وحید شایق روز سه شنبه در مراسم رونمایی از "مجموعه تمبرها و تاریخچۀ پستی ایران در دورۀ قاجار" در بیست‌ و نهمین برنامه سه‌شنبه‌ های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: تلاش ما در ادارۀ پست این است که فرایندی را که نمی‌توان از طریق الکترونیک انجام داد در سریع‌ ترین زمان ممکن از طریق پست به انجام برسانیم.

وی از تحویل ۱۲۳ هزار گذرنامه به اداره پست استان در روز گذشته خبر داد و اظهار داشت: تمام این گذرنامه‌ها تا ساعت ۱۹ همان روز آماده‌سازی و تحویل دفاتر پستی شد تا به دست زائران کربلا برسد.

کارشناس تمبر موزۀ آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: گنجینۀ تمبر و تاریخچۀ پستی این آستان مقدس، نخستین و تنها گنجینۀ تمبر در ایران است که تاریخچۀ پستی را نیز به نمایش گذاشته است.

محمدرضا شاهرودی زاده، این گنجینه را غنی‌ ترین موزه تخصصی تمبر و تاریخچه پستی در ایران دانست و افزود: این موزه از زمان تأسیس در ۲۱ بهمن ۱۳۶۹ تاکنون با همکاری مجموعه‌ داران واقف و کارشناسان برجسته تمبر و تاریخچه پستی از ایران و سایر کشورها، مجموعه ای ارزشمند و متنوع از تمبرها، پاکت‌ نامه، کارت پستال، پاکت مهر روز و دیگر اقلام پستی از ایران و جهان را گردآوری، شناسایی، مستندسازی و نگهداری کرده است.

وی اظهار داشت: این گنجینه علاوه بر مجموعه تمبرها و تاریخچۀ پستی، کتابخانه‌ ای غنی از منابع تخصصی مربوط به مطالعات تمبرشناسی را در اختیار دارد و با محققان و دانشجویان رشته‌های هنر، گرافیک و تاریخ در مقاطع مختلف تحصیلی همکاری پژوهشی می‌کند.

وی همچنین نمایش و معرفی مجموعه‌ها در سالن نمایش گنجینه‌ها، ارتباط و تبادل نظر با مجموعه‌ داران و کارشناسان عضو انجمن مطالعات تمبرشناسی ایران در خارج از کشور (IPSC) و ارائه مقالات علمی پژوهشی در نشریات داخلی و خارجی را به عنوان بخشی دیگر از فعالیت‌ های این موزه برشمرد.

در این مراسم از ۲۸۵ قطعه تمبر اصیل و کلاسیک دورۀ قاجار و ۶۱ مورد از پاکت‌ های تمبردار و کارت‌ پستال‌های نفیس این دوره رونمایی شد.
۷۴۸۹/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.