رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان‌رضوی گفت: دولت در برنامه ششم توسعه اعلام کرده که در هر سال 900 هزار شغل ثابت را ایجاد خواهد کرد که این کار امکان‌پذیر نبوده و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اعلام کرده که تنها 330 هزار شغل خالص توسط دولت ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا– منطقه خراسان، حمید بنایی در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن که با حضور صنعتگران در محل تالار کوثر بیدخت گناباد برگزار شد، بیان کرد: طرح مثلث توسعه اقتصادی مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته؛ مشکلات در قالب طرح مثلث اقتصادی در جلسه سران قوا بررسی می ‌شود؛ تحریم‌های ظالمانه فعلی، یک جنایت حقوق بشری علیه ملت ایران است.

وی ادامه داد: بعد از مصوبه مجلس که قرار بود از صندوق توسعه ملی برای رونق روستاها کار شود، ابتدا برای استان خراسان‌رضوی 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که طی جلسه‌ای با استاندار وقت و پیگیری‌های انجام شده، این میزان به دو برابر افزایش پیدا کرد که تاکنون 70 درصد اعتبارات تسهیلات حوزه اشتغال روستایی واریز شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود 4 هزار بیکار در این دو شهرستان، عنوان کرد: در سال ۹۷ با پرداخت ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات، در گناباد برای حدود 800 نفر اشتغال مستقیم و در بجستان نیز برای بالغ بر 300 نفر اشتغال ایجاد شد.

بنایی یکی از رویکردهای رئیس جدید سازمان صمت استان خراسان‌رضوی را توجه به بخش معدن ذکر و تأکید کرد: مساحت معادن استان 46 هزار کیلومتر مربع بوده و تاکنون تنها حدود 6 هزار طرح اکتشافی انجام شده که در برنامه ششم توسعه و در برش استانی آمده که ما باید حداقل تا پایان این برنامه، یک پیشرفت 25 تا 30 درصدی داشته باشیم.

وجود 6 هزار میلیارد تومان طرح‌های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در استان

در ادامه ابراهیم ناصری معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی نیز کفت: در حال حاضر 6 هزار میلیارد تومان طرح‌های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در استان داریم که سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها توسط صاحبان صنایع انجام شده و آن‌ها حسن نیت خود را ثابت کرده‌اند که در واقع باید سیستم بانکی و مؤسسات مالی به کمک آن‌ها بیایند که این طرح‌ها به ثمر بنشیند.

وی خاطرنشان کرد: کمتر از 4 درصد تسهیلات پرداخت شده، ثابت بوده و بقیه از محل تسهیلات درگردش توسط بانک‌ها پرداخت شده که برای این طرح‌ها حتما باید تسهیلات ثبت پرداخت شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی بیان کرد: در سال 96 قریب به 300 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و کمتر از 20 میلیارد تومان آن برای خرید ماشین آلات و تسهیلات ثابت اختصاص پیدا کرد که این رقم بسیار ناچیز بود؛ بنابراین باید به طریقی بانک‌ها ترغیب شوند که تسهیلات ثابت را بیشتر در دستور کار قرار داده و مجریان طرح‌ها را کمک کنند.

ناصری با اشاره به ضرورت تکمیل طرح‌های زنجیره تولید، عنوان کرد: طرح اکتشاف معادن از طرح‌های مهم استان بوده و فرآوری اکتشافات مهم‌تر است.

وی افزود: طی تفاهمنامه‌ای که بین وزیر صمت و رئییس سازمان برنامه و بودجه منعقد شده رقم بالایی برای تسهیلات اختصاص یافته که سهم استان خراسان مبلغ یک‌هزار و 108 میلیارد تومان بوده و قرار است در قالب طرح‌های نیمه تمام، بازسازی و نوسازی و نیز سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پرداخت گردد؛ این تسهیلات یارانه‌دار بوده که با مشارکت صندوق توسعه ملی و بانک‌ها در مناطق برخوردار با بهره 14 درصد و در مناطق غیر برخوردار با بهره 12 درصد توزیع می‌شود.

گفتنی است در پایان این مراسم از واحدهای تولیدی نمونه شهرستان تقدیر شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.