به گزارش ایرنا تعزیه خوانی در گناباد در کنار سایر آداب و رسوم ماه محرم نظیر نخل بندانی، نخل گردانی و سینه زنی و زنجیرزنی از جمله آداب و رسوم این ماه در مناطق شهری و روستایی این شهرستان است و قدمت بیش از ۲۰۰ ساله دارد.

آیین تعزیه خوانی امروز در ۱۲ روستا و منطقه شهرستان گناباد از جمله نوقاب، رهن، بیلند، باغ آسیا و ریاب برگزار شد. 
حاج عبدالله نوقابی پایه گذار مراسم تعزیه خوانی در شهرهای جنوبی استان خراسان رضوی است که ۲۰۰ سال پیش اواخر دوره زندیه و آغاز حکومت قاجار در منطقه نوقاب گناباد سکنی گزید و ۸۰ مجلس مختلف شبیه خوانی را وقف مجالس تعزیه خوانی کرد. 
وی مردی باتقوا، بانفوذ، ثروتمند و نیکوکار بود و باقیات صالحاتی چون مسجد، حسینیه، حمام و آب انبار در این منطقه از وی به یادگار مانده است. 
بعد از حاج عبدالله نوقابی فرزندان وی این آیین را زنده نگهداشته و به تدریج تعزیه خوانی در ۱۱ نقطه دیگر شهرستان گناباد نیز دایر شده و روز عاشورا برگزار می شود. 
در مراسم تعزیه خوانی که از صبح روز عاشورا با حال و هوای خاص و حضور ارادتمندان اهل بیت (ع) در گناباد برگزار شد، قیام حسینی از زمان جدایی حر از لشکر یزید و پیوستنش به صف یاران حضرت سیدالشهدا (ع) و جانفشانی های دیگر یاران آن حضرت تا زمان شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) روایت شد.  
همزمان با روز عاشورای حسینی شهرستان گناباد سراسر عزا و ماتم است و بیرق های سیاه بر سردر مساجد، حسینیه ها و تکایا، ادارات، مدارس و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این منطقه نصب شده است. 
مراسم عزاداری ایام سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که در مساجد، حسینیه ها، تکایا و بیش از ۱۵۰ هیات عزاداری گناباد از ابتدای ماه محرم آغاز شده در روز عاشورا به اوج خود رسیده است.
به همین مناسبت مرقد امامزاده سلطان محمدعابد، برادر بزرگ حضرت امام رضا (ع) در بخش کاخک گناباد حال و هوای خاصی دارد و مملو از شیفتگان حضرت سیدالشهدا (ع) است. 
شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

۲۰۹۵/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.