عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در سال جاری مجوز استخدام 20 هزار پرستار صادر شده که 10 هزار پرستار در شش‎ماهه اول سال اسخدام می‌شوند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حیدر علی عابدی در سفر 11 نفر از اعضای کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به کاشمر که به منظور بررسی وضعیت حوزه بهداشت و درمان این شهرستان صورت گرفت، بیان کرد: با توجه به اینکه برخلاف دیگر کمیسیون‎ها فقط تخصص اعضای این کمیسیون مرتبط با بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است به همین دلیل کمتر برای وزرا مشکل ایجاد کرده و بیشتر وزیر را حمایت می‌کنند.

وی افزود: به جای اینکه قوانین بازدارنده وضع کنیم اما در کمیسیون تلفیق وزارت بهداشت، تامین اجتماعی و هلال‌احمر را کمک می‎کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در طرح تحول سلامت در بودجه 98 پیش‌بینی‌های خوبی شده به طوری که در سال جاری بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان کمک شده است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم در خصوص مراقبت و درمان مردم قدم‌های جدی‌تری برداشته شود، بیان کرد: در برنامه ششم توسعه موضوع مراقبت در منزل جزء وظایف وزارت و بهداشت آورده شده، بدون شک اگر به مراقبت در منزل توجه کنیم و بتوانیم مراقبت‌ها را گسترش دهیم هزینه‌های بیمارستانی کاهش پیدا می‌کند.

عابدی ادامه داد: هرچند در خصوص مالیات پزشکان هجمه‎های عظیمی صورت گرفت اما پزشکان اگر به حق و حقوق خود آشنا بودند شاهد چنین مشکلاتی نبودیم به طوری که در بسیاری جاها معاف از مالیات هستند ولی نمی‌دانند.

وی گفت: اگر مطب پزشکی در طول سال کمتر از 320 میلیون تومان درآمد داشته باشد می‌تواند فقط یک اظهار نامه بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هیچ کس حق ندارد از بانک بخواهد که حساب پزشکان را در اختیار قرار دهند بلکه فقط می‌تواند برای محاسبه مالیات از بانک مرکزی بخواهد ترنور حساب بالای 5 میلیارد تومان در سال را بدهد ولی رفتاری که پزشکان کردند، خوب نبود و بسیاری کارتخوان‌ها را جمع کردند.

وی ادامه داد: این کار پزشکان موجب شد هجمه بسیاری برعلیه آن‌ها اتفاق بیفتد و می‎توان گفت که اکنون تمام پزشکان مالیات می‌دهند.

عابدی اظهار کرد: عدم توجه به استخدام پرستار، عدم توجه به بازنشسگتی و قوانین سخت و زیان‌آور که مصوب شده از جمله مشکلات است.

وی گفت: کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در استخدام پرستاری به طور جد وارد شد به طوری که امسال 20 هزار پرستار استخدام خواهند شد که 10 هزار آن‌ها در شش‎ماهه اول سال است.

تقویت حوزه بهداشت و درمان کوهسرخ

در این جلسه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: هرچند زمانی که مجلس دهم تشکیل شد بدهی بیمه سلامت بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان بود ولی در همان زمان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت و درمان از اوراق قرضه رقمی حدود 8 هزار میلیارد تومان را مصوب کردند.

بهروز بنیادی بیان کرد: به رغم تمام کمبودها و نقدینگی بدهی بیمه سلامت طی سال گذشته به 5 هزار میلیارد تومان رسید، همچنین باقی مانده بدهی بیمه تامین اجتماعی به دانشگاه‌های علوم پزشکی بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 3 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه هرچند بسیاری از قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود آرمانی بوده ولی آن گونه که باید عمل نمی‎شود، فساد را یکی از چالش‌های اصلی وزارت بهداشت و درمان ذکر کرد.

بنیادی همچنین عنوان کرد: در مقایسه با 5 سال قبل تغییرات بسیاری در حوزه بهداشت و درمان کاشمر ایجاد شده و تجهیزات قابل توجهی تامین شده است. به رغم اینکه بخش سلامت کوهسرخ سال‌ها فراموش شده بود ولی پایگاه‌های اورژانس این منطقه طی سال‌های اخیر تقویت شده و مراکز جدیدی ساخته شدند.

قطب پزشکی محروم از همراه‌سرا

در این جلسه فرماندار کاشمر گفت: شهرستان کاشمر اکنون با دو بیمارستان شهید مدرس و حضرت ابوالفضل(ع)، 49 خانه بهداشت، 11 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و یک مورد مراکز خدمات سلامت مرکز شهری و 16 مرکز سلامت شهری و روستایی خدمات‌رسانی می‎کند.

مسلم ساقی پروژه‌های نیمه تمام بالای 50 درصد در سطح شهرستان را 7 پروژه اعلام کرد و گفت: تاکنون در خصوص تقویت پزشک خانواده اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کاشمر قطب پزشکی منطقه محسوب می‌شود و بیمارانی از شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد و فیض‌آباد و حتی بجستان پذیرش می‎شوند اما دو بیمارستان فاقد همراه‌سرا هستند.

فرماندار کاشمر گفت: اکنون 70 درصد پست‎های سازمانی در بیمارستان‌ها و65  درصد پست سازمانی شبکه بهداشت و درمان خالی است و این جای تامل دارد.

کمبود شدید نیرو در اورژانس

در این جلسه مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: هرچند از نظر بهداشت 170 هزار نفر جمعیت داریم اما از نظر درمان در منطقه‎ای واقع شده‌ایم که شهرهای مجاور امکانات درمانی قوی ندارند و ما آن‌ها را پوشش می‌دهیم.

محمد جواد یزدانی افزود: اکنون یکی از چالش‌ها در حوزه بهداشت و درمان شهرستان کمبود نیروی انسانی است به طوری که  1158 مورد پست داریم که 749 مورد آن‌ها بلاتصدی هستند.

وی اظهار کرد: کمبود نیرو موجب شده در خدمات‌رسانی مطلوب با مشکل مواجه باشیم، هرچند بهترین عمل‌ها را انجام می‌دهیم اما به دلیل کمبود نیروی خدماتی نارضایتی‌هایی به وجود می‌آید.

یزدانی با بیان اینکه در اورژانس‌ها به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، بیان کرد: نبود اعتبار کافی برای بهبود استانداردها و پروژه‌های بهداشتی نیمه تمام یکی از چالش‌های جدی است.

وی وجود واحدهای بهداشتی فرسوده و نبود اعتبار لازم، عدم پرداخت مطالبات بیمه و پرداخت نشدن کارانه پزشکان را از دیگر مشکلات ذکر کرد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.