رئیس اداره منابع طبیعی کلات گفت: سه هکتار از مراتع ارتفاعات روستای سیرزار پساکو مرز بین شهرستان کلات و بزنگان سرخس در آتش سوخت.

حسن محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، عنوان کرد: در پی این آتش‌سوزی بلافاصله 5 نفر از نیروهای منابع طبیعی کلات به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه علت اصلی آتش‌سوزی و میزان خسارت وارد شده در دست بررسی است، عنوان کرد: آتش‌سوزی به صورت سطحی بوده است و تا ساعت 12 شب گذشته اطفاء و کنترل حریق صورت گرفته و تا صبح امروز نیز پاسداری حریق داشتیم.

رئیس اداره منابع طبیعی کلات اظهار کرد: مراتعی که طعمه حریق شده‌اند از نوع درجه متوسط و پوشش علفی یک ساله است که سال آینده به صورت طبیعی احیاء می‎شود.

وی ادامه داد: متاسفانه مردم مشارکت خوبی با منابع طبیعی ندارند، به طوری که حریق را می‌بینند اما در اطفای آن به جز تعداد اندکی همکاری خوبی نمی‌کنند و این رضایت بخش نیست.

محمدزاده عنوان کرد: بدون شک اگر مردم مشارکت می‎داشتند آتش در زمان کمتری اطفاء می‎شد و گسترش پیدا نمی‎کرد که در این خصوص نیازمند فرهنگ سازی بیشتری هستیم.

وی گفت: به دلیل صعب‌العبور بودن ارتفاعات روستای سیرزار پساکو برای رسیدن به محل آتش‌سوزی نیروها حدود سه ساعت در کوهستان پیاده‌روی داشتند که برای این گونه مواقع جهت رسیدن به موقع در محل نیازمند هلیبورد هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی کلات بیان کرد: از ابتدای امسال دو مورد حریق در ارتفاعات داشته‎ایم که باید با اسب و دیگر حیوانات به محل برویم که وقت زیادی برای رسیدن به محل آتش‌سوزی باید صرف شود.

وی افزود: در حریقی که شب گذشته رخ داد تمامی امکانات مورد نیاز برای اطفاء حریق را مجبور بودیم پیاده به محل ببریم که مشکلات بسیاری در پی داشت.

محمدزاده عنوان کرد: امیدواریم شهروندان در زمان آتش‌سوزی در مراتع مشارکت بیشتری داشته باشند و فقط منتظر رسیدن نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان به محل حریق نباشند.

وی اظهار کرد: به رغم اینکه در سال‌های گذشته 10 تا 15 مورد آتش‌سوزی در مراتع شهرستان داشتیم اما خوشبختانه امسال تاکنون دو مورد بیشتر آتش‌سوزی که آن هم در ارتفاعات بوده نداشته‎ایم.

وی عنوان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه حریق در طبیعت، تخریب و تصرفات اراضی ملی با شماره تلفن ۱۵۰۴ که به‌صورت شبانه‌روز فعال است تماس بگیرند و مراتب را به منابع طبیعی و آبخیزداری اطلاع دهند.

وی بیان کرد: در شهرستان کلات 230 هزار هکتار مراتع قابل چرا وجود دارد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.