مصطفی تاجزاده دیشب در جمع گروهی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در مشهد افزود: جریانهای اصلاح‌طلب هیچ راهی ندارند جز اینکه بر انتخابات تکیه کنند اما این بدان معنا نیست در هر انتخاباتی به هر قیمتی باید شرکت کنند.  جهتگیری ما باید به سمت انتخابات آزاد باشد و این جهتگیری در هیچ شرایطی نباید گم شود.  شعار نیز باید انتخابات آزاد باشد چون ایران برای همه ایرانیان است.  
وی انتخابات آزاد را راه نجات ملتها توصیف و بیان کرد: کشورها اگر انتخابات آزاد داشته باشد از ثبات برخوردار خواهند بود.  راه‌حل تمام کشورهای منطقه نظیر سوریه برای برقراری امنیت، اصلاح قانون اساسی و انتخابات آزاد است.
او ادامه داد:  هم‌اینک با دو نیروی برانداز در چالش هستیم، یکی براندازهای عملی که با رفتار خود روز به روز جمهوری اسلامی را بی آینده‌تر می کنند و روز به روز فساد هم گسترش می یابد.  اینها شعارشان دلسوزی جمهوری اسلامی است اما هیچ نیرویی به اندازه آنها سعی نمی‌کند  آگاه و یا ناآگاه جمهوری اسلامی را براندازد.
وی افزود: یک عده برانداز نیز به صورت تبلیغی و نظری می‌گویند جمهوری اسلامی فاسد و ناکارآمد است و باید سرنگون گردد تا مشکلات جامعه حل شوند. اینها کاملا دست به دست هم داده‌اند و هر دو نیز هدف کاریشان این است که مردم هیچ امیدی به انتخابات نداشته باشند.  لذا در مایوس‌سازی جامعه اشتراک دارند، کاملا طرفدار ترامپ هستند و از جنگ و تحریم هم استقبال می‌کنند.
این فعال سیاسی گفت: طبق قانون اساسی، مجلس یگانه مرجع قانونگذاری در کشور می‌باشد اما ببینید چقدر دست و بالش بسته شده است. یکسری نهادهای موازی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای مجازی و غیره فعال هستند که به آنها اجازه قانونگذاری داده شده و اگر مصوباتشان با مجلس تعارض پیدا کند مصوبات همانها اولویت پیدا می‌کند. در تحقیق و تفحص نیز که از وظایف مجلس است تقریبا تمام نهادهای انتصابی از نظارت استثنا شده‌اند و همچنین در مقابل نطق نمایندگان هم جبهه‌گیری می‌شود.  نماینده‌ای می‌خواهیم که این وضعیت را به چالش بکشد.

وی افزود: بخش قابل توجهی از مشکل اقتصادی به سیاست خارجی کشور بر می‌گردد. یا باید فضای امنی برای ایران باشد و بدن تحریم بتوانیم بیشترین استفاده را از جهانی شدن ببریم یا اینکه در همین فضای مسموم بمانیم و در فضای امنیتی شده علیه ایران کار را دنبال کنیم. با شرکت در انتخابات باید به جامعه بگوییم پیام شما را شنیده‌ایم و می‌خواهیم حرکت نو را آغاز و از حمایت ملی برای عقب زدن انسدادطلبان استفاده کنیم. همچنین به جریان اسنداد بگوییم کسانی را می‌فرستیم که وقتی آمدند شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید.  
تاجزاده گفت: تسلیم جو نمی‌شویم، شرکت در انتخابات حقمان است بنابراین از همه فضای انتخابات استفاده می‌کنیم. اگرنامزدهایمان تایید شدند که فهرست انتخاباتی می‌دهیم.  اگر هم تایید نشد فهرست نمی‌دهیم.  اگر در شهرهایی نامزدها تایید شدند می‌گوییم در این شهرها امکان انتخابات آزاد فراهم بوده و در انتخابات شرکت می‌کنیم. در برخی شهرها نیز که تایید نشویم می‌گوییم اجازه برگزاری انتخابات آزاد را به ما نداده‌اند لذا مسئولیتی نداریم. مسئولیت ناکارآمدی کشور بر گردن کسانی است که اجازه نمی‌دهند انتخابات آزاد باشد.  

