزیتی تاثیری ندارد.

احمد زمانیان یزدی افزود: شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی ۲۲۰ شرکت در زیر مجموعه خود دارد که دومین مجموعه بزرگ در کشور است و در مجموع حدود هزار و ۲۰۰ شرکت حمل ونقل بین‌الملی بار جاده ای در کشور فعالیت دارد.

دبیر هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل مسافری مشهد و حومه نیز گفت: از آنجا که نرخ گازوئیل افزایش نیافته است لذا نرخ بلیت حمل مسافر برون شهری با اتوبوس نیز افزایش نخواهد یافت هر چند این موضوع برای خودروهای مسافر کرایه برون شهری که سوخت آنها بنزین است صدق نمی‌کند.

حسام آسیابان افزود: افزایش نرخ بنزین ممکن است بر روی دستمزدها و سایر مولفه‌ها مانند دیگر اصناف تاثیر گذار باشد که این موضوع نیز در سال آینده و هماهنگ با نرخ تورم ممکن است بر کرایه اتوبوس‌های بین شهری تاثیرگذار باشد.

۴۰۰ هزار دستگاه کامیون با متوسط عمر ۱۷ سال سالانه حدود ۴۰۰ میلیون تن کالا را در قالب ۳۰ میلیون سفر جاده‌ای در کشور حمل می‌کنند و ۵۱۸ هزار راننده کامیون در مجموعه ناوگان بار جاده‌ای کشور فعالیت دارند. همچنین چهار هزار و ۱۷۶ شرکت و موسسه باربری زمینی در ایران مشغول فعالیت هستند.

۳۸ هزار راننده خودروهای باربری و ۹ هزار راننده مسافربری نیز در بخش حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین ۴۳ هزار و ۹۲۰ دستگاه خودرو سنگین در ناوگان جاده‌ای این استان وجود دارد. ۳۹۴ شرکت باربری و مسافربری، ۹۲ انجمن صنفی مسافربری و ۱۷ انجمن صنفی کالا در خراسان رضوی فعال هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.