مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز شنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: این رشد در پی فرهنگ سازی و اقدامات انجام شده در زمینه فرآیند شناسایی بیماران مرگ مغزی، رضایت خانواده و نگهداری بیمار در واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد حاصل شده است.
دکتر ابراهیم خالقی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰ بیمار مرگ مغزی از استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در این دانشگاه تحت عمل جراحی قرار گرفته و اعضای بدنشان به بیماران نیازمند اهدا شده است.
وی اضافه کرد: ۵۱ نفر از این بیماران مرگ مغزی ساکن مشهد، هفت نفر ساکن سبزوار، پنج نفر ساکن نیشابور و بقیه از شهرهای بیرجند، تربت حیدریه، تربت جام، قوچان و گناباد بوده اند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اعضای پیوندی این بیماران مرگ مغزی در قالب پیوندهای کلیه، کبد، پوست، قرنیه و قلب به  ۳۶۵ بیمار نیازمند عضو اهدا شده است.

خالقی کل بیماران مرگ مغزی که طی سال گذشته از شمال شرق کشور اعضایشان به بیماران مرگ مغزی اهدا شده است را ۹۷ نفر عنوان کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر شاخص اهدای عضو در واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲۲ نفر به ازای یک میلیون نفر جمعیت است که میانگین کشوری آن ۱۳ به ازای یک میلیون نفر جمعیت است.
او افزود: از هنگام تاسیس این واحد تاکنون ۹۳۸ بیمار مرگ مغزی تحت عمل جراحی پیوند عضو قرار گرفته اند و جان سه هزار و ۶۵۴ بیمار بدین طریق نجات یافته است.
واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

۳۰۲۷/۱۹۲۲


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.