اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی روز چهارشنبه گزارش داد ابوالفضل مکرمی فر در این نشست گفت: برای میزبانی از گروه های تاثیرگذار در جذب گردشگر از ترکمنستان از جمله تورگردانان، دفاتر خدمات مسافرتی و خبرنگاران و مستندسازان رسانه های ترکمنستان آمادگی داریم.

وی افزود:باید شرکت های گردشگری خراسان رضوی به شرکت های گردشگری ترکمنستان متصل شوند و برای ورود زائران و گردشگران از ترکمنستان به ایران همکاری کنند.

او به اشتراکات فرهنگی بین مرو و مشهد اشاره کرد و ادامه داد: برای برگزاری شب فرهنگی ترکمنستان در موزه خراسان و همچنین نمایشگاه صنایع دستی و سنگ های قیمتی در این کشور آمادگی داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی مهم ترین جاذبه شهر مشهد بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) است که شیعیان از کشورهای مختلف به عشق این امام به مشهد می‌آیند.
مکرمی فر با بیان این که در استان خراسان رضوی امکانات مناسبی برای زائران و گردشگران فراهم شده‌ است افزود: بیش از دو هزار و ۶۰۰  تاسیسات گردشگری فعال در استان وجود دارد که به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) بیشترین مراکز اقامتی در مشهد در حال پذیرایی از زائران و مسافران هستند.
وی با بیان این که حدود ۴۰۰ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند افزود: گردشگری سلامت یکی از زمینه های دیگری است که می‌توانیم با توجه به امکانات مناسبی که در مشهد وجود دارد در این زمینه خدمات مناسبی به گردشگران خارجی ارائه کنیم.
او ادامه داد: مشهد مزیت نسبی بیشتری برای جذب گردشگر سلامت دارد چون فردی که به مشهد می‌آید ابتدا زائر بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) شده و از امام طلب شفا می کند و بعد برای درمان بیماری نیز اقدام می‌کند.

برقراری پرواز مستقیم و برگزاری جشنواره لباس 

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مرو هم برای برگزاری جشنواره ای فرهنگی در مرز سرخس به صورت مشترک با کشور ترکمنستان اعلام آمادگی کرد و گفت: همچنین برای رایزنی جهت برگزاری جشنواره لباس اقوام ایران در ترکمنستان آمادگی داریم.
رسول جعفری افزود: تلاش می شود روادید برای ورود ترکمنستانی ها به ایران تسهیل شود و امکان برقراری پرواز مستقیم از مرو به شهرهای مشهد و بجنورد هم وجود دارد.
وی به وجود مقبره دو تن از صحابه امام رضا (ع) و سلطان سنجر در مرو اشاره کرد و گفت: ارتباطی معنوی به دلیل حضور حضرت رضا (ع) در مرو و ارادت مردم این شهر به این حضرت وجود دارد و با اقدامات فرهنگی می‌توان زمینه بهره‌مندی مردم مرو از زیارت بارگاه منور رضوی را فراهم کرد.
او به ضرورت احیای مسیرجاده ابریشم اشاره کرد و افزود: مسیر این جاده از کشورهای قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان، ایران (مشهد) و ترکیه (استانبول)  می‌تواند احیا شود تا مبتنی بر این مسیر گردشگران جذب شوند.

استان خراسان رضوی دارای بیش از ۱۰ هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده و بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.این استان سالانه میزبان بیش از ۳۵ میلیون نفر گردشگر و زائر داخلی و خارجی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.