به گزارش روز پنجشنبه اداره کل راه آهن خراسان سرپرست این اداره با بیان این خبر گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ۵۳۲ هزار تن محموله صادراتی با ۹ هزار دستگاه واگن بارگیری و به مقاصد کشورهای آسیای میانه از طریق مرز ریلی سرخس صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

 مصطفی نصیری ورگ  افزود: ایستگاه شهید مطهری دارای رتبه نخست صادرات ریلی خراسان است  به طوری که امسال ۲۶۲ هزار تن بارگیری در این ایستگاه صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۷۰ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: با افزایش زیرساخت ها از قبیل توسعه خطوط تخلیه و بارگیری، توسعه سکوها جهت تسریع در امر بارگیری و ساخت ساختمان اداری جهت استقرار بازرگانان و سازمانهای مرتبط با حمل و نقل در ایستگاه شهید مطهری، ظرفیت بارگیری همزمان از ۵۰ دستگاه واگن به ۲۵۰ دستگاه واگن افزایش یافته است.

سرپرست اداره کل راه آهن خراسان گفت: علل رشد صادرات ریلی خراسان رضوی عبارتند از بازار جدید سیمان در کشور ازبکستان برای اجرای طرح های زیربنایی آن کشور، تلاش در جهت تامین واگن مورد نیاز صادرکنندگان توسط راه آهن و بخش خصوصی از کشورهای آسیای میانه، اعطای مجوزهای لازم برای تسهیل در تامین واگن خارجی جهت حمل محمولات صادراتی از کشورهای آسیای میانه از قبیل اختصاص سهمیه از واگن های مسقف وارده به صاحبان کالا و ارائه تخفیف به کرایه حمل واگن های خصوصی و جلسات چندجانبه با واحدهای تولیدی.

نصیری افزود: عمده کالای صادراتی از مرز ریلی سرخس، سیمان با سهم ۷۸ درصدی است و عمده مقصد این کالا نیز کشور ازبکستان با سهم ۸۲ درصد است و ترکمنستان، قزاقستان و دیگر کشورها مقصد صادرات ایران از مرز ریلی سرخس هستند.

تبادل ریلی کالا در کشور با آسیای مرکزی از دو مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می‌شود.
به خاطر قدمت بیشتر، زیرساخت‌های بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می‌گیرد.

مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس و کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از دو میلیون تُن کالا بوده و ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی در سال گذشته به یک میلیون و ۲۷۴ هزار تُن رسید که رکورد جدیدی در این زمینه است.

۳۲۲۱/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.