رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد چرایی اهمیت مشارکت شهروندان در شورای اجتماعی محلات را تشریح کرد.
احسان اصولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در شورای اجتماعی محلات، اظهار کرد: شورای اجتماعی محلات به‌عنوان حلقه واسطی میان مجموعه مدیریت شهری و مردم در سطح محلات ایجاد شده است تا خواسته‌ها، مطالبات، دغدغه‌ها و پیشنهاداتی که مردم برای اداره شهر دارند از این طریق به مدیریت شهری منتقل شود و از این کانال مشارکت مردم در امور شهری را به دست آوریم.
وی ادامه داد: هم‌چنین از این طریق مردم می‌توانند در سطح و سطوح تعیین‌شده از سوی شورای شهر در اداره محله خود مداخله و مشارکت کنند. در واقع این حلقه واسط یک نهاد اجتماعی برآمده از دل خود اهالی بر اساس سازوکاری است که تعیین شده تا بیش‌ترین ارتباط و جلب مشارکت مردم را در آن به وجود آوریم.
اصولی با بیان این‌که «ممکن است با ایده‌آل فاصله داشته باشیم، اما وجود این نهاد گامی رو به جلوست»، تصریح کرد: شورای اجتماعی محلات مشهد در کشور دارای شرایط و شاخصه‌هایی است که می‌توان آن را موفق معرفی کرد. به جرأت می‌توانم بگویم با توجه به مشاهداتی که داریم موفق‌ترین شورای اجتماعی را در مشهد داشته‌ایم و تجربه موفقی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود، دغدغه ما و آن چیزی که به زعم ما برای جلب مشارکت مردم مؤثر خواهد بود داشتن رویکرد صرفاً اجتماعی مبتنی‌بر رفع نیازهای مردم در شورای اجتماعی محلات است و در این مسیر نباید اهداف دیگری را برای شورای اجتماعی محلات تعیین کرد. معتقدم موفقیت و اثربخشی شورای اجتماعی محلات در گرو مردمی نگه‌داشتن و رویکرد اجتماعی آن خواهد بود و اگر غیر از این رویکرد و اهدافی از سوی سازمان و نهادی برای شورای اجتماعی محلات تعریف شود، قطعاً کارکرد خود را از دست خواهد داد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بر این اساس با وسواس کامل این موضوع را دنبال می‌کنیم تا این شورا به عنوان یک نهاد واسط بتواند خدمت‌گذاری به مجاوران و زائران علی‌بن موسی‌الرضا و مجموعه مدیریت شهری مبنتی بر خواست و اراده و میل شهروندان در سطح محلات جلو ببریم.
وی با اشاره به اختیارات شوراهای اجتماعی محلات، بیان کرد: در حال حاضر بر اساس تصویب شورای شهر باید تا 5 درصد از اعتبارات عمرانی محلات از طریق شورای اجتماعی محلات هزینه شود. در واقع در هر منطقه‌ای تا 5 درصد از اعتبارات عمرانی محله می‌تواند با پیشنهاد شورای اجتماعی محلات در چه جایی  هزینه شود که شاید مهم‌ترین دستاورد ما باشد.
اصولی افزود: هم‌چنین در انتخاب و نحوه شکل‌گیری شورای اجتماعی محلات سعی شده بیش‌تر به ساکنان محله و افراد حقیقی که در محله ساکن هستند توجه شود و اشخاص حقوقی هم شرط سکونت در محل را هم در اولویت قرار داده‌ایم. البته در برخی موارد هم ممکن است نیرو نداشته باشیم و به ناچار گفته‌ایم از محلات مجارو و منطقه شهری افراد انتخاب شوند به نوعی سعی کرده‌ایم سکونت و آشنایی با محله برای کسانی که در شورای اجتماعی محلات انتخاب می‌شوند در این نهاد کاملاً برجسته شود.
وی با اشاره به فراخوان جذب داوطلبان عضویت در شوراهای اجتماعی در 37 محله مشهد، تصریح کرد: به جهت این‌که ساز و کار و ظرفیت اجرایی شهرداری محدود است در چند گام این کار را انجام می‌دهیم و بر این اساس محلات شکسته شده و در چند گام انجام می‌شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در حال حاضر برای شهر مشهد 157 محله تعیین شده است که شهرداری نمی‌تواند به طور همزمان در همه محلات انتخابات برگزار کند و برای این موضوع در چند برهه زمانی انجام می‌شود که دقت لازم انجام شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.