مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران روز یکشنبه در مراسم عقد این قراردادها در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مجموع بودجه این چهار قرارداد نزدیک به ۷۰ میلیارد ریال خواهد بود.

سید صالح هندی ادامه داد: موضوع قرارداد اول، طرح پژوهشی و فناوری تغییر کمی لرزه ای در جنوب دشت آبادان است.

وی اضافه کرد: در قرار داد دوم، مرحله دوم طرح نشت های متعارف نفتی و گازی (شِیل های نفتی) منطقه قالی کوه مورد بررسی قرار می گیرد که مرحله اول آن در دانشگاه تهران با نتایج خوبی به انجام رسیده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: با توجه به این که این طرح بسیار شبیه به موضوع اکتشافات معدنی است به دنبال آن هستیم از قوانین جاری در آن موضوع برای استفاده کمک گرفته شود.

هندی افزود: در حفاری های پر فشار شرایط خاصی حاکم است و شرایط و دما بسیار بالاست و همین امر در گذشته به محیط زیست بسیار آسیب وارد می کرده است از این رو در قرارداد سوم، استفاده از سیال حفاری پایه آبی فشار و دمای بالا برای حفاری دو حلقه چاه اکتشافی عمیق با فشار و دمای بالا به منظور جایگزینی سیال پایه روغنی مطرح شده است.

وی ادامه داد: ارزیابی و مطالعه ژئو شیمیایی مخازن هیدرو کربوری  واقع در بخش میانی ناحیه فارس ساحلی به منظور بررسی تاریخچه شارژ مخازن و ردیابی مسیر مهاجرت سیالات هیدرو کربوری، چهارمین قراردادی است که به امضاء می رسد.

عضو اصلی هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران گفت: طرح پژوهشی و فناوری توسعه فضای بهبود تصویر سازی زیر سطحی در اکتشاف منابع هیدرو کربنی در حوضه رسوبی کپه داغ به مدت ۱۰ سال در اختیار دانشگاه فردوسی مشهد خواهد بود.

هندی با اشاره به سیاست کلان وزارت نفت برای کشف گاز در شمال شرق کشور و در منطقه دشت سرخس گفت: اکتشاف در شرق کشور گران قیمت و همراه با ریسک فراوان است و نیاز است تا عملیات لرزه نگاری مناسبی انجام شود و  اولویت شرکت نفت این است که از سال ۹۹ هر ساله بتواند یک دکل اکتشافی در این منطقه به بهره برداری برساند.

وی ادامه داد: در گذشته نیازهای پژوهشی شرکت ملی نفت احصاء شد و موضوعات در پنج گروه، کاملا ساختارمند تقسیم شد که منجر به امضاء شد و نیاز است تا پروژه های باقی مانده نیز با توجه به نیازها، طراحی و خروجی آن کاربردی باشد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: فرایند اکتشاف در نفت و گاز شبیه یک کار پژوهشی است و جزء معدود کارهایی است که تکرار ناپذیر است و هر بار، با تجربه جدیدی رو به رو هستیم.

نتیجه اعتماد به دانشگاه ها بومی شدن تخصص هاست

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد هم در این مراسم گفت: اعتماد، بذر توانمندی را کشت می کند و باعث می شود در کشور توانمندی ها و تخصص ها بومی شود و نتیجه آن در سالهای آینده میوه خواهد داد.

دکتر محمد کافی  افزود: باید مرزهای بین پژوهشکده ها و دانشگاه ها برداشته شود و ملی فکر کنیم چون  منافع ملی برای ما بسیار مهم تر از منافع صنفی است.

وی ادامه داد: امضاء این قراردادها را به فال نیک می گیریم زیرا به ظرفیت دانشگاه ها در حوزه اکتشاف و تحقیقات اعتماد شده است و تیم ها و گروه های مختلف در کنار هم برای پیشبرد اهداف نظام  حرکت می کنند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر بنا باشد به صنایع مادر اولویت داده شود پژوهش و فناوری در حوزه نفت و گاز مهم ترین اولویت ها خواهد بود.

کافی با اشاره به ظرفیت های پژوهشکده های دانشگاه فردوسی مشهد افزود: باید از ظرفیت های مختلف در کنار هم استفاده شود تا هرعضوی بر اساس تخصص خود برنامه ها را به پیش ببرد و این امکان را ایجاد کند تا متخصصانی که بنا به دلایلی در مناطق دیگر کشور مشغول به کار شده اند دوباره و با انگیزه بیشتر به محیط این دانشگاه بازگردند.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز کشور، رشته مهندسی نفت در حوزه مخازن و بهره برداری در دانشگاه فردوسی مشهد ایجاد شد.

او اضافه کرد: وجود هزار و ۷۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه فردوسی مشهد باعث شده است تا هم اکنون بیش از دو هزار پرونده دیگر درخواست برای تحصیل در این دانشگاه را دریافت کنیم که همین باعث می شود تا در پروژه های بین المللی نیز از این ظرفیت استفاده شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به دیپلماسی علمی در حوزه های مشترک گفت: برای پیشرفت باید شبکه سازی را در دستور کار قرار دهیم و این امکان وجود دارد که به جای مشارکت با دانشگاههای برون مرزی در جاهایی که توانمندی داخلی وجود دارد و با دانشگا های خودمان قرارداد ببندیم و در عین حال این ظرفیت وجود دارد تا با شرکت ها و دانشگاه های بین المللی تعامل سازنده داشته باشد.

کافی افزود: با آرمانها فاصله داریم ولی خوشبختانه  قدم های خوبی نیز برداشته شده است و شرکت ملی نفت ایران این اعتماد را به مجموعه دانشگاهی دارد که کار خود را به جای آن که به شرکت های تراز اول خارجی واگذار کند به مجموعه دانشگاههای داخل کشور سپرده است.

۲۰۳۰/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.