جعفر مروارید روز سه شنبه در نشست کمیته فرهنگی و تبلیغی کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در مشهد افزود: اگر مردم کالای خارجی را نخرند آن کالا خود به خود از بازار حذف می شود و با این روش، فرهنگسازی در حمایت از کالای داخلی ایجاد می شود زیرا گفتمان فرهنگی بر رفتار شهروندان تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: جای اتاق اصناف در کمیته فرهنگی و تبلیغی کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی خالی است چون فروشگاه‌ها و بازارهای بزرگی در شهر مشهد وجود دارند که می توان از طریق اصناف فرهنگ مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در آنجا نهادینه کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: در اصل، فرهنگ، بنیادی‌ترین امر است و نیاز به آن همانند هوا لازم است اما مظلوم واقع شده است ولی چون مشاهده نمی شود مورد اغفال قرار گرفته است.

مروارید افزود: انقلاب ما انقلابی فرهنگی به شمار می رود ولی در اعتبارات دولتی در جایگاه آخر قرار گرفته است و به راحتی بودجه آن کم و یا حذف می شود.
وی ادامه داد:
او اضافه کرد: با توجه به حضور بیش از ۳۰ میلیون زائر در مشهد که شش میلیون نفر آنها خارجی تخمین زده شده است می توان از  ظرفیت هنر و صنایع دستی خراسان رضوی استفاده کرد.


دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی هم در ادامه این نشست گفت: با توجه به نگاهی که در سال جاری به رونق تولید و اشتغال وجود دارد و انتظاراتی که از این کمیسیون وجود دارد باید تلاشها  و فعالیتها گسترده تر از گذشته انجام شود.
رسول فرزادفر افزود: برای تولید محتوای مناسب و فرهنگ سازی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی خلاق در این استان وجود دارد و برای ساخت این محتوا باید اطلاعات به راحتی در اختیار آنها قرار گیرد تا بتوانند کار فاخر تولید کنند.
وی با اشاره به کم کاریهای انجام شده در بخش تولید محتوای مناسب جهت اطلاع مردم از فعالیتهای انجام شده ادامه داد: در بین اقشار مختلف مردم شاهد تاثیر گذاری بعضی از محتوا ها و گزارشهای منعکس شده در جامعه هستیم که بازخورد مناسبی داشته است و نباید از اثرگذاری آنها در سطح جامعه غفلت شود.  
دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: اطلاعاتی که در معرفی کالای قاچاق به مردم منتقل می شود باید شفاف و بدون ابهام باشد تا آنها بتوانند به درستی تصمیم بگیرند.
فرزاد فر افزود: گاهی حمایت صریح باعث دلزدگی مخاطب می شود پس باید به گونه ای رفتار شود تا انتقال مطالب برای مخاطب قابل پذیرش باشد.
وی ادامه داد: وظیفه این ستاد، تسهیلگری و هماهنگی بین اعضا است تا بتوانیم با هم افزایی در مسیری که موجب رونق تولید در کشور است انجام وظیفه شود.  
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از اعضای کارگروه ها انتظار می رود در ارائه برنامه ها و گزارشهای خود فعال تر عمل کنند زیرا فعالیتهای خوبی توسط نهادها و ارگانها در مبازه با قاچاق کالا و ارز شکل گرفته است ولی در انعکاس آنها به مردم اطلاع رسانی مناسبی رخ نداده است.
افشین تحفه‌گر افزود: برای آشنایی مردم با اجناس تقلبی و تشخیص آنها از کالاهای اصلی نیاز به اطلاع رسانی و همچنین برگزاری کارگاه هایی است.
وی اضافه کرد: وظیفه ما در این کمیسیون بسیار سنگین است زیرا کار فرهنگی باید با برنامه ریزی انجام شود تا بتواند فرهنگ سازی کند و به عبارتی در کوتاه مدت تاثیری ندارد.
در این کارگروه دستگاههای مختلف خراسان رضوی به تشریح عملکرد و دیدگاه های خود پیرامون فعالیتهای فرهنگی برای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز پرداختند.
۲۰۳۰/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.