سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی روز شنبه در جلسه ای با موضوع آسیب دیدگی سنگ نگاره های دیزدر گفت: معدن موجود در این منطقه از سال ۱۳۸۰ برای مدت ۱۲ سال مجوز بهره برداری داشت که با پایان مهلت بهره برداری در سال ۱۳۹۲ درخواست تمدید پروانه بهره برداری از سوی بهره بردار انجام شد.

جواد خزاعی با بیان اینکه استعلام لازم برای صدور مجوز بهره برداری معدن در این منطقه در زمان قانونی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اخذ شده است، افزود: در سال ۹۲ با درخواست تمدید پروانه بهره برداری از معدن یاد شده برای مدت ۱۵ سال موافقت شد و بر این اساس فعالیت این واحد معدنی تا سال ۱۴۰۷ قانونی و بلامانع است.

وی اظهار داشت: استعلام از دستگاه های اجرایی برای صدور پروانه های معدنی یک بار انجام می شود و در صورت مخالفت اداره کل میراث فرهنگی، این مخالفت در همان نخستین صدور مجوز بهره برداری باید اعلام می شد.

وی گفت: طبق ماده ۲۳ قانون معادن ایران هر گونه ایجاد توقف و خسارت وارد آمده به واحدهای معدنی که دارای مجوز بهره برداری هستند از سوی هر دستگاه باید پرداخت شود .

خزاعی با بیان اینکه بهره برداران معدن حقوق دولت را به دلیل فعالیت خود به حساب خزانه واریز می کنند که ۱۲ درصد این مبلغ واریزی به ادارات کل منابع طبیعی هر استان پرداخت می شود، افزود: در این راستا ادارات کل منابع طبیعی هر استان باید با دریافت این مبلغ نسبت به احیا و بازسازی مناطقی که فعالیت های معدنی در آنها انجام شده اقدام نمایند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال ۹۶ درخواست توقف فعالیت معدن فعال در منطقه باستانی دیزدر را داده ایم گفت: استعلام لازم برای تمدید مجوز بهره برداری این واحد معدنی از اداره کل میراث فرهنگی اخذ نشده است.

مرجان اکبری افزود: عملیات تدقیق و تعیین مرز منطقه باستانی دیزدر در حال انجام است و حفاظت و صیانت از این منطقه در دستور کار می باشد.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی شناسایی شده و آثار ثبت شده در فهرست ملی هر دو از یک جایگاه و اهمیت حفاظتی قرار دارند، اظهار داشت: هم اکنون سه هزار اثر تاریخی و فرهنگی در استان شناسایی شده و ۱۵۰۰ اثر دیگر نیز در فهرست ملی ثبت شده اند.

وی ادامه داد: تعیین حریم به وسعت سه برابر عرصه اثر از اهمیت بسیار برای حفاظت و صیانت برخوردار است اما سختی های فراوان برای تعیین حریم وجود دارد.

اکبری گفت: هم اکنون از ۱۴۰۰ اثر غیر منقول استان که در فهرست ملی ثبت شده است ۱۷۸ اثر دارای حریم تعیین شده می باشد.

هفته گذشته چند تخته سنگ نگاره در منطقه تاریخی دیزدر به وسیله افراد ناشناس با گازوئیل دچار خدشه و خسارت شد و در پی پیگیری های دادستانی شهرستان بینالود معدن فعال در نزدیکی این منطقه پلمب گردید.

منطقه تاریخی "دیزدر" در سه کیلومتری شمال شهر طرقبه و یک کیلومتری دره داغستان در شمال غرب مشهد با قدمت بیش از سه هزار سال در دل خود سنگ نگاره‌ های باستانی دارد که از نظر باستان شناسی بسیار ارزشمند است.

قدمت ۳۵۰۰ ساله برخی سنگ نگاره‌های این منطقه نکته ظریفی است که اولویت حفاظت از آن را افزایش می‌دهد.

۷۴۹۶/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.