زهرا فاطمی مقدم روز سه شنبه در نهمین برنامه 'سه ‎شنبه ‎های فرهنگی' در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری و نیز مراسم رونمایی اسناد مربوط به مراسم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی افزود: این اسناد متعلق به دوره صفوی تا عصر حاضر است.
وی ادامه داد: در میان اسناد قدیمی مربوط به تشکیلات آستان قدس رضوی در دوره‎ های صفوی، افشار و قاجار روایاتی در مورد مراسم و برنامه‎ های ویژه ماه مبارک رمضان وجود دارد که به دستورالعملهای خاص این ماه برای شبهای قدر، قرائت قرآن، مراسم افطاری و چگونگی برپایی جشن عید فطر در حرم مطهر می پردازند.
این کارشناس فرهنگی گفت: این اسناد چگونگی برگزاری مراسم روزمره رمضان از جمله افطاری، برنامه‌ های ویژه شبهای قدر، قرائت قرآن و چگونگی برپایی جشن عید فطر در حرم منور رضوی را تشریح می کنند. بر اساس این اسناد دستورالعمل‌هایی در مورد برنامه‎ های اجرایی در حرم مطهر امام رضا (ع) صادر می ‌شده که در آنها علاوه بر تعیین وظایف کارکنان حرم مطهر گزارشی نیز از برنامه‎ های اجرایی حرم رضوی تشریح شده است.
وی افزود: مطابق این دستورالعملها موذنان حرم مطهر موظف بودند هر شب هنگام سحر با حضور در گلدسته‎ ها به مناجات خوانی بپردازند و نقاره چیان نیز باید پس از اتمام مناجات موذنان به منزله تعیین وقت سحر به نقاره نوازی می پرداختند. تلاوت روزانه یک جزء قرآن کریم با حضور تمامی حافظان و قاریان هنگام سه ساعت پیش از غروب در ایوان طلا، برپایی جشن شب میلاد امام حسن مجتبی(ع)، چراغانی حرم مطهر و پذیرایی از میهمانان در این شب از دیگر محتویات اسناد تاریخی موجود هستند.
فاطمی مقدم ادامه داد: از دوره صفوی تا قرن حاضر مراسم احیای شبهای قدر و روضه ‎خوانی در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به صورت یک سنت هر ساله انجام می ‌شده و به همین جهت درهای اماکن متبرکه تا صبح برای حضور زائران باز بوده اند.
وی گفت: بر اساس این اسناد تاریخی همچنین در پایان ماه مبارک رمضان و روز عید فطر به شکرانه یک ماه عبادت جشن باشکوهی همراه با آداب ویژه در حرم رضوی برگزار می شد.
14 میلیون برگ سند از ادوار مختلف تاریخی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.