فرهاد دژپسند روز شنبه در حاشیه بازدید از تصفیه خانه خین عرب و پروژه "تامین آب شرب مشهد با جایگزینی پساب" در جمع خبرنگاران افزود: در دنیای امروز دیگر معنا ندارد که کشوری که سازمان‌های بین‌المللی را میزبانی می‌کند، مسایل دوجانبه را مورد توجه قرار داده و از روش‌های منسوخ شده از جمله عدم صدور روادید بهره ببرد.

وی اظهار داشت: سفر خود به آمریکا برای شرکت در اجلاس سالانه ۲۰۱۹ گروه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را با هدف اعتراض به "بی احترامی به هیات ایرانی و عدو صدور روادید برای اعضای این هیات"، لغو کردم.

وی گفت: صادر نکردن روادید برای رییس کل بانک مرکزی، هیات همراه و رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی اقدام غیرکارشناسی و غیرحرفه ای است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی با تکیه بر منابع داخلی و به صورت درون زا و البته با نگاه جهانی و برون زا مورد پیگیری قرار می‌گیرد و همانطور که طی یک سال گذشته دشمنان را ناامید کردیم در ادامه راه نیز به همین روند ادامه خواهیم داد. 

روش مشارکتی در منطقه "کشف رود" مشهد 

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود در باره وضعیت کشف رود و اعتبارات مصوب دولت در این زمینه گفت: در آخرین سفر رییس جمهوری به استان خراسان رضوی و مشهد در قالب یک برنامه کلان برای این منطقه یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به منظور اتمام کار و به عنوان کل اعتبار مورد نیاز تصویب شد که در آغاز کار نیز معادل ۱۵۰ میلیارد ریال اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه یکی از آموزه های جدی در اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن کارها و امور است افزود: در ادامه راه روش تامین مالی برای این منطقه تغییر کرد و به صورت ترکیبی با مشارکت بخش خصوصی تبدیل شد لذا بخشی از کار به صورت بیع متقابل در حال انجام است.

وی اظهار داشت: به این ترتیب علاوه بر فراهم شدن امکان ایجاد پایداری و تداوم امور، اتکا به بودجه دولت نیز نخواهد بود و کار به نحو مطلوب پیش خواهد رفت.

دژپسند گفت: با اقدامات انجام شده و جلوگیری از مصرف آب آلوده "کشف رود" برای کشاورزی، از بروز خطرات بزرگ جلوگیری شده است. 

وی افزود: نباید تامین منابع مالی را تنها از دولت انتظار داشت بلکه با توسل به روش های جدید مانند مشارکت مردمی، بیع متقابل و امثال آن به همراه  مشارکت دولت می توان علاوه بر ایجاد پایداری به کاربرد بیشتر نبوغ و ابتکارات نیز پرداخت.

شعبه ای از کشف رود به عنوان یکی از سرمایه های طبیعی کلانشهر مشهد از کوه‌های هزار مسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد.
این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره ها باقی مانده از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.
حدود ۲۰ سال است که این رودخانه دستخوش تجاوز انسان شده و فاضلاب‌های آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف رود ریخته و زمین‌های کشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می شد.
با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی این رودخانه و جلوگیری از کشت و کار فاضلابی بطور جدی مورد توجه قرار گرفت و ساماندهی مسیر ۲۷ کیلومتری حریم کانال کشف رود از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شد.

بازدید از پارک علم و فناوری خراسان و شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی از دیگر برنامه‌های سفر وزیر اقتصاد و دارایی به مشهد است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.