نسیم بوستانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رسانه ها باید اقدام به روشنگری ‌همراه با ارائه راهکار نموده و در جهت هدایت متولیان به سوی پیشگیری تلاش کنند.
وی اظهار داشت: بزرگ نمایی و در برخی موارد سیاه نمایی می‌ تواند منجر به از بین رفتن قبح یک آسیب در جامعه و حساسیت زدایی مردم نسبت به این آسیب باشد.
وی گفت: این در حالی است که حساسیت زایی مهمترین هدف در تولیدات رسانه ‌ای بخصوص در تولیدات تصویری، فیلم و سریال است.
این مددکار ارشد اجتماعی ادامه داد: به عنوان مثال کودکان خیابانی از جمله مواردی است که بسیار بر روی آن کار شده و در اشکال مختلف به نمایش درآمده است اما این سطح گسترده از نمایش آن موجب شده با مشاهده این مورد بسیار راحت با آن برخورد کنیم.
وی افزود: مشاهده صحنه ها و تصاویری از حضور کودکان در سطل های زباله، حمل کیسه های مواد بازیافتی یا دستفروشی دیگر همچون گذشته حساسیت زا نیست و به گونه ای قبح آن از میان رفته است.
وی اظهار داشت: چنین نمایشی از آسیب ها صرفا موجب بر انگیختن حس ترحم و در نهایت بی تفاوتی می شود زیرا همراه با راهکار نیست.
بوستانی گفت: باید ریشه ظهور و بروز آسیب از سوی رسانه به نمایش درآید تا بتوان آن را پیگیری نمود.
وی با بیان اینکه رسانه ها باید به ارائه راهکارها و نیز اجبار دستگاههای مختلف برای خدمت رسانی بپردازند، افزود: نمایش معضل و آسیب به تنهایی موثر نیست.
وی اظهار داشت: در زمینه نمایش آسیبی از قبیل کودک آزاری صرفا به آسیب های جسمی پرداخته می شود و ذهن مخاطب محدود به چنین آثاری در پدیده کودک آزاری می شود حال آنکه آزار روحی و غفلت از کودک می تواند آثار و تبعات بدتری به همراه داشته باشد.
بوستانی ادامه داد: برخی تولیدات صدا و سیما ، سینما و شبکه نمایش خانگی به صورت ناخواسته روابط فرازناشویی را در جامعه ترویج می‌ کنند و قبح آن را از میان می برند.
وی گفت: مشاهده می شود که نوعی از روابط در برخی سریالها که همراه با هیچ پیامی نیست به گونه ای برای مخاطبان به نمایش گذاشته می شود که به صورت ناخواسته روابط بین یک زن و مرد را بدون مشکل و اغلب به صورت هنجار نشان می‌دهد.
وی افزود: در روابط دوستی های خیابانی نیز به همین ترتیب است و گویی نمایش دوستی های میان دختر و پسر در شرایطی انجام می شود که به هیچ وجه فضای فرهنگی و اجتماعی مخاطبان که در شهرها و روستاهای مختلف با شرایط کاملا متفاوت فرهنگی هستند در این تولیدات لحاظ نشده است.
بوستانی اظهار داشت: نمایش ارزشها و هنجارها در تولیدات نمایشی به دور از واقعیت موجود جامعه و بدون در نظر گرفتن فضای فرهنگی مخاطبان می تواند آسیب زا باشد.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.