محمدحسین پاپلی یزدی روز یکشنبه در همایش نقش تعاون در توسعه عدالت اجتماعی و کاهش فقر در مشهد افزود: اموری چون ازدواج، آبیاری، گله داری، عزاداری، کشاورزی و هیزم آوردن  همه نوعی از تعاون و کار جمعی است که پیشینیان ما انجام می دادند و بعضی از این کارها هنوز هم در برخی نقاط انجام می شود.

وی ادامه داد: کوچ عشایر، شاهکار تعاون است که این جمعیت همراه با گله های خود که دست کم شامل دو میلیون دام می شود بدون هیچ مشکلی در کنار شهر و روستا و مزارع دست کم ۴۰۰ کیلومتر جا به جا می شوند.

این صاحب نظر امور اجتماعی گفت: ۶۸ میلیون دام کوچک داریم که دست کم ۶۰ درصد از آنها در دست چوپانان است و اگر هر گوسفند ۱۵ میلیون ریال قیمت باشد دست کم ۱۰۲ هزار میلیارد ریال تومان سرمایه بدون هیچ مشکلی در دست افرادی است که آنها را کم سواد می دانیم اما این افراد خیلی با تدبیر و دانا هستند و  برجسته ترین استادان دامداری هم نمی توانند یک گله با ۶۰۰ دام را نگهداری کنند.

پاپلی یزدی با اشاره به وضعیت تعاون کشور افزود: هم اینک تعاون در کشور هفت تا هشت درصد اقتصاد بدون نفت را شامل می شود و تنها بخشی از ساختار کشور است که اجازه می دهد افراد یک نفر را انتخاب و سپس عزل کنند در حالی که در مواردی مثل انتخاب یک نماینده مجلس بعد از انتخاب او به وسیله مردم دیگر حق برکناری وی را ندارند.

وی ادامه داد: تعاون آموزش می دهد که افراد چگونه مدیر شوند و همچنین باعث کاهش اقتصاد دولتی و شبه دولتی می شود و اگر تعاونی گسترش یابد بودجه جاری کاهش می یابد و به سمت عمران و اشتغال و خدمات می رود.

او اضافه کرد: تعاونی ها همچنین باعث می شوند که فاصله فقر و ثروت کم شود و در نتیجه امنیت افزایش یابد همچنین افزایش اقتدار مردم و تعادل بین اقتدار مردم، دولت و سازمان های شبه دولتی از دیگر فواید تعاونی هاست.

شش هزار و ۹۲۰ تعاونی فعال با چهار میلیون و ۷۶۲ هزار و ۶۶۳ عضو در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.

۷۵۰۷/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.