اصلاحات پرچمدار تغییر
وی همچنین گفت: اصلاحات پرچمدار تغییر است و اگر این پرچم را از دست دهد شکست می‌خورد،  این بحث انتزاعی و شعاری نیست.  بودن یگ گفتمان به درمیان گذاشتن صریح دیدگاهش در خصوص مبرمترین مسائل کشور با جامعه است.  
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اصلاحات اگر شکست بخورد فقط یک جریان سیاسی شکست نمی‌خورد بلکه یک روند شکست می‌خورد زیرا انقلاب از جایی شروع می‌شود که مردم اصلاح کنند اما سیستم اصلاح ناپذیر باشد.  
وی ادامه داد: از منظر یک اصلاح‌طلب که می‌خواهد همه تحولات را با حفظ امنیت و ثبات کشور صورت دهد و فکر می‌کند به هم ریختن اوضاع زیانهایش برای کشور بیشتر از سود احتمالی است، معتقدم انتخابات بی‌بدیل است و کنار گذاشتن انتخابات جز انفعال، ضعف و کناره‌گیری بی‌تاثیر هیچ نتیجه‌ای ندارد. بزرگترین اهرمی که می‌تواند فشار حداکثری ترامپ و آمریکا را خنثی کند مشارکت حداکثری مردم ایران در انتخابات است.  هر فرد و جناحی نیز که مانع این حضور شود همسو با ترامپ است.  
تاجزاده گفت: هنوز جز انتخابات راه‌حلی برای حاکمیت بر سرنوشت ملتها پیدا نشده است. اصل انتخابات امری ضروری و بهار سیاست‌ورزی در ایام انتخابات است. "انتخابات، مجلس و احزاب" نهادهای سه‌گانه‌ای هستند که با هم رشد کرده‌اند و هر سه بی‌بدیل  و در هم تنیده هستند.
وی افزود:جمهوری اسلامی پدیده سیاست‌وزی را از دوران مشروطه تا پیروزی انقلاب تغییر داد.  ظرف ۷۲ سال از مشروطیت تا انقلاب سنت مبارزات پارلمانی برای اصلاح‌طلبان بگونه‌ای بود که یا رژیم به آنها اجازه فعالیت می‌داد و در انتخابات شرکت می‌کردند یا انتخابات فرمایشی برگزار می‌شد و تقریبا همه نیروها کنار می‌کشیدند.  در این مدت هر قدر استبداد پررنگتر می‌شد این دوگانه نیز بیشتر می‌شد. انتخابات نمایشی و فرمایشی شکل گرفته بود.  
این فعال سیاسی ادامه داد: در جمهوری اسلامی نیز به دلیل اینکه فضای نیمه‌بسته نیمه‌بازی در طول ۴۰ سال وجود دارد، انتخابات نه کاملا دموکراتیک و نه کاملا انسدادی بوده است.  به دلیل همین فضای نیمه‌بسته و نیمه‌باز دو جریان در تقابل هستند که یکی سعی می‌کند بطور کلی جامعه را تک صدا کند و راه مشارکت سیاسی را ببندد و جریان دیگر به دموکراسی، توسعه همه‌جانبه و توسعه سیاسی اعتقاد دارد.  این دو نیرو تلاش می‌کنند دیگری را از صحنه حذف کرده یا از قدرت نفوذ یکدیگر بکاهند.  

وی گفت: با توجه به این وضعیت، انتخابات در ایران برخی کارکردهای خاص خود را دارد که یکی از آنها برخورداری از مصونیت قضایی است.  هرکس در جمهوری اسلامی در انتخابات حضور داشته از مصونیت نسبی قضایی برخوردار بوده و غیرخودی تلقی نشده است.  در کشور ما که حالت غیریت‌سازی و دیگرسازی خیلی قوی است و منتظرند بلافاصله نیروها را از مخالف به معاند و از معاند به برانداز تبدیل و بعد هم سرکوب و از صحنه حذف کنند، فضای مصونیت قضایی در انتخابات اتفاق می‌افتد.  
تاجزاده افزود: یک جریان سیاسی اگر در انتخابات چهار نماینده مجلس داشته باشد خیلی وضعیتشان متفاوت است با این که نماینده‌ای نداشته باشد.  در ایران بلوغ سیاسی در کار اجرایی است. در جمهوری اسلامی به دلیل ضعف نهادهای مدنی، جریانی که در قدرت حضور نداشته باشد از عرصه فهم تحولات نیز به‌طور کامل دور است و درگیر مسائل نیست.  
وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگیهای انتخابات در ایران این است که معمولا احزاب در دوره انتخابات به نوعی خود را بازسازی و به مردم معرفی می‌کنند و می توانند از مردم امکانات برای فعالیتهای بعدی بگیرند.  
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جامعه‌پذیری سیاسی جوانان با انتخابات صورت می گیرد.  احزاب انتخاباتی نسبت به احزابی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند مقتدرتر هستند و تحلیل واقع بینانه‌تری از شرایط کشور دارند.
وی افزود: همچنین جنبشهای بزرگ مردمی حول و حوش انتخابات شکل می‌گیرند.  انتخابات نه تنها در برابر جنبشهای مردمی نیست بلکه خودش جنبش‌ساز است.  
۷۵۰۵/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.