مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: استمرار اسکان جمعیت مهاجر از شرق کشور و توسعه مستمر و ناهمگون جمعیت و صنعت، چالش‌ های دشت مشهد را طی سالهای گذشته تشدید کرده است.
احمد قندهاری افزود: راه‏ حل عبور از این وضعیت اصلاح ساختار مدیریتی و ایجاد ساختار مدیریت جامع، یکپارچه و مشارکتی آب در حوضه آبریز با هدف دستیابی به پایداری در همه حوزه‏ های اجتماعی، اقتصادی و محیط ‏زیستی است.
وی اظهار داشت:  از این رو فرآیند تدوین سند "تدبیر آب مشهد" با هدف ایجاد اجماع در مسیر اصلاح مدیریت آب در طول سال ۱۳۹۳ با مشارکت داوطلبانه افزون بر ۱۰۰ نفر از کارشناسان خبره آب، کشاورزی و صنعت در قالب چهار هزار و ۸۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی با حمایت و راهبری استانداری خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد، شرکت آب منطقه‌ای استان، آب و فاضلاب مشهد و سازمان مردم نهاد جمعیت ناجیان آب به سرانجام رسید.
وی گفت: سند تدبیر آب مشهد اختصاص به دشت مشهد دارد و در ذیل طرح همیاران آب خراسان رضوی با حمایت استانداری خراسان رضوی گنجانده خواهد شد.

قندهاری افزود: استان خراسان رضوی با برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی و افت سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب آب، رکورد دار کسری آب در استان‏ های کشور به شمار می رود.

آب کلانشهر مشهد با سه و نیم میلیون نفر جمعیت مجاور و پذیرایی از ۳۰ میلیون زائر سالانه توسط چهار سد، ۴۵۰ حلقه چاه، ۲ رشته قنات و یک دهنه چشمه تامین می شود.
در حال حاضر نیاز سالانه  آب در شهر مشهد ۲۲۰ میلیون متر مکعب می باشد که برای افق ۱۴۲۰ که هفت میلیون نفر جمعیت برای این شهر پیش بینی شده است، ۳۹۶ میلیون متر مکعب برآورد می شود.
۳۰۲۷/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.