به گزارش ایرنا، دکتر سعید نمکی روز جمعه در نشست اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهرستان گناباد افزود: بیماریهای دیابت، پرفشاری خون، سرطانها، روان پریشی ها و حوادث جاده ای از چالشهای مهم نظام سلامت کشور به شمار می روند که باید با جلب هم گرایی عمومی و بهره گیری از ظرفیتهای بخشهای مختلف برای کاهش مشکلات این بخش تلاش کرد.
وی اظهار داشت: در نظام سلامت باید برای مشکلات بهداشتی و درمانی حاشیه شهرها، بیماریها عفونی، بروسلوز و بیماریهای واگیر چاره ای اساسی اندیشید.

وی گفت: پژوهشهای دانشجویان باید در راستای رفع مسائل و مشکلات کشور بوده و هر پژوهش به منزله کلیدی برای رفع یک تنگنا باشد و هزینه های پژوهشی نباید صرف پژوهشهای غیر کاربردی شود.

وزیر بهداشت افزود: یکی از مشکلات مهم در آموزشهای دانشگاهها این است که دانشجویان جامعه محور آموزش نمی بینند در حالی که آموزشهای دانشگاهی باید جامعه محور بوده و دانشجویان در ارتباط مستقیم با مردم باشند و دانشگاه علوم پزشکی گناباد اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده که می تواند الگوی خوبی باشد.

وی اظهار داشت: به برکت نظام جمهوری اسلامی کشور ما به پیشرفتها و دستاوردهای بسیار در زمینه های مختلف دست یافته و در این میان دستاوردهای بخش بهداشت و درمان بیشتر بوده است.

وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر یک هزار تولد ۱۲۰ کودک تا قبل از یک سالگی جان خود را از دست می دادند و  ۱۶۰ زن باردار در هر صد هزار نفر با عوارض زایمان دست به گریبان بودند یا فوت می کردند، ۲۵ درصد کودکان زیرپوشش واکسیناسیون قرار داشتند و یک هزار و ۳۵ روستا فاقد خانه بهداشت بوده و فقط ۶ دانشکده پزشکی در کشور فعال بود.

دکتر نمکی افزود: ولی به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون ۶۶ دانشگاه  و دانشکده علوم پزشکی در کشور فعال است و پوشش واکسیناسیون کودکان به صد در صد رسیده و مرگ و میرهای دوران زایمان بسیار کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت به عنوان دستاورد  مهم دولت تدبیر و امید نتایج بسیار خوبی در کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی کشور داشته که از جمعه آنها می توان به کاهش هزینه های کمر شکن درمان و بستری و تکمیل و توسعه زیرساختهای نظام سلامت و ماندگاری متخصصان در مناطق محروم اشاره کرد.

وی گفت: گام دوم طرح تحول نظام سلامت در دولت دوازدهم با اولویت درمان سرپایی در بخش بهداشت و درمان برداشته شده و پرونده الکترونیکی سلامت به عنوان پایه اصلی سیستم ارجاع بهداشت و درمان در استانها توسعه می یابد که به صورت آزمایشی در شهرستان گناباد اجرا می شود. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل فشار خون افزود: از حدود ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر سال ۱۳۹۶ در کشور ۳۱۳ هزار مورد بر اثر بیماریهای غیر واگیر و یکصد هزار مورد از این تعداد نیز براثر ابتلا به بیماری پرفشاری خون بود.

وی اظهار داشت: ۴۰ درصد افراد مبتلا به پرفشاری خون از بیماری خود خبر ندارند و بعد از ابتلا به سکته های مغزی و قلبی از بیماری خود مطلع می شوند.

وی گفت: در اجرای این طرح فشار خون ۳۰ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر کنترل شد و دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون و حدود ۱۰ میلیون نفر در مرحله گذار از سلامتی به پرفشاری خون شناسایی شدند. 

وزیر بهداشت با اشاره به ضعف شاخصهای بهداشتی در بخش بهداشت دهان و دندان در کشور از برگزاری جشن مدارس بدون پوسیدگی دندان خبر داد و افزود: ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری نیز در کشور راه اندازی می شوند.

وی اظهار داشت: در شرایطی که رهبر معظم انقلاب بر ایجاد امید و نشاط در جامعه تاکید دارند برخی اشخاص به طور دائم یاس و ناامیدی و روان پریشی را در جامعه تزریق می کنند در حالی که نباید غم و اندوه را در جامعه گسترش داد.

وی گفت: فردی در توئیتی در فضای مجازی در واکنش به تاکید من بر ممانعت از رواج غم و اندوه در جامعه عنوان کرده بود که شما مطرح کرده اید که عزاداری سیدالشهدا (ع) موجب افزایش خودکشی در جامعه می شود در صورتی که من به هیچ عنوان چنین مطلبی را مطرح نکردم و برخی اشخاص با اندیشه های بیمارگونه و صرف هزینه هایی دست به چنین القائات نادرست در فضای مجازی می زنند.

امروز با حضور وزیر بهداشت سه طرح عمرانی در گناباد به بهره برداری رسید.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با ۲ بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، ۶۳ مرکز سلامت و خانه بهداشت و ۱۵ پایگاه اورژانس به مردم شهرستانهای گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات ارائه می کند.
هم اکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر از مردم شهرستانهای گناباد و بجستان زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.
چهار دانشگاه علوم پزشکی گناباد، مشهد، تربت حیدریه و سبزوار و ۲ دانشکده پزشکی نیشابور و تربت جام در استان خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.

۲۰۹۵/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.